/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
ang. prednisolon tab.
Fra : lillia
Vist : 5224 gange
120 point
Dato : 26-07-03 18:09

Er der nogen som har fået prednisolon tabeletter, mod gigt eller anden form for betændelses tilstande?
Jeg har fået disse tab. i ca. 1½ mdr, og er nu begyndt at lide at mundtørhed, jeg vel meget gerne høre fra folk som har haft de sammen symtomer, eller kender noget til dette da jeg ikke aner hvad jeg skal stille op med dette, kan drikke hele tiden og det hjælper ingenting er stadig væk lige tør i munden, håber nogen kan hjælpe er lige ved at bilev tosset...
på forhånd tak..
Lillia

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-03 18:49

Hej lillia.

I forbindelse med betændelse i mine knæ, fik jeg prednisolon. Jeg var ved at blive skør i hovedet af de piller, så jeg smed dem ud. Der er så mange bivirkninger med de piller. Tal med din læge om han/hun ikke kan give dig noget andet.

mvh ans

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-07-03 18:52

Har fået det 1 gang mod betændelse i en albue uden problemer, men prøv at se her:
http://www.sundhed.dk/servlet/drugdetail?id=1008567&

Mvh dabj

Kommentar
Fra : alice_trauelsen

Dato : 26-07-03 22:54

Hej
Jeg har selv fået prednisolon i mange år, men jeg får det ikke mere. Jeg havde så mange bivirkninger at jeg må vælge mellem pest og kolera. På min hjemmeside har jeg dette om binyrebarkhomom, menlig prednisolon. http://www.alice-trauelsen.dk/binyr.htm Jeg havde selv mange bivirkninger f.eks. jeg blev tyk var oppe og veje 120 kg er dog nede ; på 100 i dag. Jeg have måneansigt, jeg var ofte deprimeret. Det var en svær tid, men du skal først og fremmest tale med din læge, finde ud af hvad er bedst for lige dig. Kan du klare dig uden pillerne ? Eller kan du leve med bivirkningerne, dem du får. Det er dette vigtige spørgsmål du skal svar på. Husk fordi jeg har bivirkninger er det ikke sikkert du får det.
Mange hilsner
og god bedring
Alice

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 27-07-03 10:59

Mange tak for alle jeres gode råd, jeg har været ved at kigge lidt på de links i havde sat ind, det er helt utroligt så meget skidt disse tab. kan gøre, det er jo det rene gift.
Men det som er problemet er at jeg kan ikke få andre tab, og må ike bare stoppe med dem fra den ene dag til den anden, da det skal forhindre at jeg får hævelse af nethinden, da det kan sænke mit syn, efter grå stær opration, og det er jo ikke så godt...
Men der er jo ikke så meget andet at gøre end at leve med de bivirkninger, som det giver, selvom det er hårdt for nogle dag er jeg så træt og utilpas at det går ud over familien, og jeg får det ret skidt bagefter når det er gået op for mig at jeg har råbt højt over nogle baketæller...har i også været udsat for sådanne tilfælde??
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 05-08-03 05:57

jeg har snakket med min læge, takke været jer, vi blev enig om at, jeg skulle give mit arbejde en chance, da nogen for det bedre ved at komme lidt væk. men gik det helt galt eller jeg ikke kunne overskue mit job måtte vi lige snakke sammen, og så ville han sygemelde mig. det er vel enligt både godt og skidt, eller hvad??
Da jeg allige vel var dernede fik jeg tjekket både for blodtrykket og lige så for sukkersyge, men begge dele var som det skulle være, og det er jeg meget glad for, da man aldrig kan vide med sådan en omgang skidt og ras..
På nu værrende tidspunkt har jeg det godt bort set fra at der har sneget sig knap 5 kilo på siden jeg strartede med de tabeletter, men håber det kun er væske så forsvinder det jo hurtigt....!!

