/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Strømforsyning til forstærker i Fiesta 9~
Fra : RasmusM
Vist : 541 gange
40 point
Dato : 27-07-03 20:18

Hejsa.

Er der nogen der ved hvordan man nemmest trækker strøm, fra batteriet til en forstærker i baggagerummet på en Ford Fiesta fra 93??

Mvh.
Rasmus

Kommentar
Fra : henras

Dato : 27-07-03 22:04

Der er ikke en rigtig nem måde til det. Det er på den gode gamle slavemetode, med at trække den ind i kabinen og lægge den ud til den ene side sammen med evt. slager, wire og evt. andre kabler.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 27-07-03 22:38

som henras skriver er det den eneste måde men jeg vil lige tilføje læg for guds skyld ikke strømledning og signalkabel i samme side det kan give en frygtelig gang støj i højtalerne

Kommentar
Fra : RasmusM

Dato : 29-07-03 02:00

Tak for... øh ingenting vel. Jeg må gå den tunge vej, og skille min lille Fiesta fuldstændig ad. øv øv

(ps. den med strøm og signal i samme side har jeg prøvet... De´ noget møg)

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 29-07-03 23:02

du behøver vel ikke skille bilen ad for at trække kabler kan du ikke bare løfte gulvtæppet i siden af bilen og lægge dem ned i bunden,jeg gjorde det på min golf på under 1 time.

Kommentar
Fra : mic_mo

Dato : 31-07-03 07:57

Hvis det var mig ville jeg trække strømmen fra en af bag lygterne.........

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 31-07-03 22:12

du har da vist ikke meget forstand på det her spørgsmål,for så ville du også vide at en forstærker trækker altså temmelig meget strøm.

Kommentar
Fra : RasmusM

Dato : 04-08-03 16:45

Regner med at skulle trække ca. 60 amp. fra bat. til forstærker (20mm kabel)... Så der er ikke sådan lige at trække under gulvtæppet. Men ellers udemærket idé!! Tak for forslaget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-08-03 17:10

Rasmus....husk en sikring oppe ved batteriet. En kortslutning med de der kabelstørrelser = ild i bilen. Overvej ved samme lejlighed en anden generator, ellers tror jeg ikke du skal regne med at kunne starte. Min bette bil (peugeot 106) har f. eks en 70A generator. Og 70 minus 60 giver kun 10, hvilket svarer til at du kun har power til forlygter. Ikke plads til blæser, baglygter osv osv. ...og ikke at forglemme headsettet. Husk også at stelkablet skal være noget der duer, ellers er du lige langt. Hvis du kikser stelkablet risikerer du at få strømvandirng i din skærm på signalkablet og det dutter ikke. En skilletrafo kan også være klogt med den størrelse dunker-forstærkere.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 04-08-03 17:42

I min 89´er Fiesta (Mk 3) trak jeg både strøm (100 Ah kabel) sammen med remotekabel i den ene side, og signalkabler (2 sæt kabler af god kvalitet/tykke kabler) i den anden side under panelerne der ligger ved dørtrinet, der var lige plads. Du skal så også trække kablerne igennem panelerne nede ved fødderne og ved bagsædet, men det var ikke noget problem.

Accepteret svar
Fra : phg1

Modtaget 40 point
Dato : 04-08-03 21:37

lige en tilføjelse til 3773 udmærkede indlæg du kan ikke regne på den måde nu skriver han at han vil trække 60 amp til forstærkeren men det går jeg ud fra at det er forbrug med volumenknappen skruet på orkan styrke jeg ville meget nødig sidde i den bil hvis han kører med max strømforbrug konstant men derfor er det stadig en god ide at tjekke om ens generator kan følge med,noget 3773 ikke nævner er kondensatorer foreksempel 1 fahrad er det noget du har overvejet det lyder godt nok som om du er ved at fordoble både værdi og vægt af din bil.
held og lykke med instalationen.
P.S det jeg mente med at trække kabler under gulvtæppet er det samme som goldeneye beskriver.

Kommentar
Fra : RasmusM

Dato : 04-08-03 22:43

Jeg er blevet anbefalet at påmontere en kondensator på ½ fahrad, da jeg skal levere 500 w(RMS). Kabeltykkelsen, samt sikringsstørrelse burde efter min bedste overbevisning absolut kun være nødvendigt ved max. belastning på de 2 12" af Pioneer´s de gode...

Jeg er ikke sikker på at mit bat. kan følge med i længere tid (1 time+), med motoren slukket. Er der nogle gode erfaringer med tørbatterier ??

Godkendelse af svar
Fra : RasmusM

Dato : 04-08-03 22:45

Tak for svaret phg1. (kedeligt standard svar ikke??)