/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvvarme - for og imod
Fra : tinehl
Vist : 1001 gange
120 point
Dato : 27-07-03 21:50

Hej,

Vi skal til at bygge hus og er i den forbindelse igang med at overveje hvilken form for varme, vi skal lave i vores køkken-alrum/stue på ca. 55 kvm. I køkkendelen vil vi have klinker og i resten af rummet plankegulve.

Kan man med fordel bruge gulvvarme i sådan et stort rum eller skal man bruge radiatorer? Og hvad er hhv. fordele og ulemper ved gulvvarme i et stort rum som dette?

På forhånd tak,
Tine

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 27-07-03 22:14

der er kun fordele ved gulvvarme.... mindre varmeforbrug /bedre komfort ingen grimme radiatorer

men Ok lidt ulemper er der nu også .... tager lang tid hvis temperaturen skal hæves

Gasmanden

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 130 point
Dato : 27-07-03 22:20

Hej,
Jeg er selv igang med at renovere et gammelt hus. Vi skal have gulvvarme fordi dem vi kender / har hørt om, som har gulvvarme, er meget begejstrede for dette. Hvis det skal ligge under et trægulv er det bedst at bruge lamelgulv (ikke laminatgulv), lamelgulv giver sig kun 1/10 af, hvad et massiv gulv giver sig. Køb ikke for billigt, hvis trægulvet ikke er ordentligt tørt inden det bliver lagt, kan det give revnedannelser.
Ring evt. til firmaet Timberman (vist nok det tidligere Trip Trap), de ved en hel del om gulvvarme i trægulve.
Timberman Denmark A/S - Tlf.: +45 99 52 52 52 - timberman@timberman.dk.
Derudover har jeg også fået at vide,
at der er penge sparet ved gulvvarme, da man ikke behøver så meget energi for at opvarme rummet.
God fornøjelse
mvh ole

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-07-03 08:17

Der er ikke penge at spare, ved drift af gulvvarme.
Ellers er der kun godt at sige om gulvvarme. Det er en meget behaglig form for varme.
Den største fordel, syntes jeg, er at man skal aldrig slås, med radiatorer. De sidder næsten altid i vejen for den
indretning, man gerne vil have. Tit er det sådan, at radiatore bestemmer hvor møbler, og anden indretning skal være.
Det er korrekt, at det tager tid at hæve temperaturen, men hvor tit har man brug for det, når først temperaturen er justeret ind (termostat). Dette har jeg aldrig oplevet som et problem.
Jeg vil råde jer, til at få gulvvarme i køkken/alrum.
Held og lykke med projektet.

MVH

Kommentar
Fra : Bentloeber

Dato : 01-08-03 16:06

Vi har haft gulvvarme i hele huset - 165 kvm - siden 1998. Også, hvor der er klinker. Særdeles behageligt -. jævn fordeling. Vi har automatik på, hvilket er en stor fordel. Kan kun anbefale.
mvh
Bent

Kommentar
Fra : orlan

Dato : 01-08-03 23:55

Man skal ikke regne med at spare penge ved installation af gulvvarme. Man skal faktisk forøge isoleringsmængden temmelig drastisk, men det er meget behageligere selv om det er lidt vanskeligere at styre.
Iøvrigt er det nemmere at møblere et hus med gulvvarme da man ingen radiatorer har at tage hensyn til.

Mvh
www.tømrermesteren.com

Godkendelse af svar
Fra : tinehl

Dato : 11-01-04 00:06

Tak for svaret olarsen.