/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Solbær
Fra : Hugos
Vist : 640 gange
50 point
Dato : 27-07-03 20:59

Jeg har 2 ribs buske der i år har givet 14 kg dejlige flotte ribs. Jeg har også 4 solbærbuske der ca. har givet 20 stk solbær - ikke nok til marmalade! Hvordan kan det være, at solbærene (har ikke givet mere i de 3 år jeg har boet i huset) mere mens ribsene bare giver mere og mere. De bliver gødet og behandlet på samme måde.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 27-07-03 22:09

Prøv at læse dette, især afsnittet 'Frugtbuske bløder' : http://www.dueplant.dk/frugtbuske.html

Det kan være det giver dig svaret?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 27-07-03 22:20

Er ribs og soæær buskene lige gamle? - ældre buske giver tit ikke et særlig godt udbytte. endelig skal man huske på at solbærbuske har et stor vandbehov så måske skulle du se lidt på jordforholdene. Ser buskene ud til at at have være været angrebet af insketer eller kan du finde tegn på at overgødning ?

Måske kan de være angrebet af solbærknopgalmiden "Cecidophyopsis ribis". Knopgalemider er meget små men kan anes med en lup - de får solbærren til at danne små opsvulmede knopper i løbet af foråret. I maj april åbnes det og miderne kravler ud. Miderne kan overføre sygdommen ribbesvind og skader desuden ved deres sugning hvilket resultere i knopdød.

det er ikke let at opdage miden, men omkring løvspring kan man lettest se knopperne - de skal straks fjernes og er der mere end et par stykker skal busken fjerens - du kan se mere her:

http://plantedoktor.homepage.dk/solbaerknopgalmiden.htm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-03 22:37

smoelfemor -> Solbær bærer kun frugt på to år gamle skud !!! De skal beskæres. Det har intet med alderen af busken at gøre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-07-03 11:32

DEt er en god ting, at beskære dem nu her i forbindelse med høsten.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-03 19:45

A.C.Rosmon -> Det er dét jeg siger

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 29-07-03 20:06

Tak for svaret molokyle.