/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
mine planter bliver "beskidte!!!
Fra : kylle
Vist : 1130 gange
50 point
Dato : 04-01-02 10:37

jeg har et 54l akvrie med div. gubby, platy, kileplet og et par maller. Det jeg kan forstå er hvorfor mine planter bliver belagt med en lidt grøn/brun hinde? hinden kan nemt "nullers" af, men det skulle jo ikke være nødvendigt, vel???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-02 12:30

hmm det gør nogen af mine også, men kun på nogle blade, jeg regnede med det
var når jeg rodede i bunden af akvariet at der røg noget op der satte sig på
bladenene..
mvh.Simon
"kylle" <kylle.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:lBeZ7.11684$Zm5.1138165@news000.worldonline.dk...
> jeg har et 54l akvrie med div. gubby, platy, kileplet og et par maller.
> Det jeg kan forstå er hvorfor mine planter bliver belagt med en lidt
> grøn/brun hinde? hinden kan nemt "nullers" af, men det skulle jo ikke
> være nødvendigt, vel???
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 04-01-02 15:26

Hej kylle

Jeg tror ikke så meget på at den eneste løsning er en ordelig filterpumpe. En sådan er selvfølgelig meget god at anvende,-.
Jeg tror snarere dit problem med "belægning" på planterne skyldes Algeproblemer og/eller forkert sammensætning af Vegatation. Du kan læse meget mere omkring disse ting på denne side:
http://www.akva-net.subnet.dk/index.htm

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-01-02 16:32

Tillæg
hvis man har som jeg skriver en ordenlig filterpumpe-så skulle den kunne rense alt dit vand på kort tid
så du undgår alt muglig snavs og alger i dit akvarium
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-02 19:37

Du fodre for meget, og skifter ikke vand ofte nok.

--

Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

"kylle" <kylle.news@kandu.dk> wrote in message
news:lBeZ7.11684$Zm5.1138165@news000.worldonline.dk...
> jeg har et 54l akvrie med div. gubby, platy, kileplet og et par maller.
> Det jeg kan forstå er hvorfor mine planter bliver belagt med en lidt
> grøn/brun hinde? hinden kan nemt "nullers" af, men det skulle jo ikke
> være nødvendigt, vel???
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-02 20:31

> Du fodre for meget, og skifter ikke vand ofte nok.
tror jeg ikke er problemet, mine planter har jo samme problem, men kun på få
blade ? og i de øverste 10% af vandet...
jeg overfodrer ikke, og skifter omkring 30-40% vand hver anden uge... :/

mvh.Simon

Kommentar
Fra : atuggi

Dato : 05-01-02 01:59

Hej Kylle.
Lad mig bare starte med at slå en ting fast: Skidt og urenheder er aldrig nødvendigt og aldrig noget man skal finde sig i overhovedet. Dette gælder især når det drejer sig om fisk, da de, præcis som du og jeg, hader skidt og snavs - faktisk er fisk noget af det aller reneste der findes på moder jord, og det er jo ikke helt uden grund.
Mht til hvordan du kommer af med det f...... snavs - ja undskyld mit franske - så kan jeg sige at jeg selv har en hel del erfaringer inden for området. F.eks har jeg selv et bord jeg ikke selv synes jeg kan få helt rent nok, men jeg har da gjort et par næsten vellykkede forsøg. Jeg er selv nået til den erkendelse at sprit og salmiakspiritus nok er det nærmeste man kommer perfekt og dette kan også bruges til akvarieplanterne på følgende facon: tag de beskidte beskidte planter op af vandet, rens let med sprit og skyld let med vand, men ikke for meget da der skal efterlades et lille beskyttende lag af sprit på selve planten så du i fremtiden undgår den ubehagelige situation du er i nu.
Er du som jeg ikke helt tilfreds med dettte resultat, kan jeg foreslå at du simpelthen undlader at have planter i dit akvarie og også kun har lidt, meget rent, grus deri.

