/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Copyright på digitalfoto?
Fra : Ishoey
Vist : 380 gange
100 point
Dato : 27-07-03 14:03

Hej!

Har man copyright på de fotos man selv tager?

Hvis man tager et billede af f. eks. et maleri kan man så copyright på det digitalfoto?

Mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-07-03 14:07

Som udgangspunkt ejer du alle rettigheder til alt hvad du selc producerer, hvad enten det er digitalt eller analogt.

I praksis er det en lidt anden sag, om hvorvidt det kan betale sig at kræve erstatning/retsforfølge folk der overtræder dine rettigheder

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 27-07-03 14:09

Hej Better_Performance

Også når man tager et billede af f. eks. et maleri kan man så copyright på det digitalfoto?

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-03 14:12

Men du har jo kopieret et maleri. Ejeren af et maleri har ikke ret til at kopire, og derfor kan du ikke have kopi-ret over en kopi.
Det mener jeg bare.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 110 point
Dato : 27-07-03 14:12

For såvidt, at det er dig der har produceret maleriet, ellers skal maleren give dig lov til at offentliggøre billedet.

Hvis du ikke selv er kunstneren bag maleriet, og du offentliggør et fotografi af maleriet, er det dig der overtræder kunstnerens ophavsrettigheder

Godkendelse af svar
Fra : Ishoey

Dato : 27-07-03 14:26

Tak for svaret Better_Performance.