Kommentar
Fra : pause

Dato : 08-08-03 18:53

Hejsa lillia.
en lille kometar til disse piller, jeg er nyretransplanteret, og har taget disse piller i 20 år, og det er rigtig at der er mange bivirkninger med dem. ang. vægt kan du selv gøre lidt, lad være at spise så meget, selv om du er sulten hele tiden. hvor mange mg får du om dagen.
Når du har taget dem et stykke tid prøver lægerne at trappe ned i medicinen, så du kun får det der hjælper dig, med så lidt bivirkninger som muligt

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 08-08-03 19:18

hejsa pause...
jeg får 25 mg om dagen, og skal til at trappe ned, fra den 18 aug, og det glæder mig mege, da jeg allerede har taget 5 kilo på men går ud fra det meste er væske, selvom min apetit er blevet forstørret, med et par måltider, men astatter også nogle af dem med frugt og grønt så det ikke går helt af sporet. Det ser jo noget fjollet ud af en person siom normalt er spinkelt bygger lige pludselig er kuglerund, så jo jeg passer lidt på med hvad jeg spiser, men i denne varme ryger der jo lige et par ekstra is indenbors men det skader jo heller ike når man ikke spiser så meget af det til dagligt....
Det var forresten lang tid du har fået de tabeletter, de må virklig har taget hårt på dig, har du fået dem dagligt i alle disse år eller er det med med nogen tid i mellem??
Er glad for at jeg kun skal have dem i ca. 3 mdr, ellers når jeg og få kuller inden jeg er færdigh med dem.. de er virkelig stride, også fordi mit humør svinget meget, og min mand ved heller ikke altid hvornår jeg har en god eller dårlig dag, og tør næsten ikke sige noget til mig, for sæt nu at jeg bliver gal...har du også haft det sådan eller har du haft andre ting så ikke har stået som bivirkninger.. på et tidspunk fik jeg mundtørhed så skulle jeg spise brød, skulle det skylles ned da det føltes som om at der ikke var spyt nok til at blødgøre det og det var bestemt ikke rart...
mvh lillia

Kommentar
Fra : pause

Dato : 08-08-03 22:32

Hejsa Ja jeg tager dem stadig og skal blive ved, ellers ryger min nyre fra finland, så tager jeg hellere de ting med som kommer. Mit humør Ja det kan der fortælles mange historier om, jeg kan grine ad meget lidt, og så kan jeg næsten ikke holde op, og så kan jeg blive så hisig, og det går stærkt, så folk tror jeg er blev helt skør, men det går hurtigt over, din mand skal bare lærer at give dig ret, (ha-Ha) Isene skal du dog passe på med for lige pludselig sidder der 10 kg. ekstra, jeg spiser sodavands is, selv om jeg savler efter en god gammeldags isvaffel med det hele. Du spørger om andre bivirkninger, men jeg er mere gået op i at holde på min finske nyre, ok der er kommet andre bivirkninger men dem skal du ikke tænke på, for de kommer hvist kun når man har taget dem i så mange år som mig.
hilsen pause

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 09-08-03 05:48

Ja nogle ting kan jeg grine af bagefter, men det er ikke altid sjovt. Ind i mellem gør det mig også utrolig ked af det, når folk siger du har vist taget på hva?, men forklare man dem så er man tager disse tabeletter, har de lidt nemmer ved at forstå hvad der sker, og hvorfor en humør svinger så meget. Min i de sidste 3 uger har jeg bestemt ikke haft det let, har været meget langt nede, og kunne slet ikke se noget sjovt i noget som helst, så er det godt man er startet på arbejde igen og kan få lidt nyt indput, og et godt grin. Samtidig med at jeg har fundet ud af at der er flere fra min arbejdsplads som selv har eller kender nog som har fået disse tabeletter, og de er så gode til at snakke med når det går lidt skidt, og det er da glædligt, må man sige...!!
Det der virker lidt underligt er at jeg som sagt er blevet operert for grå stær, og da læste jeg også at man kunne få grå stær af dem, og derfor studsede vi lidt og begyndte at søge og gør ved for atfinde ud af noget, men ingen svar, selv min læge så med store øjne, og rystede på hovedet da han aldrig havde hørt at det skulle kunne lade sig gøre..
Men jeg havde ikke regnet med at der ville komme ekstra udgifter ved at skulle tage dem, men det blev der, især fordi jeg ikke drikker mælk, til dagligt, skulle jeg have kalk ved siden af samt en godt fugtigheds cram da min hud er blevet meget tør, men det er en lille pris at betale hvis det så bare hjælper på det som det skal...!!
Hehe.. ja det med isene ved jeg godt, men vandis er også godt, og holder mig far de gammeldags is, og softice køber jeg som regl i bæger da jeg ikke altid er glad for vaflen..men det er nu godt...og ja hvad kan jeg sige om manden, han er ikke lige frem den største hjælp, sååå jeg må snakke med andre i stedet for...!

