/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Pernille og Bjørn Borg
Fra : Fnollerpige
Vist : 5248 gange
25 point
Dato : 25-07-03 20:35

Hej ....

Jeg havde gæster igår ( hvilket der i og for sig intet odiøst er i ) - vi sad og hyggede og pludselig faldt talen på slik!!!
( kan huske vi for længe siden havde en lignende debat her på Kandu om slik fra en svunden tid - men den besvarer ikke mine spørgsmål.

som kommer her :

1. Hvem lavede chokoladerne "Pernille" og "Senator" ( og hvorfor laves de ikke mere !!!??? - det var god chokolade.

2. Er der andre end mig der kan huske en is der hed "Jordbærknas" ( jordbæris med kokos og chokoladekrymmel - samt en sodavandis der hed "Meteor" lidt a la Sommerlæske bare lyserød med smag af vandmelon og hvilket mejeri lavede dem ?!?

3. Og så lige den sidste - sidst i 70'erne var jeg en 8-9 år gammel, i en meget kort periode kunne man få en chokoladebar der hed "Bjørn Borg" - er der andre der kan huske den ?!? - og hvem lavede den ?!?

Mine gæster mente ikke at kunne huske den der "Bjørn Borg" ..... men er ret sikker på der var en sådan - det har jo nok været i hans storhedstid - man lavede dem, de mindede i størrelse og form om Yankiebar og Hollybar ... så det er nok Tom´s der lavede dem....

Og slutteligt - ville igår have betalt dyrt for en "Pernille" bar .......

Karina

Se det er da smalltalk......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-07-03 20:58

Barndomsminder. "Pernille" var i en gul indpakning, flødechokolade. "Senator" var i en blå indpakning, mørk chokolade.

en lækkersulten ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 20:59

1. Pernille og Senator blev lavet af Nestlé, så hut jeg hvisker.
2. Du er vist fra landet.
3. Tom's chokoladefabrik.

4. Vi vil have poletter og ama'r kiks tilbage. De originale fra Rodosvej's gamle lakrids fabrik : Høeg's (dem med pingvin lakrids)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:01

Hvem huske ikke sodavands klassikere som : Valash, Sinalco og Smash ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:05

Is : Kæmpe Hvid Læske og Sputnik. Topper; den med tyggummi i bunden af det kegleformede plast bæger?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-03 21:06

Jeg kan ikke huske hvem der lavede "pernille" og "senator", men det var ikke nogen bar, for det var jo 4 kvadratiske stykker chokolade der hang sammen. Det er en meget gammel chokolade og ikke fra Tom's (men en konkurent) og i øvrigt var Pernille min favorit.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:09

Der er håb endnu : http://home20.inet.tele.dk/friheden/images/citronmaane.jpg

DanCake rules....

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-03 21:13

Og lemash

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:15

emesen -< hvis den med; "ikke fra Tom's" var møntet på mig, så læs lige numrene ud for min kommentar og sammenhold dem med numrene fra fnollerpige's spørgsmål : Altså Nestlé !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-03 21:19

Jeg er så langsom til at skrive og glemmer at opdatere inden jeg sender, så jeg kommenterede fra hoved indlægget.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:20

emesen -> Ja; fra Valash fabikken (det gamle Matadorspil, ...hva' man ikke har lært)

Nu venter vi bare på skingur's : SALTUM CITRON (De nordjyder... )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:21

emesen -> gamle mand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-03 21:24

Det er tilladt over 60.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:31

Der er sgu ik' meget gang i godten fnollerpige?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:33

Hvor slik snakken af? Min far var i mange år 'Super' sælger for Tom's og Høeg's. Tror I jeg var populær i folkeskolen 67-76 ??

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:34

Da jeg blev ældre solgte han for : 'Hans Just' vinimport..... ikke mindre populær af den grund

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-03 21:36

Med alt det slik molokyle, hvor har du så lånt det billede fra.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-03 21:46

Nå nu vil jeg finde noget chokolade.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-07-03 21:50

*GGG ....

molo skrev : "Is : Kæmpe Hvid Læske og Sputnik. Topper; den med tyggummi i bunden af det kegleformede plast bæger?"

Nixen - den hed Bobbel Top den med tyggegummi i bunden - sådan en fik jeg penge til når jeg hentede smøger til min mor hos den lokale købmand ( Købmand Karen osse blandt ungerne - Købmand Kælling!!! )

jeg tror de is jeg talte om var fra Premier - men kan ikke finde noget om dem .... mener Købmanden havde en forslidt hvis isbjørn ( det er isbjørne jo *G ) foran butikken.....

YES - vi vil have Pernille tilbage!!!