Håber du kan bruge rådet.
Mvh Johannes.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 05-01-02 08:44

Hej Johannes
Lad mig med syvtommersøm slå fast AT MAN ALDRIG MÅ BRUGE RENGØRINGSMIDLER og slet ikke sprit til et akvarium og dennes tilbehør
da fiskene vil dø-bare de kommer til at smage lidt på det
Dit råd er sikker fint til stueplanter men ikke til et akvarium
Et akvarium SKAL kun gøres rent med rent vand og intet andet
Brian

Kommentar
Fra : AnnetteS

Dato : 05-01-02 17:36

>Et akvarium SKAL kun gøres rent med rent vand og intet andet

Nææh, helst gøres rent i akvarievand, og specielt i små akvarier, da det i forvejen er svært nok at få en biokultur op at stå i disse

Derudover vil jeg lade den med rengøringsmidlerne svæve i luften, da jeg har oplevet folk der i nystartede akvarier,- inden der kom fisk i,- brugte NH3 ammonia for at starte en biokultur op. Det lykkedes for dem at starte nedbrydningskulturen op på denne måde og fik et virkelig godt akvariemiljø på dmåde,

Kommentar
Fra : briani

Dato : 05-01-02 18:58

Hej AnetteS
Det jeg mente med at man aldrig må bruge rengøringsmidler til et akvarium var når den den var fyldt op med vand og fisk.
man tager foreksempel ikke en klud der er vredet op i ajax og renser sin invendige akvarieglas med den
man tager heller ikke og vasker sine planter i sprit og lader en tynd hinde sidde tilbage på planten som Johannes foreslår-fisk elsker at slikke på glas og blade-og er der sprit og diverse rengøringsmidler på-er det lig med den visse død.
Det er noget andet når ens akvarium er tom-så kan man da godt bruge noget rengøringsmidler for at få den helt rent-men igen har man gjort det så skal man sørge for at skylle godt efter med rent vand så man er sikker på at allle spor er væk.
MVH og en god Lørdag aften Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 11:07

"Simon..." <simons@pc-dot-.dk> skrev i en meddelelse
news:a1500a$km4$1@sunsite.dk...
>
> > Du fodre for meget, og skifter ikke vand ofte nok.
> tror jeg ikke er problemet, mine planter har jo samme problem, men kun på

> blade ? og i de øverste 10% af vandet...
> jeg overfodrer ikke, og skifter omkring 30-40% vand hver anden uge... :/
>

Jeg synes det lyder som en algebelægning. Og det at du skriver det kun er på
nogle blade og kun i de øverste 10% af vandet, tyder på, at belysningen er
for kraftig.

Torben
> mvh.Simon
>

Kommentar
Fra : briani

Dato : 07-01-02 11:50

Hej igen Kylle
Har du nogle former for pumpe eller filter i dit akvarim?
Brian

Kommentar
Fra : kylle

Dato : 09-01-02 08:54

hej igen! ja jeg både en luftpumpe og en Hydor Pico filterpumpe. hvorfor kan det have en speciel betydning?

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 50 point
Dato : 09-01-02 10:27

Hej igen
Det har denne betydning af dit vand bliver renset for urenheder(hvis som jeg skrev i mit formodet svar som du afviste at det er en ordenlig filterpumpe)
en der virkelig kan rense noget vand i timen
Ligeledes sørger det for at du får en god vandcirkulation.
da det er svært at få fisk og planter til at trives uden vandcirkulation,hvis vandet bare får lov til at stå stille-bliver det ret hurtig beskidt-og skidtet vil samle sig på dine planter-og man er derfor nød til at rende og skifte vandet hele tiden.
har du en ordenlig filterpumpe vil du opleve at dit akvarium vand altid er klart at se på
MVH Brian

Godkendelse af svar
Fra : kylle

Dato : 10-01-02 17:39

tak for hjælpen alle sammen.
jeg tog ud dyrehandlen og hørte om min filter pumpe ikke skulle være kraftig nok til mit akv. og jo det skulle den, sagde de. og det endte med, at jeg fik en ny pumpe, som er meget bedre end den gamle( selvom at den kun er ca 1/2 år gammel). venlig hilsen kylle.