/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rengøring/reparation af toiletgulv
Fra : begga
Vist : 1027 gange
100 point
Dato : 26-07-03 11:19

Hej
Jeg har overtaget en lejlighed fra en ældre mand der gennem flere år ikke har ramt kummen,og resultateter en vedvarende stank af urin,jeg ikke kan få væk. Gulvet er lavet af beton/cement og malet.Omkring kanten af kummen er der en kant,der er umalet, da han har skiftet toilettet for et par år siden,og her er urinen sevet ned og lugten er ikke til at få væk.Jeg har prøvet at lade stå i blød i klorin og i ajax uden held. Er der nogen, der har et godt råd?

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 26-07-03 11:26

Hej begga.

Mit umiddelbare forslag er at du maler gulvet, så er jeg sikker på at du slipper for stanken.
Du har gjort hvad jeg ville foreslå
Men husk at vaske gulvet i grundrengøringsmiddel ( Kan købes hos Farvehandleren/ Silvan/ Matas ) og vaske efter med rent vand.

Hilsen Rita.

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-03 11:44

Du kan også prøve at vaske det i rodanol, der tager lugt... det er bla det, man altid har i huset, når man har fået hundehvalp, fordi hvalpe har det med at tisse hvis der i forvejen lugter af urin.

Dernæst skal gulvet males med et eller andet, der simpelthen forsegler gulvet, hvor urinen er trængt ned. Måske noget pletforsegler? Derefer cementmaling af den slags, der bruges til kældergulve. Det er solidt og slidstærkt.

Men spørgsmålet er om det er en ejer eller leje-lejlighed. Hvis det er det sidste, bør boligselskabet vel gøre noget ved det.

mvh

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-03 13:15

Hvis det er en leje-lejlighed skal du rette henvendelse til viceværten/boligselskabet. Det må så være dem, der skal fjerne lugtgenerne uden beregning for dig. Sådan fungerer det i de fleste boligselskaber. Ring i første omgang til viceværten, så han kan bese badeværelset/toilettet.

mvh ans

Kommentar
Fra : DonAndre

Dato : 26-07-03 13:44

hejsa...

det lyde ikke helt lovligt det gulv... hvis der er en håndvask derud, SKAL der en
vådrums-forsejling på gulvet i tilfælde af vandskade!! jeg vil aldrig anbefale en kunde at have et råt beton gulv og så bare male det! det er også et vigtigt at lave det ordenligt, hvis din forsikring skal dække et uheld!

efter du har lagt vådrums-forsejlingen / gummi-membranen på, kan du jo lægge nogle fliser?

du skal passe meget på med vand og rå beton! betonen suger vandet til sig og gør det meget porøst...

du kan evt. gå ind på www.alfix.dk og læse mere om fremgangsmåden... eller få din en "orange" håndværker som sikkert ikke skal have mere end 500,- uden mat.

mvh

Andre'

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-07-03 09:55

>Skingur.

Rolig nu, ikke ivrig... det hedder Rodalon, og ikke Rodanol.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-07-03 10:06

nåh ja.. men det er da de samme bogstaver, ikk?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-07-03 10:07

syns iøvrigt nok der var er-eller-andet galt, da jeg skrev det!

Kommentar
Fra : begga

Dato : 27-07-03 17:52

Hej
Tak for rådene. Det er en andelslejlighed, så jeg har selv ansvaret for den indvendige vedligeholdelse. Der er ikke håndvask på toilettet, og jeg mener, at der er støbt et eller andet cementgulv , således at man uden problemer kan lave bad i lejlighederne. Dermed må man også formode, at jeg ikke behøver den løsning, der nævnes m.h.t lovliggørelse. Jeg vil bruge rådet med rodanol og simpelthen fjerne toilettet og give hele gulvet et par gange. Derefter vil jeg male det med kældermaling. Vil det holde, hvis jeg spartler det med polyfilla, hvo gulvmalingen er skallet af?
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-08-03 20:20

Rodalon!!!!!!

Hvis dit spørgsmål er blevet besvaret kjan du lukke det ved at trykke på "accepter som svar" over den kommentar, der tiltaler dig mest!'

God arbejdslyst iøvrigt (ad!)

Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-08-03 20:22

hov...så lige det med polyfillaen! Nej, du skal skrabe alt det gamle maling af med en skarp spartel, så skal det nye maling nok holde. Sørg for gulvet er gennem tørt efter alle dine behandlinger, inden du maler det!!!

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 16-09-03 10:45

Tak for svaret skingur.