/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
4 mastet ?
Fra : elise
Vist : 1111 gange
150 point
Dato : 26-07-03 07:11

Vi var sidste weekend på miniferie i nærheden af Ebeltoft og søndag så vi ud for kysten øst for Ebeltoft et stort skib. Dvs det lignede en færge, men det havde 4 master og sejl på!!!!!
Jeg har prøvet at lede på nettet for at finde ud af hvad det var for et skib, men forgæves...... Er der nogen, der har set noget i TV eller avis om det????? Jeg er bare nysgerrig - skal ikke bruge det til noget......
Vh Elise

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 09:19

Hvordan så sejlene ud. Var de ens på alle 4 master?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-07-03 09:31

Har hverken hørt eller set noget om det, men 2 ting er sikre: Det er ingen færge og det er ikke dansk.
Når du siger øst for Ebeltoft går jeg ud fra at det var mellem kysten og Hjelm, var det for nordgående eller sydgående?

Mvh dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-07-03 09:43

Hvilken farve havde skroget?
Den eneste firmastede jeg lige kan komme i tanke om på disse kanter er den russiske bark Krutzenstein (kan ikke huske hvordan det staves) og der er skroget sort.
Mvh dabj

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 09:49

>dabj

Det er rigtigt, at den er sort (staves Kreuzenstern). Den er fuldrigget på de de 3 og barkrigget på den sidste, derfor spurgte jeg hvordan sejlene så ud. Så kan det være lidt nemmere at kredse den ind.

Her et billede af Kreuzenstern:
http://boatdesign.net/gallery/showphoto.php?photo=643

I guder, hvor er hun smuk.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 09:56

Her en liste med fotos af de mest kendte Tall Ships. Kan være den kan identificeres herfra.

http://www.tallship.co.uk/tallships/index.phtml

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 10:03

Kig engang. Her på Georg Stage tilbragte jeg 7 mdr i 1963.

http://www.tallship.co.uk/gallery/photospread005.phtml?orderID=0

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-07-03 10:43

Hej elise

Det kan næsten lyde som det er fregatten "jylland" du har fået øje på. Fregatten "jylland" er en turistattraktion for ebeltoft og den blev for få år siden restaureret for en mindre formue, så den idag fremstår som den oprindeligt så ud. Tidligere var der kun skroget tildækket med eternitplader og fregatten lå halvvejs på land.

Med 4 master kan det næsten kun være den du har fået øje på.Fregatten er som sagt en turistattraktion, så det er muligt for alle at komme ind at se hvordan livet var for folk der arbejdede på fregatten.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 10:49

>srhansen
Fregatten Jylland er 3 mastet, og ligger på "bedding" (museum) så vidt jeg husker. Den ses vel ikke ud for kysten, og har i øvrigt næppe sejl på. Så det et vist et vildskud, hvis oplysningerne fra Elise er rigtige.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-07-03 11:00

Ja ram, du har fuldstændigt ret.

Jeg har netop selv været inde og kigge fregatten har kun 3 master, uden sejl.:
http://www.fregatten-jylland.dk/

Så det var et vildskud, beklager

Med fire master og sejlende kan det være fra hele verdenen er jeg bange for. Der var dog et år hvor der var træf for store sejlskibe i ålborg. Det kan være skibet er fra et lignende arangement et sted i europa.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 11:04

>srhansen

Elise kan jo også have set forkert, men det er jo ikke mange oplysninger hun efterfølgende er kommet med kommer med, såsom hv. ser sejlene ud , hvor mange var der, er masterne delt, osv osv. Hun er nok optaget af gøremål andetsteds

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-07-03 11:12

Haha, nej ram, det tror jeg nu ikke

Som du selv venligt gjorde mig opmærksom på overså jeg hele tre vigtige detaljer: Antal master, satte sejl og ud for kysten.
Jeg har dog selv engang været ude at sejle i en stor tomastet skonnert fra ebeltoft i forbindelse med noget firmahaløj, men det vil være et endnu tåbeligere bud

mvh srhansen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-07-03 17:04

->ram2 Tak for kikket, verdens mindste fuldrigger, Georg "Pind", utroligt smukt lille skib. Har selv i en årrække været vedligeholdelseschef på "Danmark".
Jeg kan stadig ikke komme i tanker om andre end "russeren" med 4 stænger, der kan have noget at gøre her i de indre farvande.
Så kan det jo være en borerig, men med sejl?
Kommer der ikke flere oplysninger fra elise vi jo nok melde pas.
Mvh dabj

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 18:22

Hej dabj.

Det var godt nok en dejlig tid, som jeg ikke ville være foruden. Godt nok kan hun ikke rende så hurtigt som Danmark, gr. overrigning. Hun er for kort, men den den der ager med stude kommer også frem.

Og nej, jeg kan heller ikke komme i tanke om andre end Kruzenshtern

Men borerig, tjae hvorfor ikke, eller 2 stk. 2 mastede i parløb let forskudt

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 150 point
Dato : 23-11-03 19:46

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : elise

Dato : 24-11-03 06:27

Undskyld, jeg havde glemt at jeg havde spurgt.....
Fandt ud af at det var et amerikansk krydstogtskib, der havde været på besøg i Ebeltoft - et meget specielt et med master og sejl.
Vh Elise