knus lillia

Kommentar
Fra : pause

Dato : 09-08-03 10:03

Hej lilia. Det med grå stær og din læge forstår jeg ikke, jeg går selv til kontrol 1 gang om året hos en øjenlæge, for at se efter grå stær, men der er intet inu, må man spørge hvor gammel du er, også det med kalk, for det kan give knogleskør brud, men jeg har i de 20 år aldrig brækket noget, men har haft mange blå mærker ad ingenting, de kommer bare man støder ind i et eller andet.
Men du har ikke skrevet om pillerne har hjulpet dig, har de det??
En ting som jeg tror der har hjulpet mig er at, jeg har altid kunnet grine af mig selv, og tænkt posetivt, når jeg nu har siddet og skrevet sammen med dig kan jeg godt se at jeg har fortrængt en hel masse.
Jeg er forresten selv 46 år.
knusser herfra

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 09-08-03 10:42

Jeg er ikke så gammel igen er kun 25, men det er også nok når man går rundt med sådanne problemer, og ja det har virket men ikke nok, så da jeg var til kontrol på vejle syghus på øjnafd. fik jeg at viod jeg skulle op på 3 mdr. og det med kalken er fordi jeg også går rundt med noget gigt i kroppen, og det har sat sig i mine øjen og har givet regnbuehinde betændelse og derefter har det sat sig til grå stær. jeg går også jævnlig til kontrol hos min øjen læge men lige for tiden er på syghuset hvor de operede mit øje..det med at grine har jeg somme tider let ved og det er også rart at du lige som også kan få mig til at le lidt det er rart.
Det glæder mig også at du er villig til at dele din erfaring omkring hvordan du har haft det, så føler man sig ikke alene om sit problem..det er skønt..

men skulle du være intresseret kan du maile til mig på lillia@stofanet.dk
det kunne være vi kunne bakke hinande lidt op når der går ged i den..du er velkomme til at skrive...

knus fra lillia

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 17-08-03 21:23

Glukokortikoiderne er de hormompræparater, som har fundet størst anvendelse, siden deres opdagelse i 1949,hvor man ved en fællesbetegnelse kaldte dem kortison. Det er et af de mest benyttede og mest virksomme lægemiddelgruppe i det hele taget, og har rigtigt nok som du skriver en række bivirkninger.
I mit erhverv som sygeplejerske har jeg set utallige eksempler på disse bivirkninger, men jeg har DOG ALDRIG hørt nogen få det så dårligt som dig Lillia, der på 1½ måned ved et indtag af 25mg som daglig dosis allerede viser tegn på bivirkninger der ellers først indtræder efter længere tids brug.
Min erfaring som sygeplejerske siger mig, at MANGE, ja endda alt for mange mennesker læser om alle mulige og umulige bivirkninger; og VUPTI har man på 1½ måned dem alle...
Skynd du dig hellere at komme tilbage på arbejde, og vær glad for at du endnu ikke har udviklet "MÅNEANSIGT" og "SKÆGVÆKST"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-03 21:39

-> fridaflip

Man behøver ikke at læse om bivirkninger, de kommer bare af sig selv ved indtagelse af Prednisolon. Det er muligt at du som sygeplejerske har hørt noget andet, men har du først prøvet at indtage Prednisolon så kan det være at du får en anden opfattelse.

