/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Olieforbrug
Fra : Ballegaard
Vist : 385 gange
200 point
Dato : 28-07-03 21:05

Jeg har en Kawasaki VN15 fra 1991. Har netop fået skiftet for en formue i motoren, og nu bruger dyret olie - ca. en liter pr. 700 km ! og den er fuldstændig tæt. Nye stempelringe, ny oliepumpe, nye ventilhætter, cylinderen blev målt efter og var ikke nævneværdig slidt. De nye ringe blev kørt til med specialolie og nu kører jeg på en 20/50 mineralsk olie. Har kørt 5000 km efter reperationen.
Hvad pokker er der galt. Mekanikeren, der har lavet den, er et stort spørgsmålstegn. Jeg har talt med andre mekanikere og ingen har umiddelbart et bud på hvad problemet kan være - eller hvordan man overhovedet indkredser problemet. - Har nogen et bud ? - Motorcyklen går i øvrigt som en drøm.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 210 point
Dato : 28-07-03 22:10

Nu er jeg ikke ekspert på små motorer og slet ikke på benzinmotorer. Men det synes logisk, (da motoren er tæt), at olien bliver forbrændt. Det lugter af utætte ringe.
Hvad med skraberinge eller ring?. Kan de/den i sådan en motor vendes forkert?. Det kan ske i de motorer jeg beskæftiger mig med med det resultat at olien ikke bliver skrabt ordentlig ned af cylinderen og derfor passerer op gennem stempelringene.
Det er som du selv beder om kun et bud.

Mvh dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 00:32

Ved forbrænding af olie kan der komme en svag blålig røg fra udstødningen, så vidt jeg husker. Hvordan ser tændrøret ud.
Jeg gætter også på skrabering der vender forkert hvis den kan det.
Emesen.

Kommentar
Fra : Ballegaard

Dato : 29-07-03 17:45

Tak for jeres bud. Jeg kan ikke svare på, om ringene vender forkert, idet jeg ikke selv har monteret dem. Alt er lavet af en erfaren mekaniker.Ingen tvivl om at olien bliver forbrændt. Tændrørene ser ikke pæne ud, de er sorte med tydelige belægninger

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 30-07-03 00:44

Hmmm.....hvis jeg var dig ville jeg give din mekaniker en RØVFULD!!!

Jeg kan ik se det skulle være noget med ringe eller pakninger da de er fuldstændigt tætte, MEN.... din kaburator må da stå rivene forkert !!! hvis jeg var dig ville jeg lige gå kaburatoren igennem og tjekke blande skruer !! samt dyser, prøv lige at se om det ik skulle hjælpe. !

mvh

Kommentar
Fra : Ballegaard

Dato : 30-07-03 16:34

Hej thomse

Jeg har bestemt også lyst til at give ham en røvfuld, men han er helvedes stor.

Mener du virkelig at kaburatoren kan have noget med det at gøre ? - jeg har lige talt med mekanikeren idag. Han undrer sig lige så meget. Cylindrerne så pæne ud, han udelukker at ringene kan være vendt forkert, ventilhætterne er udskiftet. Hans eneste bud er at køre videre, og se om plieforbruget ændrer sig.

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 30-07-03 19:44

Hejsa Ballegaard

Jeg er BESTEMT sikker på det er kaburatoren - taler af effaring !!! din kaburator er nemlig ik indstillit ordentlig da din oliepumpe bare smider det ned i kaburatoren brænder den det bare af med det samme hvilket den helst ik skal gøre, prøv lige at hør din mekaniker / FIND EN ANDEN og spørg ham, ellers få lige en anden til at se på det. Nu er det jo ik et kæmpe stort problem, men aligevel vil man da godt have det lavet så den ik brænder lige så meget af. Hva med din udstødning ryger den ik rimelig meget så ?
mvh

Kommentar
Fra : Ballegaard

Dato : 30-07-03 20:04

hej thomse

Jeg tror at der er noget du har misforstået. Oliepumpe, der smider olie i kaburatoren ? - det er ikke et totakter vi taler om. Det er en firtakter, en to cylindret v-motor på 1500 ccm

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 30-07-03 23:15

Heysa loooooooooooool SQ!!!

jeg har læst forkert og set 150 cc, min fejl, sorry.... :( Hmm..... MEN !!! derfor er jeg stadigvæk sikker på fejlen ligger i kaburatoren det må din mekaniker sguda vide !!! eller er han bare rimelig ubegavet ?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:48

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : Ballegaard

Dato : 25-11-03 21:52

Tak for svaret dabj.