/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
ledningsevne.
Fra : beckski
Vist : 4002 gange
50 point
Dato : 27-07-03 12:32

er ledningsevne i vand lineært proportionelt med koncentration ??

beck

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-07-03 12:55

Hej beckski

Du er jo inden for brancen, så jeg tør næsten ikke skrive
Den er enten: Lineær eller proportionel. Med koncentrationen er jeg ikke sikker på jeg ved hvad du mener. Destileret vand er ikke ledende. Tilfører man en lille smule kogsalt f.eks Så bliver den ledende. Andre salte vil også kunne bruges er jeg sikker på. Det jeg ikke forstår er om du muligvis mener saltkoncentrationen af kogsalt ?

mvh srhansen, der bestemt ikke er kemikker

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 27-07-03 12:59

hvis ledningsevnen af en opløsning er 100µS/cm .... og man fortynder den 10 gange .... bliver ledningsevnen så 10 µS/cm ??

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-07-03 13:24

Åhh, så er jeg med undskyld.

Jeg kan huske fra skolen at konduktiviteten (ledningsevnen) er direkte proportional med modstanden (resistansen). Spørgsmålet er så om resistansen ændres liniært eller ligefrem proportionalt med koncentrationen. Det ved jeg ikke noget om så jeg har været en smut på nettet og været så heldig at finde denne artikkel, hvor det faktisk står i.

Citat
...I tynt flytende væsker er konduktiviteten direkte proporsjonal med konsentrasjonen av oppløste salter (dissolved solids), det vil si jo høyere konsentrasjon av salter, dess høyere konduktivitet.

altså ligefrem proportional

Du kan selv læse hele artiklen her:
http://www.hannainst.no/html/Teknisk/ecprinc.htm

mvh srhansen

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 27-07-03 13:54

Det er klart at der er tale om ligefrem poportionalitet. Spørgsmålet drejer sig om hvorvidt proportionaliteten er lineær. Det skulle jeg mene at den er. Se fx s. 8 i dette dokument:

http://www.nsa.gov/programs/mepp/hs/alg58.pdf

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-07-03 14:13

Ja, der står det jo direkte

y=ax+b ; en lineær funktion, hvor a er hældningen, x er antal dråber, b en konstant og y er konduktiviteten

sodium cloride er NAcl (kogsalt), men det ved du jo.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : goldin

Modtaget 50 point
Dato : 27-07-03 14:19

Som min gamle engelsklærer ville have sagt:

"You have an eye for the obvious"...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-03 17:19

Det første lille stykke af vejen ER ledningsevnen af opløsninger proportional med koncentrationen, MEN ledningsevnen er jo et udtryk for ion-aktiviteten, og dermed bestemt af dissociationsgraden (eller hedder det dissocieringsgraden? Jeg er ikke kemiker, men har en fjern fortid inden for elektrkemisk måle- og reguleringsudstyr). Når det drejer sig om f. eks. svagt dissocierede syrer som fosfor- eller eddikesyre følges aktiviteten og dermed pH kun ad for meget små opløste mængder, mens det følges længere ad vejen for de stærkt dissocierede syrer som salpetersyre, svovlsyre og saltsyre. Men stadigvæk: Den pæne sammenhæng kikser ved én eller anden høj koncentration. Så vidt jeg husker gælder disse sammenhænge osse for syrernes salte, sådan at en stærk saltopløsning (NaCl-) er væsentlig stærkere dissocieret end en stærk opløsning af natriumacetat eller de forskellige natriumfosfater. Hvad var nu dit spørgsmål? Åhjo - der er proportionalitet for små koncentrationer; jo større dissociation, desto længere, men den pæne rette linie holder op. Det er lissom jorden, der flad - lokalt set. mvh. pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-08-03 13:54

Forresten angående ordene lineært proportionelt: At der er proportionalitet betyder, at hvis du gør årsagen (koncentration, mængden af opløst stof) 5, 10, 20 eller 100 gange så stor, så bliver virkningen (ledningsevne) også 5, 10, 20 eller 100 gange så stor. ordet lineært er lissom overflødigt i denne sammenhæng. Hvis derimod du ville vide, om ledningsevnen stiger, når koncentrationen stiger, skulle du have spurgt, om det var en voksende funktion (jeg er forresten osse gammel matematiklærer!)
mvh. pbp
mht. ordene osse og lissom: Jeg er ikke dansklærer, men kan godt høre, hvordan ordene udtales.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-09-03 12:32

Der er forresten aldrig 100 % proportionalitet. Selv absolut rent vand har jo ved stuetemperatur en vis lille dissociering på de noksom berømte 10^-7 mol/liter af både H+ - og OH- ioner, så ledningsevnen kommer aldrig ned på et rent nul. Men Beck - du skulle tage og prøve: Fat conductivity meter, en balje ionbyttet vand og lav dig en flok samples med faldende koncentration af f. eks. kogsalt, eddikesyre og saltsyre med - skal vi sige 1 Normal, 0.1 N, 0.01 N, 0.001 N og så videre dernedaf, og så prøv at spæde op med først den tynde, noter resultat, så én der er 10 gange så koncentreret osv. Det skulle så give resulterende koncentrationer på rundt regnet 1, 11, 111, 1111, 11111 gange startvirkningen. Så skulle der være syn for sagn.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-09-03 02:12

Kære Beck: Endnu en gang - svaret er nej. Hvis du klikker dig ind på www.radiometer-analytival.com/pdf/meterlab/Conductivity_Theory_and_Practice_en.pdf , så får du hele smøren. Eksempelvis har HCl et maximum (860 mS/cm) ved 19 % koncentration, og ledningsevnen falder ved større koncentrationer.

Godkendelse af svar
Fra : beckski

Dato : 28-09-03 09:18

Tak for svaret goldin.
er blevet bedt om at lukke svaret af pbp ..... såå kan det være han holder sig fra mig

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 28-09-03 11:18

Jeg takker

Men... Jeg er vel nok dén der har givet det dårligste svar?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 28-09-03 11:20

præcis