mvh ans

Kommentar
Fra : pause

Dato : 17-08-03 22:34

Hej fridaflip.
I alle de år jeg har tilbragt på hospitaler og med mange sygeplejsker, er du dog den mest...........
Tænk at du kan side og skrive sådan noget sludder, gå på arbejde og lad være med at skabe dig.
Jeg tror du er kommet på den forkerte hylde.
Så kan jeg sige dig at når man ikke vejer særlig meget og efter 1 måned på 25 mg, så begynder de første bivirkninger allerede.
pause

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-03 22:55

frida er da et flip, ligesom pillerne

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 17-08-03 23:08

Hej ans

Hvis du læser om Lillias forløb, vil du opdage, at hun havde læst om at præparatet muligvis forøger risikoen for grå stær. Jeg citerer: "Vi studsede og begyndte at søge og gøre ved for at finde ud af noget". Og det til trods for, at Lillia går til jævnlig kontrol hos egen øjenlæge.
Jeg er helt enig i, at prednisolon er et lægemiddel vi skal være forsigtige med, og ja jeg har selv været i en 3 mdrs. kur med midlet. Min pointe er blot, at alle lægemidler har bivirkninger, men HUSK på, at langt de fleste af dem, er nogle der ses ved længevarende brug.

Af bivirkninger ved længerevarende brug af let tilgængeligt præparat som f.eks. Panodil og Pamol kan nævnes: Fald i blodsukker, nedsat mængde blodlegemer, samt risiko for nyreskader.

Forskellen er, at vi alle kan indtage ligeså mange panodiller som vi lyster, hvorimod man ved prednisolon behandling, altid vil prøve at trappe patienten ud af behandlingen for at undgå evt. bivirkninger.

Og så er den ikke længere.......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-03 00:47

fridaflip

Jeg har læst Lillias indlæg igennem og opfatter det sådan, at hun er blevet opereret for grå stær.

Hvis min formodning er rigtig, så er det jo ikke en bivirkning, som hun har læst sig til.

mvh ans

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 18-08-03 13:04

hej Fridaflip kan det ikke være forskellig hvordan prednisolon,virker,
jeg får medrol som er li med prednisolon,
i løbet af 1 md tog jeg 8 kg på fik måne ansigt,
metussa

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 19-08-03 13:59

hej jeg har bindevævs sygdom,
er der andre der har det samme.
vil jeg høre om det.

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 19-08-03 16:50

Hej Ans..
Ja det er rigtigt at jeg er blevet operert for grå stær, og jeg giver dig helt ret i det du siger, og hvad jeg ikke har nævnt er at jeg har i tidernes morgen fået mange forskellige tabeletter mod gigt, og det har gjort til at jeg er belevet meget følsom over for nogle former for medicin ( ikke allegi ).

Men på de 2 måneder jeg nu har fået de tabelletter har min familie været ved at gå fra hinanden på grund af humørsvingninger kombineret med et hisigt temprament, og det gør mig utrolig ked da jeg har en søn på 2 år som bliver utrolig bange når jeg får disse ture, og det er ikke lige frem opmuntrende og det er bestemt ikke noget man kan grine af.. men er GLAD for at der er nogle personer herinde som kan forstå en.. det kan da bringe lidt glæde og smil frem..

Lillia

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 19-08-03 16:53

fridaflip..
Jeg er skam startet på arbejde, men det er sgu ikke sjovt når folk dagligt kommer og minder en om at man har taget på, og det første sted de ser det er i ens ansigt, det indbyder da ikke lige frem til glæde og lykkelig smil.. nærmer tvært i mod...men så er det godt man har nogle gode kollegaer som kender nogle der har været i gemmen samme behandling, og så må man jo søge støtte hos dem og få gode råd...!!

Lillia

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-03 18:06

Til lillia

Jeg kan sagtens sætte mig ind i din situation. Selv havde jeg også humørsvingninger, men min søn var på daværende tidspunkt 18 år, så han kunne svare igen. Det er jo slet ikke det samme, som at have en søn på 2 år. Han forstår det ikke.

