/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
sekundær-slave
Fra : abbn
Vist : 333 gange
100 point
Dato : 27-07-03 16:19

Er der nogen der kan fortælle mig, om det er muligt, at komme til at starte win 98 op, på en harddisk, når den er på harddisken inden den bliver monteret.
Maskinen kører med xp.
Den skal side som slave, på sekundær siden, efter en brænder.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-03 16:23

Vil du køre med din '98 eller vil du bare læse den.
Emesen.

Kommentar
Fra : abbn

Dato : 27-07-03 16:41

Jeg skal kunne køre med win 98

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-03 17:01

Det mener jeg ikke du kan, men det er der andre der mener at du godt kan.
Så måske kommer der snart nogen forbi som kan hjælpe.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-03 19:01

Det kan du godt!

Men den maskine som den pågældende Windows 98 blev installeret på skal enten have være den samme som du bruger nu, eller en maskine med samme eller et tilsvarende bundkort og helst også nogenlunde samme hardware (samme skærmkort, evt. samme netkort) installeret. Er din maskine fuldstændig magen til den som din Windows 98 kommer fra starter den op helt uden problemer. Er den ikke helt magen til vil den, under opstarten, prøve at indstallere alt det der ikker helt magen til. Ofte sker dette gnidningsløst, andre gange skal der bruges drivere som man så kan prøve om den kan finde på enten mb CD'en eller de installations-CD'ere man ellers har. Dette kan nogen gange godt komme til at tage lang tid. Er man uheldig, så vil maskinen låse midt i det hele på grund af en konflikt mellem en allerede installeret driver og noget hardware på det nye board. Dette kan bl.a. ske hvis chipsættene ikke er ens.

M.v.h.

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-03 22:31

Hvis dit bootdrev er din master med XP og Win98 ligger på slaven, skal du i BIOS og vælge HD'en med Win98 som bootdrev nr.1. Om det går godt kan du læse af Soren_Steen_nielsens kommentar. Jeg ved ikke om du kan starte Win98 op fra XP ved blot at køre Win.com på dit 'Win98' drev.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : abbn

Dato : 10-08-03 10:33

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.