/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvordan fjernes overgang mellem ny/gamme~
Fra : luxenburger
Vist : 1833 gange
100 point
Dato : 29-07-03 12:32

Jeg har lige lavet lidt rustarbejde på min bil og har afsluttet med metallic + klar lak. Nu er der selvfølgelig en markant overgang mellem den ny og den gamle lak pga. den afdækning jeg har brugt. Hvordan kan man fjerne den? Eller endnu bedre - kan man undgå at få så kraftig en overgang?

I lakforretningen sagde at de kan poleres væk, men hvad skal man bruge for ikke at skade lakken?

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 29-07-03 13:06

slibe og spartle
Slibning er nødvendig for at danne et hæfte grundlag for spartelmassen,
Fyld i meget tynde lag , lad tørre , slib osw indtil overfladen er jævn.
Mal med en gang grunder og slib ned
Mal med farven du vil have, lad tørre godt, og poler.
OW

Kommentar
Fra : mic_mo

Dato : 29-07-03 14:50

Først skal du slibe området med sandpapir korn 180 helst med en exender sliber.... derefter skal du behandle med koldpresset lindolie.. også lakere det igen... Også skal området tilklæbes med gaffa tape i en ugen for at beskytte lakken indtil det er tør og derefter affedt med terpentin...

Hilsen Det Leth'

Accepteret svar
Fra : Kim_Kristensen

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-03 00:17

Det kan sikkert også poleres væk, problemet her tror jeg er hvis den kant det er kommet på den underliggende metallak er for høj så kommer du igennem din klarlak før du er nede i niveau. Sker det er må du på den igen med klarlak, men denne gang skal du ikke dække af præcist hvor området er som første gang. Du skal nemlig male lidt ved siden af så der bliver en mere "løs" overgang i stedet for den skarpe, og så polere et større område.

Du skal nok begynde med de blide metoder, det vil sige rubbingcompounds (tandpasterlignende poler/slibemiddel) som fås til formålet. hvis det ikke går hurtig nok må du ty til slibepapir, her skal du ikke kaste dig over en korn 80 men få fat i en ekstrem fin vandslibepapir korn 1000, 1200 eller finere hvis det er muligt (værkøjsmagasinet). Din lak bliver nok mat og ligner noget der er løgn, men nå du er i niveau og ikke kommet gennem klarlakken kan du let polere det op, er du gennem klarlakken må du som beskrevet på den igen.

Du kan se (og læse) lidt om det her http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4637&a=99630 det er også vist at afdækningen ikke skal sidde lige til det område du skal male.

Med venlig hilsen Kim

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 30-07-03 08:51

Tak for svaret Kim_Kristensen.