Det glæder mig at du på dit arbejde er sammen med nogle, som forstår dit problem. Du skal vel ikke fortsætte i al evighed med de piller? Hvis du stadig får piller mod gigt, så fortæl det til øjenlægen. Hvis man får flere medikamenter på samme tid kan de ofte modarbejde hinanden.

Fortsat held og lykke for dig og din familie.

mvh ans

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 19-08-03 18:14

Hej Fridaflip
har du ikke noget nyt til os, du gider vel ikke.
det er ikke fordi jeg under dig at prøve prednisolon, men det giver viden.

Kommentar
Fra : JannOtto

Dato : 19-08-03 18:41

Hej Lillia
Det kan godt være at du skulle have nævnt at du blev født med børneledegigt, og i den forbindelse har været under daglig medicin behandling af mange forskellige typer gigt medicin, og derfor har udviklet den overfølsomhed for mange andre typer medicin, bla. overfor Prednisolon. Og det er bla. gigten der er skyld i at du fik grå stær og nu er blev opereret derfor, og skal tage Prednisolon.
Jeg kan kun bekræfte det du har fortalt bla. ang. vægtforøgelse, da det kun er et par dage siden at jeg så dig sidst. Der er en anden ting som er meget vigtigt at tænke på, og det burde en sygeplejerske også vide, der er ikke to mennesker der reagerer på samme måde over for Prednisolon, nogle mennesker kan tage det i lang tid uden at få bivirkninger andre mennesker får det med det samme netop fordi det i forbindelse med anden medicin startet en overfølsomhed eller anden form for bivirkning,
Det er utroligt, at uanset hvad man fejler eller lider af, er der altid nogle der bagatelliser eller nedgøre personer som forsøger, helt seriøst at få lidt hjælp, man burde skamme sig, det er godt at vedkommen ikke er min sygeplejerske.
Men J.... du har trods alt fået mange gode råd og fået utrolig meget støtte, trods alt her i gruppen.
Kærlig Hilsen
JannOtto ( F..)

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 120 point
Dato : 19-08-03 19:34

Til lillia

Du skal være glad for den opbakning, som du har fået af brugerne her på kandu (på nær en).
Jeg er også glad for at hun ikke er min sygeplejerske. Men det er jo sådan at læger og sygeplejersker ikke får bivirkninger af den medicin, som de skal tage. Hvorfor ved jeg ikke!!!!!

Glæd dig over den "positive" opbakning, som du har fået. Når jeg skriver "positive" sådan er det fordi , der er bivirkninger og de er bestemt ikke positive.

mvh ans

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 19-08-03 19:58

hej Janotto
Jeg vil gerne takke dig for dine pæne ord, det luner, har selv følt at vi render panden mod muren.
tak, metussa

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 20-08-03 06:06

Til ans..

Lige for øjeblikket tager jeg ikke medecin for gigten, men har forhørt mig om det hos egen læge, så de er opmærksom på hvad de skriver op hvis nu det skulle gå hen og være nødvendigt at få tabeletter igen..og har også jævnligt kontakt med min øjenlæge har fået lavet sådan er der noget skal jeg bare ringe eller komme derned. da jeg har problemer med regnbuehinde betændelse som er kommet til følge af gigten og det var så det jann otte havde skrevet at det så var derfor at mit grå stær var opstået..!

Det med sønne - ja det kan være svært for en på 2 år at forstå hvad der forgår, men prøver også meget kræftigt at undgå disse tilfælde når han er i nærheden, selvom det kan være svært nogle gange, somme tide er jeg nød til at gå en tur alene for at kunne holde det ud, og så er det jo at tårene løber ned af kinderne fordi man bare går, og alt det negative vælter bare frem...hvordan kan det være at det skal være så svært, bare at sætte sig ned og snakke om tingene, det har jeg ikke helt forstået endnu....!

Men er meget gald for dine pæne ord, det er virkelig en opbakning der vil noget, det kan også gøre til at man har letter ved at smile når man får lidt hjælp og venlig ord med på vejen..

