/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Trådløs netværk - modem
Fra : stuke
Vist : 780 gange
200 point
Dato : 26-07-03 10:17

Hej

Jeg har to laptops - en 1000MhZ med Win ME og en 100 MhZ med Win95.
Planen er, at koble ekstern modem til den lille bærbare og trådløs netkort. Den større laptop skal også have trådløs netkort. Begge netkort i PCMCIA.

Kan man koble disse to laptops sammen uden router? Man kan jo med et specielt kabel når netkortene ikke er trådløse?
Findes der software til trådløse netkort til Win 95?
Findes der software til styring at modemopkoblingen fra den større laptop?

Jeg bruger ikke internettet så meget, og vil derfor ikke investere i ADSL.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-07-03 10:41

Hej Stuke;

2 trådløse netkort kan ikke "snakke" direkte sammen! Der skal du have et AccessPoint i mellem.
Et AccessPoint er egentlig det samme som en switch - men til trådløs brug.

Herefter skal du have delt ressourcen "modem" på din gamle LapTop, så andre kan anvende den; men det er ikke det nemmeste! Du skal formodentlig bruge et ekstra stykke software til at håndtere det. F.eks. Lantastic Modemshare.

Om der findes SW/drivere til Win95 kommer meget an på fabrikatet af netkort du køber. Dog skal du ikke regne med det, da trådløse kort er rettet mod bærbare PCer - og de har en relativ høj udskiftningsfrekvens i virksomheder; så er du heldig kan der være til Win 98/Me - men nok heller ikke længere tilbage i versionerne.

/MVH Smitty

Accepteret svar
Fra : Bernsted

Modtaget 200 point
Dato : 10-08-03 00:39

Kære Smitty.
Undskyld, at jeg siger det lige ud kære Smitty - det er noget vrøvl, at 2 trådløse netkort ikke kan snakke direkte sammen uden et Access Point. Selvfølgelig kan de snakke sammen i Ad-Hoc mode, når de er sat op med samme kanal og med samme SSid.
Jeg har - sjovt nok næsten samme konfiguration - en ny laptop med WindowsXP og indbygget trådløst netkort Wiston NeWeb 802.11b Wireless LAN-PC Card og min "gamle" notebook med Windows98-II og et PCMCIA Linksys WPC11 (til ca. 400 kr.). Begge er sat op med 2 forskellige (den nye laptop endda med 3) SSID, forskellige WEP kryptering og dels ad-hoc, dels infrastruktur, fordi de også en gang imellem skal snakke sammen med andre på andre blandede netværk, hvor der er både Wireless Access Point , fastnet og Routers. Men kanalerne er p.t. gennemgående den nøjagtig samme.
Det er kun et spørgsmål om opsætningen, som selvfølgelig løbende kan ændres, hvis en forskellig kanal skal introduceres.
Problemet er nok snarere Windows95, som nok bør opgraderes til Windows98 SE, men har du ikke plads nok til det på din harddisk? Min notebook var født med Win95, men flere ting gjorde, at jeg skiftede til 98, selvom det kostede en del plads. Harddisken har "kun" 800 Mb og 98 sluger immervæk ca. 350 Mb, men det går, selvom det til tider er lidt langsomt. Du sparer dig også for flere problemer med netadgang fra den nye laptop til den gamle notebook, der åbenbart skal fungere som adgangen til internettet.

Godkendelse af svar
Fra : stuke

Dato : 30-08-03 21:57

Hej Bernsted

Tak for dit svar som du nu har fået point for.
Jeg anser dit svar som det bedste, idet det vigtigste ved ovenstående opsætning må være den trådsløse opsætning.

MVH

Stuke