/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows vil ikke start
Fra : jjkandus
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 27-07-03 11:25

Jeg har nu gentagende gange været ude for ikke kunne starte min pc med Windows xp pro op - jeg får hele tiden en fejl som lyder: Windows kunne ikke starte fordi denne fil er beskadiget eller mangler \windows\system32\config\system

Jeg troede i 1. omgang det kunne være noget med en gammel HD som jeg så har skiftet ud og derefter på den ny har jeg lige installeret windows xp i en clean boot , men lige meget hjalp det.

så Hjællllllllp

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-03 11:44

Vis du kan komme ind på din pc,så prøv start>kør og skriv sfc /scannow og sæt din win cd i drevet og tryk ok,eller skriv det samme i komandopromt sæt cd i
og tryk enter,der skal være et mellemrum mellem sfc og /.nu vil der blive
tjekket om dine system filer er i orden eller om de er i den rigtige version.

Manse9933

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 27-07-03 11:45

Lyder lidt underligt, men prøv at kør: sfc /scannow (evt fra kommandoprompt) med xp cd´en i, den vil så scanne systemfilerne.
Men, det kan også være cd´en det er galt med, eftersom du får samme meddelelse på den ny hd, du kan prøve at kopiere cd´en over på hd og lave en fejlsøgning.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 27-07-03 11:47

Manse> der "faldt" vi vist over hinanden!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-03 11:48

jep to sjæle samme tanke.

Kommentar
Fra : jjkandus

Dato : 27-07-03 12:09

jeg kan ikke starte xp op, men med cdén i kan jeg gå ind og derved komme til kommandopromt. Det har jeg prøvet og har lige kørt chkdsk /p og maskinen siger den fandt fejl og rettede dem, men gu gør den ej. Nu vil jeg lige prøve de 2 sjæle med samme tanke råd.
NB jeg har lige talt med en ven som mener, det kan være min pc som er ret gammel der er ved at været færdig??

Kommentar
Fra : jjkandus

Dato : 27-07-03 13:06

sfc/scannow er ikke en kommando vil acceptere, men derimod bootcfg/scan eller bootcfg/rebuild mm. kan jeg godt få lov til, det virker bare ikke

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-03 13:09

der skal være et mellemrum mellem sfc og / sfc /scannow

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-03 13:20

Hvad med en genindstallation bare et foreslag,sidste udvej,du kan også prøve
at holde f8 nede men du booter, og se om du kan komme ind på pc'en med sidste fungerende tildstand hedder det vist nok,det er 100 år siden jeg har brugt denne fremgangs måde.

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under opstart.

ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-O)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Manse9933
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : jjkandus

Dato : 27-07-03 15:29

Tak for svaret Manse9933.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-03 15:33

selv tak, var det en genindstallation eller F8?

Manse9933

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 27-07-03 16:16

Hmm... filen \windows\system32\config\system er en del af din registreringsdatabase.
Det er ikke så godt når den grundlæggende fil til at opbygge registreringsdatabasen mangler. Med din nuværende installation, og uden Recovery filer (som du selv skal have spurgt om at få dannet på et tidspunkt), så har du nok ikke ret stor chance for at få den windows installation til at køre igen.

Det føre mig til følgende spørgsmål:
- benytter du NTFS på dit windows drev? Ellers kan du nok forvente at få problemet igen.
- hvilken aktivitet/program var det sidste du benyttede/installerede før du får dette problem? Måske du skulle lade være med at gentage det eller finde en metode (antivirus, spybot, HiJack protection eller lign.) til at beskytte dit system mod denne type fejl mens du bruger dit system

Jeg er sikker på at folk i dette forum gerne give lidt råd om hvad de selv gør for at besktte sig, hvis du ønsker det.

mvh. Per

----
Til orientering, så er dette hvad Windows 2000 Resource Kit siger om filen System:

SYSTEM key contains information that controls system startup, device driver loading, Windows 2000 services, and operating system behavior. All startup-related data that must be stored (rather than computed during startup) is saved in the SYSTEM key.

Kommentar
Fra : jjkandus

Dato : 29-07-03 09:00

Hej Per
tak for dit indlæg, men jeg må sige at jeg bruger NTFS og Norton Anitvirus, desuden er det en PC nr. 2 jeg har.
Jeg havde lige installeret Win xp på den og alt var ok, den stod uden at være i brug i 2 dage, næste gang jeg ville starte den op var problmet der.
Jeg skulle selvfølgelig have sikret mig de recovery filer