Lillia

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-03 20:40

Til lillia

Som tidligere skrevet kunne jeg også fare i flindt over ingenting. Bagefter fik jeg så en "tudetur". Når den var overstået, havde jeg det meget bedre. Kunne stille og roligt fortælle mine omgivelser hvorfor jeg havde reageret, som jeg gjorde.
Jeg fik prednisolon i 3 mdr. Startede med 30mg og da jeg var kommet ned på 5 mg ophørte jeg med at tage dem.
Kan du ikke tale med din familie om det i de perioder, hvor du føler at du har det lidt bedre?
Evt. vise dem "snakken" her på kandu. Så kan de da se at du ikke er den eneste, der har/haft det dårligt med de piller.

mvh ans

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 22-08-03 05:30

Til ans

Hvad har du fået prednisolon for?? og det med de tude ture kender jeg godt, har haft dem rimelig tit, men som du selv siger kommer man hurtig over det igen..det er altid noget..! Mine forældre fløger troligt med hvad der sker herinde, så det kommer helt af sig selv, og de er også glad for den opbakning der har været herinde...det har vi snakket meget om.
Jeg føler også at jeg er ret heldig hvad angår en god familie og gode kollegaer som er til at snakke med, og deri blandt en godt tilidsrep. som jeg holder meget af da hun er meget hjælpsom, vi har også taget nogen snakke når det har været helt galt..

Jeg var forresten til kontrol i vejle i onsdags, og til min forbavselse, havde prednisononen stadig væk ikke virket som de skulle så jeg skal forsætte endnu en måned, og gik det helt galt, skulle jeg ringe dernedog de ville se om de kunne finde noget andet i stedet for prednisolon.. så der var en der var meget negativ, men havde det på fornemmelsen, da mit syn har drillet rigtig meget.. Jeg startede på 25mg og er nu nede på 15mg om dagen og har taget dem i 2 måneder ca. De perioder hvor det skulle have været godt, dem er der ikke for mange af, men prøver virklig at tænke positivt, og lige så at blive påvirket af noget positivt, men det kniber sommetider, men har også snakket med mine forældre når det har været gået helt i kage eller min søster...!! Håber du har fået det bedre efter du er stoppet med det skidt..

hilsen lillia

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 24-08-03 11:47

Hejsa lillia...

Jeg har altid en skulder du kan få lov at låne...

Knusser
Anni

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-03 12:02

Hej lillia

Jeg fik prednisolon for betændelse i mine knæ. Efter at jeg holdt op med pillerne har jeg det godt. Håber at du også en dag kan undvære dem
Bor du alene med din søn?

mvh ans

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 24-08-03 16:12

hejsa ans..
Jeg svarer lige for hende...*B* Nemlig min søster...

Hun er gift...

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 02-09-03 09:36

hej ans

Nej jeg bor heldig vis ikke alene med sønnen, jeg bor sammen med fadren og er også gift, som min søster har fortalt.
og det har jeg enligt også været glad for, fordi nogen dage har jeg slet ikke kunnet klare at skulle takle sønnen selv, og så han fadren måtte tage over...

jeg har faktisk haft det godt den sidste uges tid, efter at jeg er begyndt på nedtrapning, af tabeletterne, og det er da glædeligt, men håber så de har virket til næste gang jeg skal til kontrol om ca. 14 dage.. for sidate gang jeg var til kontrol havde de stadig væk ikke virket som de skulle, og det er lidt træls.. så gider man jo ikke blive ved med at tage dem..

men ellers var det vist meningen at jeg skulle have nogle andre..

hilsen lillia

Kommentar
Fra : moony

Dato : 03-09-03 00:38

Tak skal du have for en gang sludder for en sladder. Spørgsmålets overskrift lød ellers interessant, men Gaaab!!!! "Get a life Lillia"
Der er kun skrevet en fornuftig sætning i denne laaange smøre: (Kan du klare dig uden pillerne, eller kan du leve med bivirkningerne)?

Tak for i aften

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-03 00:55

lillia

Glem alt om hvad moony har skrevet.

