/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skalotteløg
Fra : dabj
Vist : 1148 gange
150 point
Dato : 28-07-03 06:43

Hvad gør man når løgene begynder at gå i stok?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 28-07-03 07:12

Hej dadj

Prøv denne site. Den giver svar på mange spørgsmål om dyrkning af løg.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/228.html

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-07-03 07:39

->Franksp
Har set den, men der står ikke noget om mit problem.
Mvh dabj

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 28-07-03 07:49

Er det dem alle, eller kun nogle få af dem der går i stok? og hvornår satte du dem?

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-07-03 08:00

Satte dem vel engang i april, og det er kun nogle få der går i stok. Har dyrket løg i flere år og aldrig set dette. De er ikke færdige til at tage op endnu, så jeg ved ikke om man lader stokken være eller kniber den af. Jeg hælder mest til at lade den være, da løg jo formeres ved frøsætning.
Mvh dabj

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 150 point
Dato : 28-07-03 08:22

Det var netop den tanke jeg havde. Det samme skete nemlig for mig sidste år, med mine hvidløg. Da var der en 5-7 løg der også gik i stok. Dem lod jeg stå, hvorefter de fik blomst og senere frø, som jeg kunne høste. Dem såede jeg så i år. De er kommet fint op med fine grønne løgtoppe. Dem bruger til at komme i grøn salat. Det smager dejligt.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 28-07-03 14:31

Jeg ville høste løgene. Hvis du har sat dem i april, burde væksten være ved at stoppe; det plejer at være i begyndelsen af august. Er der ikke toppe, der er begyndt at vælte? Det synlige tegn på standset vækst er, at løgtoppen bliver blød lige over løget, og toppen vælter.
Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-07-03 14:53

Hvis løgene får lidt kulde efter de er gået i gang med at gro, eller hvis løgene er lidt for store, vil de springe i blomst.

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 28-07-03 22:30

Tak for svaret Franksp.