/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Petrus Parvus Rosefontaenus
Fra : frr
Vist : 1497 gange
80 point
Dato : 28-07-03 20:42

Hej Alle,

Jeg har et par spørgsmål vedrørende min stamfader.

Petrus Parvus Rosefontanus(Rosæfontanus)
af den Peder Litles familie født før år 1500 i Roskilde død 27-08-1559 han får 2 sønner hvoraf den ene dør i en meget ung alder, den anden bliver præst i Birkerød kirke og virker fra 1585 til 1603 og hedder Kristoffer Lille der sidder et våbenskjold i Birkerød kirke.

Mit første spørgsmål :
Hvor kan jeg finde ud af at gå længere tilbage, jeg har fået af vide at de stammer fra Hvide slægten eller Little slægten.

Mit andet spørgsmål :
Fordi man har et våbenskjold er man så blevet adlet eller hvad.

Grunden til at jeg spørger er at jeg tilhører Rosenkilde slægten hvis stamfader er Petrus Parvus Rosæfontanus,
og jeg ved at Parvus betyder lille.

Jeg håber at der nogen som kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 08-09-03 02:21

Hej prøv engang at kigge på disse link om her er noget du kan bruge:
http://www.geocities.com/Heartland/Estates/5640/hvide_side.htm
http://home4.inet.tele.dk/skin_rup/hvide.htm

Mvh
Bue

Kommentar
Fra : RMN

Dato : 09-09-03 16:07

Hey frr jeg nedstammer også fra Rosenkilde slægter og har billeder fra mindetavlerne i birkerød kirke : mail mig lige på randinielsen@hotmail.com

Mig og min fætter prøver at få fat i våbenskjoldet

Kommentar
Fra : karinaf

Dato : 16-03-04 21:58

Hej, Vi er nogle stykker fra FAM Rosenkilde der søger vores gamle slægtabog, er der nogle der ved hvor den er hænde i verden. Vi er startet på at fører den up to date, Er I intresseret i at være med?

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 18-03-05 22:34

Hej.

Skriver lige fra min fars profil.

Min mormor har en KOPI af den gamle slægtsbog, som fører helt tilbage til vores stamfader; den første Rosenkilde, der blev adlet af Kongen fordi han reddede dennes liv.

Vi vil MEGET gerne være med til at føre slægtsbogen videre, det kunne da være enormt spændende!

Vi har aldrig set Våbenskjoldet (bor i Nordjylland), men har snakket om at tage over og se den.

RMN: Jeg sender dig lige en mail ang. de billeder du har!

Mvh
Trine Rosenkilde

Kommentar
Fra : frr

Dato : 19-03-05 19:40

Hej Trine,

Jeg har også en kopi af stambogen men der står ikke noget om at han skulle være adlet, så jeg er interesseret i hvem der blev adlet.

Jeg ønsker også at føre stambogen videre, er der nogen der har indtastet data i et slægtsprogram.

mvh
Frank Rosenkilde

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-03-05 19:55

Hej
Jeg ved der står en mindesten over John Little, dateret i 1308 såvidt jeg husker, på Rødkilde Teaterhøjskole.
Måske man kunne høre dem på lokalhistorisk Arkiv i Stege.

Lis

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 20-03-05 16:31

Hej igen.

Jeg har lige snakket lidt frem og tilbage her i familien, og muligvis har min mormors søster den originale slægtsbog!
Hvordan finder man ud af om det virkelig ER den originale?

Hvordan kan man føre stambogen videre? Det kunne da være vildt spændende synes jeg.

Jeg vil lige prøve at finde ud af mere om den slægtsbog, og også få min egen profil herinde :P

Mvh
Trine Rosenkilde

Kommentar
Fra : karinaf

Dato : 21-03-05 19:20

Kære Alle sammen.

Der er sket det at min mand Hr. Rosenkilde har forladt mit barn og jeg, så jeg er ikke mere intresseret i at føre slægtbogen vidre. Jeg har vidregivet alle oplysninger til Carsten Rosenkilde, og for "vores" gren af fam er der up to date.

mvh

Karina Frølich

Kommentar
Fra : karinaf

Dato : 21-03-05 19:22

ps. Jeg har tastet alt ind i et slægtforskingsprogram dette er også medgivet....

Kommentar
Fra : TRM

Dato : 22-03-05 12:23

Hej ffr/Frank Rosenkilde.

Nu har jeg fået min egen profil, og skriver derfor fra et andet navn

Er nu blevet bekræftet i at det VAR Petrus Parvus Rosefontanus som blev adlet. Det står som forord til slægtsbogen.

Hvor kommer du/din familie fra? Måske vi har mere i "vores" slægtsbog end jer?
Jeg/vi kommer fra nordjylland..

Mvh Trine

Kommentar
Fra : frr

Dato : 22-03-05 17:18

Hej Trine,

Den kopi jeg har er en afskrift af stamtavlen over familienavnet ROSENKILDE
udfærdiget af Marius Rosenkilde 1883.

Min familie stammer fra Bælum, Skibsted og Kongerslev området, det var min far som flyttede til Sjælland.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Nete_Gerlach

Dato : 27-10-05 09:49

Hej !

Jeg ville lige høre om i har fundet ud af noget med Petrus Parvus's forfædre..

Jeg stammer selv fra Parvus. Har fundet min oldefars stambog og er interesseret i at få mere at vide. Min oldefar skrev en del om Parvus og Peder Litle, men der står en del på latin (er ved at prøve at få det oversat).

V.h Néte

(netegerlach@hotmail.com)

Kommentar
Fra : Nete_Gerlach

Dato : 27-10-05 09:49

Hej !

Jeg ville lige høre om i har fundet ud af noget med Petrus Parvus's forfædre..

Jeg stammer selv fra Parvus. Har fundet min oldefars stambog og er interesseret i at få mere at vide. Min oldefar skrev en del om Parvus og Peder Litle, men der står en del på latin (er ved at prøve at få det oversat).

V.h Néte

(netegerlach@hotmail.com)