Hvis du får lyst til at skrive igen, så gør du det.

vh ans

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 03-09-03 16:33

til ans

jeg er efterhånden blevet imun over for de dumme svar der er nogen der kommer med, men det er nu rart med lidt støtte engang i mellem, og derfor lade jeg denne stå åben, lidt endnu..

mvh lillia

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 08-09-03 17:35

Hej Ans.

Jeg vil tillade mig at stille et par ret personlige spørgsmål.

Hvor længe varede det inden måneansigtet og eventuel vægtøgning forsvandt efter endt tabletbehandling?
Hvor længe efter ophøret var der humørsvingninger?.

Jeg håber du vil hjælpe mig til noget viden på dette område.

På forhånd tak.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 09-09-03 00:06

Er ret sikker på, at Ans stadig har MÅNEANSIGT og hans/hendes humørsvingninger afhænger sikkert af, hvor ofte han/hun bliver mistænkt for dobbelt profiler.

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 09-09-03 05:33

---fridaflip
Hvad fanden er det for en måde at svine folk til på, det kan du ikke være bekendt, hvis du skal være sådan burde du nok ikke være på kandu...!
Det kan godt være at du føler at du har svar på alting, men den tror jeg bestemt du skal længer ud på landet med, for herinde høre du vist ikke til...

Ans og de andre har faktisk været en utrolig god hjælp...det er bare en skam der ikke findes flere af sådanne personer i vores lille land...

LILLIA.....

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 09-09-03 08:51

Fridaflip
du lyder som en dum gås, du skal ha dine skolepenge tilbage,
jeg er sat så langt ned med mine piller at jeg må tage ibumetin 3 gange daglig, har mistet måneansigtet.
metussa

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 09-09-03 10:12

Til Fridaflip.

Der er noget til dig på Kandu.dk Tips&Triks.

Den hedder: Stop spam i kandu.dk gruppen. Afsendt af Kandu.dk

Rita.

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 09-09-03 22:31

hej monny
jeg vil lige sige at vi er nogle stykker, der kun kan overleve, i kraft af pillerne.
metussa.

Kommentar
Fra : moony

Dato : 09-09-03 23:15

Hej Metussa
Det du siger er netop hvad jeg gør opmærksom på.
(Kan du klare dig uden pillerne, eller kan du leve med bivirkningerne)?

Jeg forstår ganske enkelt ikke at spørgsmålet ikke lukkes. Der kan da ikke koges mere suppe på Lillia´s problem. Det behøver jo ikke at udvikle sig til "Her er mit Liv".
Hvis Lillia har behov for at tale om sit problem kan hun jo udveksle mailadresse med en eller flere der har deltaget i denne her historie.

Kandu er til spørgsmål med mulighed for hurtig svar. Det er vel derfor der er et pointsystem. Som jeg læser hele denne smøre blev spørgsmålet besvaret af Alice-trauelsen samme dag som spørgsmålet blev stillet.

Hilsen Moony

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 10-09-03 00:17

hej monny jeg kan forstå, at du er uviden om prednisolon, der er flere ting jeg døjer med blandt andet, store sår på mine ben, som er meget slemt, jeg bliver nok sat mere ned i piller, ja se så om jeg kan holde mig oprejst,eller jeg skal ligge lig, det har jeg gjort sidste år i 4 md, med mange smerter, græd når jeg skulde ud af sengen, samt på vc bere det at skulde trække trusser ned var en plage, så kald du bare om man kan leve med piller eller uden, nu er jeg en ældre dame, har levet mit liv, men de unge er urolige, de aner ikke hvor længe de skal tage pillerne, man kan resikere det er resten af livet. Monny har du selv prøvet at tage prednisolon, jeg kan låge dig dig det er et maridt, det er ikke altid man er mobil, en dag kan man lige klare det, andre dage har man det så skidt at man ønsker sig død. så se der er ikke noget valg, men det er meget slemt med pillerne, jeg har tit overvejet at stoppe med medicinen, da jeg kun skal til kontrold hver anden md, hosOverlægen så det er pest eller kolera, fridt valg. merussa
metussa

Kommentar
Fra : moony

Dato : 10-09-03 00:37

Hej igen Metussa.

