/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Compaq Presario 5286 Nyt grafikkort.
Fra : mhvejsel
Vist : 592 gange
84 point
Dato : 27-07-03 17:53

Hej allesammen.
Jeg har en Compaq Presario 5286 med onboard grafikkort i.
Det vil jeg jeg gerne have skiftet, så jeg har købt et nyt PCI grafikkort.
Men når jeg sætter det i, og starter computeren tænder skærmen ikke heller ikke hvis jeg skifter skærmstikket tilbage til onboard. Hvis jeg så tager det nye ud igen. så virker det gamle onboard grafikkort fint.
Jeg har prøvet flg.
At afinstallere alle de nuværende drivere.
også vil jeg gerne ind i boisen men der kan jeg ikke komme ind.
Når computeren starter står der bare COMPAQ med stort og kan ikke komme til at se hvad jeg skal trykke for at komme ind i boisen.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel
Hårber på hurtigt svar. Mange tak

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 27-07-03 18:26

Beklager men det er netop havd man må forvente fra presario erne, man har ikke fra Compaq forudset en sådanne løsning.
Du kan prøve at trykke på F2 det skulle bringe dig ind til bios
mvh OW

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-03 19:41

Prøv F10 - bliv ved når den starter (ikke bare genstart)
Emesen.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 27-07-03 20:25

Okay...
Men tror i at det hjælper at slå onboard grafikkorttet fra der inde.
Eller hvad skal jeg gøre..

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-03 20:32

Det er en mulighed. men den skal kunne køre med både indbygget op pci kort samtidig, eks. til to-skærm løsning. Sår der er noget galt når du ikke bare kan sætte kortet i (uden at bruge det) samtidig med du kører på onboard-kort. Har du prøvet bare at sætte de i og starte det op med skærm blivende på onboard.
Emesen.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 27-07-03 22:54

Ja det har jeg... men det virker bare ikke.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 28-07-03 05:04

Hvorfor er der altid fejl i CompaQ nu har jeg haft mit i 3år og der er altid noget galt.
mvh
TEAS

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 28-07-03 10:56

Ja men hvad fanden skal gøre.....
Er der ikke nogen som har prøvet noget ligende med samme marskine.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-07-03 12:40

Måske>

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under opstart.

ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.

Vis du kan komme ind i bios så prøv og se om du kan finde>Pci/Plug and Play Seup Page> og se om du har funktionen Allocate IRQ til PCI+VGA den skal stå
på Yes.

Bare et foreslag.

Manse9933

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 28-07-03 13:32

Computeren kører.
Windows 98 dansk
Med Venlig HIlsen
Mads hvejsel

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-07-03 15:57

mhvejsel! som manse9933 skriver - det kan stilles i bios.
Så allerførst må vi ha' dig ind i bios.
ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, F10 eller CTRL-ALT-ESC.
Det er en tang vej at prøve, men comp. skal være slukket mellem hvert forsøg.
Når eller hvis det lykkedes at komme i bios, så lad høre.
Emesen.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 28-07-03 17:29

Okay.. nu er jeg kommet ind i biosen.
Ved at trykke på knappen F10
Men jeg har også prøvet at disable onboad vga.
Også genstartet og sat det nye kort i men nej det virker stadigvæk ikke.
Jeg har også haft ringet til Compaq Danmark.
Det eneste de kunne fortælle mig var at jeg skulle trykke F10 for at komme ind i biosen.
Og at det nye kort skal side øverst i computeren.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-07-03 17:43

Du skal vel sætte kortet i før du genstarter,eller er det en skrive fejl,
har du tjekket dette i bios?
Pci/Plug and Play Seup Page> og se om du har funktionen Allocate IRQ til PCI+VGA yes
Siden hedder måske noget andet.

Manse9933

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 28-07-03 18:04

Når jeg har retter det i biosen.
Så slukker jeg selvfølgelig også sætter jeg det nye kort i og tænder den igen.
Men jeg prøver da lige det andet du snakker om.

Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-07-03 18:35

okay okay

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-07-03 23:00

Der kan også være en der hedder PCI enable, når der er en der hedder onboard disable.
Emesen.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 28-07-03 23:17

Hej igen.
Der er en som hedder noget med at disable onboard grafikkort.
Det har jeg gjordt. Også er det noget der hedder pci vga snoop den kan jeg enable eller disable.
Jeg har enablet den men det virker stadigvæk ikke..

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-07-03 23:35

Jeg kører med to skærmkort et PCI og AGP.
I min bios ser det sådan ud (det er ikke en Compaq)
pci vga snoop den er diablet hos mig.

PNP/PCI
assing IRQ for vga = enable

Integrated periphals
Init display first = PCI slot (her erder flere mulighedder)

Emesen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 29-07-03 13:00

Vga snoop er beregnet for gamle typer af grafikkort og skulle ikke være nødvendig her.
Compaqen har ikke noget AGP slot men kører det indbyggede som en PCI variant
Jeg har et par gange været involveret i en sådanne opgrade men har måtte opgive det.

mvh OW

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 06-08-03 20:02

Hej allesamen.
Nu sidder jeg med computeren foran mig.
Inde i biosen under mutimedia er der flg. valg muligheder.

PCI VGA Snoop Enable/Disable
Compaq Multimedia monitor Auto-detection/Present/Not Present
Onboard Monochrome Vidoe mode support Enable/Disable

Det er de valgmuligheder jeg har der under.
Og har prøvet dvs. ting men uden held. Hvad med en bundkorts manual.
Nogle gange plejer det nemlig at være sådan at man skal ændre en jumber for at disable det onboarde grafikkort.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel
Mange tak for hjælpen på forhånd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-08-03 20:11

snoop - disable
monocrom - disable (sort hvid skærm)
auto detection - present (den skal selv lede efter skærm)

Har du sådan en
Integrated periphals
Init display first = PCI slot (her erder flere mulighedder)
Emesen.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 06-08-03 20:22

Hej igen.
Nu har jeg prøvet det som du skrev.
og det virker desværre ikke.

Nej jeg har ikke sådan en der hedder Init display first
Men jeg har noget som hedder PCI BUS master inde under system.
det er det eneste somhar noget at gøre med pci.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-08-03 20:30

Tja nu er jeg ved at løbe tør for idéer. Men hvis du havde et andet løst skærmkort kunne du prøve det.
Hvis du har andre ting i dine pci slot så er den busmaster som den skal være.
Igen hvis du har andre pci kort siddene er det måske en idé at tage dem ud så der kun er skærmkortet. Det kunne være den ikke kan tildele IRQ til skærmkortet.
Emesen.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 06-08-03 20:35

Alle andre kort er taget ud...
Men vi prøver nu at opdatere grafikkortet.

Med venilg hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 06-08-03 21:15

biosen mener jeg self... hehe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-08-03 21:20

Go' idé