/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
korthåret Newfoundlænder?
Fra : Jackie79b
Vist : 2352 gange
50 point
Dato : 26-07-03 15:57

Jeg har set i en bog om hunderacer, at newfoundlænderen også findes som korthåret.. men kan ikke finde noget om det på nettet. Er der eventuelt nogen som kan give mig lidt mere information omkring dette?

Er en newfoundlænder ubrugelig som vagthund?

Jackie

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-03 18:27

Hej jackie
I hvilken bog har du set det?
Jeg har aldrig hørt om en korthåret "newf", men der sker jo meget inden for nye racer så det kan være svært at følge med. Så vidt jeg kan se er den ikke registreret i DKK og i hundeguiden kan jeg heller ikke finde den.
Newfoundlænderklubben beskriver newfoundlændere som langhårede så jeg tror at du måske har set forkert?
Med hensyn til vagt er den ikke nogen særlig god vagthund, bortset måske overfor børn, men jeg ville ikke betro den smykkeskrinet, den er alt for rar.
prøv at se her.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/

Mvh dabj

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-07-03 18:27

Nej DET er den bestemt ikke.. altså ubrugelig som vagthund. Vi havde en da jeg var barn, og den passede mægtig godt på os. Altid sød og glad, også ved fremmede, medmindre de virkede til at have skumle hensigter, så stillede den sig foran os og bare SÅ på den skumle person! En hund i den størrelse virker meget overbevisende, når den ser ondt på nogen!!!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-03 18:36

Hvad hedder den bog, Jackie??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-07-03 18:41

-> skingur Ups,-- der er ingen regel uden undtagelse, jeg mente blot at den ikke er nogen "typisk" vagthund, heller ikke ifg. specialklubben, undskyld hvis jeg jokkede i det.
Mvh dabj

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-03 18:50

Jeg har også hørt den der med en nuffe, der nok lod tyven komme ind, og endda var ret venlig. Men han fik bare ikke lov til at gå igen

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 26-07-03 20:14

Jeg skal nok prøve at se om jeg kan finde bogen igen så.. Det var en jeg kiggede i på biblioteket. Vender tilbage hvis jeg kan finde den.. måske har jeg bare set forkert?!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-07-03 10:53

Det tror jeg du har...en nuffi er ikke en nuffi uden pelsen! Men det er en pragtfuld hund, især hvis man ikke har noget imod nullermænd på størrelse med fodbolde, ikke har noget imod at investere i en dobbelt dobbeltseng, mangler en barnepige når de små er på stranden, er vild med lugten af våd hund (de er ret længe om at tørre!) osv osv.

Da jeg var lille, var vi på Tunø. Alle de voksne badede, men jeg måtte ikke for Hulda, som vores dejlige nuffi hed. Den gang synes jeg nu ikke det var så fedt!!!! Hver gang jeg nærmede mig vandkanten, gik hun ind foran mig!

Senere brugte hun lang tid på at redde min mor, når moren svømmede for langt ud. Så svømmede hun ind foran og vendte halen til, så min mor kunne holde i den og lade sig transportere ind.

Anskaf dig kun en nuffi, hvis du bor tæt på vandet!!!

Samme hund markerede i øvrigt over for naboens dreng, da han ville banke mig. Hulda lukkede kæben om hans ben og blev ved, indtil han slap mig. Bortset fra lidt savl på knægtens ben var der ikke så meget som antydningen af et tandmærke. Ungen blev godt forskrækket og forsøgte aldrig at tæske mig mere!

Åh, disse minder!!!

mvh Christina

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 27-07-03 11:58

Jeg vil nemlig rigtig gerne have en newfoundlænder på et tidspunkt... men indtil videre er det kun drømme, da vi bor i en lejlighed. Men vi vil ud på landet at bo igen, vi er begge to vokset op på landet. Jeg har selv aldrig haft en newfoundlænder, men vi havde en schæfer da jeg var lille og den passede også godt på mig. Den kunne bare ikke lide katte, og jeg er stor katteelsker idag, har to katte. En newfoundlænder virker som sådan en dejlig rar bamse, som man kan stole på, så det er min drøm at få sådan en, når omgivelserne er på plads (og ikke før!!). Jeg skal nok også have hest hvis vi skal bo på landet, da jeg rider og har haft heste før, og der tror jeg også en newfoundlænder vil være god da den nok ikke vil have sådan en tendens til at jage dem som hunde med jagtaner har, s.eks. labrador. De to katte jeg har er meget frække og fisser rundt, derfor skal jeg heller ikke have en hund som er for fjollet og bliver ophidset af den slags. Tror I ikke en newfoundlænder ville være et godt valg? Også hvis vi skal have børn er den super. Glæder mig sådan til at komme på landet at bo igen. Men indtil videre må jeg bare drømme *S*.

Kommentar
Fra : Blosom

Dato : 27-07-03 20:51

Hejsa, Jeg har lige fået aflivet min elskede newf. Stoffer hmm.....det er den dejligste slags hund der findes. -min var desværre syg..snøft.
Mine oplevelser med dem er, at det kommer meget an på opdragelsen, om de er vagtsomme eller ej. Du kan ALTID regne med at den vil passe på dig, meget godt!!! Der var en speciel mand, han var så bange for Stoffer, Hunden kunne selvfølgelig mærke at jeg følte ubehag hver gang manden kom på besøg, så knurrede han helt vidt og viste tænder.
Du skal også vide at det kræver enorm pelspleje, det er næsten hverdag. Og som de andre skriver elsker de at bade.
DET ER VERDENS DEJLIGSTE HUND.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 27-07-03 21:16

I racestandarten står der at det er en diskvalificerende fejl hvis pelsen er kort og fladtliggende,
altså må der vel en sjælden gang blive født hvalpe med denne fejl.
Men for newfoundlænderen er det en fejl.

Mathilde.

Kommentar
Fra : nikki123

Dato : 11-09-03 00:01

Hej Jackie!

Er det måske en "Landseer" du har set i den bog? Den er sort og hvid, og jeg mener den har kortere pels end en almindelig newf.

Nikki

Godkendelse af svar
Fra : Jackie79b

Dato : 15-11-03 23:58

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-03 11:24

Hej, Jackie, -jeg kommer lige i tanker om, at den hund, du tænker på, sandsynligvis er en Berner Sennen. Den minder meget om en new foundlænder, men har hvid blis i panden og hvide poter, og røde aftegninger. OG--- den findes i en korthåret udgave. Så hedder den en Grosser schweizer Sennenhund. Der er et par sennenhunde mere, men de er noget mindre end berneren og grosser schweitseren. Jeg har selv haft berner sennen i mange år. Det er en pragtfuld rolig og børnevenlig race, uden synderlig jagtinstinkt. Og bare den smukkeste hund i verden.