Det lader ikke til at du har læst mit indlæg.
Jeg var ikke interesseret i endnu en sygehistorie
Men- men- men. Endnu engang er alt det du skriver bare endnu en gentagelse af ca 40 indlæg.

Prednisolon=bivirkninger, men hvad mere kan vrides ud af dette faktum?

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 10-09-03 05:46

moony..

Jeg tror simpel hen ikke du har noget at gøre herinde, og slet ikke hvis du ikke har noget fornuftig at sige...!!
dette indlæg var sat op for at få løst et problem jeg har, og ikke for at folk skulle rakke ned på hinanden, og bare fordi at der er nogle, der ikke vil accepterer, at der er andre som kan have det svært.
Jeg kan ikke forstå at nogle mennesker kan være så egoistiske at de ikke kan se længer en til deres egen næsetip...men lad det nu ligge..

Men erligtalt giver jeg metussa ret, det kan i perioder være svært, men du skulle jo selv tage at prøve det, så kan det jo være du finder ud af det...så god fornøjelse..prøv dem nu bare, så kan vi snakkes ved om det til den tid...!!

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 10-09-03 09:03

monny
har du en grund, til at du lige netop er gået ind her?
keder du dig?
det kunde jo hjælpe at snakke med andre, at få luft,især de unge og uden om familien,
jeg tror at du er rask?
metussa

Kommentar
Fra : moony

Dato : 17-09-03 21:19

Hej Metussa
Jeg kan se, du stadig forsøger, at holde liv i dette gennemtæskede indlæg.
Du taler endda om, at én burde få sine skolepenge tilbage.
Desuden tror jeg nok, det er dig, der skal forlange skolepengene tilbage.

Se blot hvad du skrev i dit inlæg til mig Dato : 10-09-03 00:17

STAVEFEJL:
uviden uvidende
skulde skulle
resikere risikere
låge love
maridt mareridt
kontrold kontrol

Du spørger- keder du dig? Jeg svarer- Ja, og jeg er rask.

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 17-09-03 23:08

moony.
må jeg spørge hvorfor er du her,
når du er rask heldige asen, ønsker at du forsat forbliver rask.
her er det for at snakke, få luft,
jeg er ordblind, så mor dig bare.
metussa.

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 17-09-03 23:08

moony.
må jeg spørge hvorfor er du her,
når du er rask heldige asen, ønsker at du forsat forbliver rask.
her er det for at snakke, få luft,
jeg er ordblind, så mor dig bare.
metussa.

Kommentar
Fra : metussa

Dato : 17-09-03 23:08

moony.
må jeg spørge hvorfor er du her,
når du er rask heldige asen, ønsker at du forsat forbliver rask.
her er det for at snakke, få luft,
jeg er ordblind, så mor dig bare.
metussa.

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 18-09-03 05:58

hejsa alle sammen..!
Har en glædelige nyhed, var til kontrol igår. og nu langt om længe må jeg for alvor begynde at trappe ud af de satans piller..og det er glæder jeg mig utrolig meget til, skal køre med 10 mg i 14 dage og så ned på 5 efter de ente 14 dage så nu begynder der at se lyst ud, også for vægten...!
Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det har taget for at få et normalt ansigt igen efter endt behandling, nu når man har fået måneansigt..???

mvh Lillia

Godkendelse af svar
Fra : lillia

Dato : 29-10-03 15:47

Tak for svaret ans. du har virkelig været en god støtte, og nu har jeg en anden god nyhed jeg er sluppet af med pillerne. og glæder mig nu til at komme ned i min rigtige vægt igen..

hilsen lillia

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-10-03 16:00

Hej lillia

Det var dejligt at høre. Håber ikke at det bliver et problem for dig at komme ned i vægt, måske vil de overflødige kilo rasle af. Dit humør vil hurtigt blive bedre.

Det glæder mig på dine vegne, at du ikke skal tage de piller mere. Det er noget fanden har skabt.

Håber på det bedste for dig og din familie fremover.

mvh ans