Karina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 21:51

emesen -> Lang historie :

I det herrens år 1999, da fup mail's var nye. Du ved; Mand fra Nigeria eller noget... beder om penge pr. E-mail til at frigive aktiver i onkels diamantmine, men militærdiktaturet forhindre ham i at hente dem selv osv... Nu sidder et par drenge i Danmark og digter et svar :

Jeg er søn af ejeren af en berømt dansk kagefabrik og jeg skal bare lige i Den Danske National Bank.... osv.

Multi sjov histore, som må ligge derude et sted ! Nuvel; i dokumentationen for kagehistorien lå dette billede som jeg 'sugede' til mig. Jeg spiser ikke meget slik, men er glad for kager (DanCake rules...!) Har du prøvet deres Mazarin Tærte? Uhmm... har lige taget en bid... til...

<

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:00

fnollerpige -> Rigtigt: den hed sgu Bobbel Top og var ganske rigtigt fra Premiér! En af vores muttere hed 'Mutter Fit' lige som i 'Sonja'. Tyve gange om dagen sagde hun :

ØØel, Frågt år Pætrolium.

..og :

Heeiii Bææænyyye..., Fløet li'e al' de dåångke dær, dær ståer sååe fålk æg kæ kåm ænd !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 22:13

>molokyle.

Netslé - Pernille & Senator. Er det noget du ved, eller er det et kvalificeret gæt??
Laaaangt tilbage i hukommelsen kan jeg se dem for mig, men synes at kunne huske noget med navnet "Heinrich Jessen" ihvert tilfælde Heinrich. Siger det dig / jer noget??

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:19

Jeg kan se det for mig og ja et kvalificeret gæt

Jessen, der blev slået sammen med Galle lavede lakrids og udkonkurrede sammen med Lagermaan Høeg's der til sidst, i konkurrance med Fazer Mint fra finland, blev opkøbt og lukket af Anton Berg, som igen købte/fussionerede med Galle/Jessen (GaJol).

Så vidt jeg husker...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:22

Ps. Fazer Mint ejes af Nestlé.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-07-03 22:25

->Ram2 jeg tror du har ret. Det var også min første tanke, men havde ikke tid til at skrive mere. Min søns kæreste kom på besøg og havde kiksekage med. Uhmm.
ans

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-07-03 22:30

Jo erindrer osse noget med en Heinrich Jessen......

*hmmm* trist at ingen husker Jordbærknas - tror jeg ...........øøøhhh findes Premier Is egentlig mere ???

efterhånden er alting margarine-is og overtaget af Frisko.....

Karina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:31

ram2 -> Lå kiksene den rigtige vej? ...ellers er det noget snask. En skive kiks og en skive chokolade

Næh.. du; DanCake rules....

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:33

No'en der kan huske hvor meget ZansiBar vejer ?

(Jeg har altså selv svaret! Kom med et gæt..)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 22:34

>molokyle.

Rolig nu. Nu løber det hele løbsk for dig

Galle & Jessen har ikke noget at gøre med den Jessen (Heinrich) jeg nævnte.

http://www.gallejessen.dk/history.asp

[citat]
Galle & Jessens historie
I 1872 slog to unge bolchekogere deres opsparinger sammen og købte et komfur, to store kobbergryder og andet udstyr. Edvard Galle og Hans Jessen lejede sig ind i en kælder ved Kgs. Nytorv i København og her arbejdede.........

........... I 1971 blev Galle & Jessen overtaget af TOMS Gruppen og.....
[/code]

Historien for Toms kan ses her. Specielt årene fra 1954 - 56 er interessante

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 22:37

>molokyle.

Jeg købte faktisk en Dancake citronmåne forleden dag i Faktum. Skulle lige prøve om du havde ret.
Hol da kæ... noget junkfood. Jeg ville komme i konflikt med dyreværnsloven, hvis jeg fodrede ænder med den.

Aldrig mere Citronmåner
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:38

ram2 -> Ok. skrev vist også: Så vidt jeg husker.... I mit hoved var der kun plads til fly i samlesæt og skolebal. Det var far der fortalte historierne. Errindringsforskydning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:41

ram2 -> i Faktum ?? der har de da ikke mærkevarer. Kun billige efterligninger. Er du sikker på den stod DanCake på pakken? Citronmåner må nemlig godt produceres af andre firmaer. Ligesom flødeskumskager eller Napoleonshatte.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:43

Ps. Hvis den var fra DanCake : Den SKAL smage sådan

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 22:43

>Molokyle

OK. Du er jo heller ikke så gammel.

Nestlé lavede og laver stadig en "orange kold trøffel", som er ret god, men prisen er 10 doblet og mængden har været udsat for sydamerikamnsk skrumpeteknik.

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:45

Pps. Næste gang... drys lidt ned til vilddyrene i vandtanken ( Dyrplager )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 22:48

ram2 -> Kold trøffel og Ragusa.

Zansibar vejer 37 g.

Fra Tom's menfindes vist heller ikke mer.

Største ruschetur for vægt indehaves vist af Guldbarre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-07-03 23:34

Hmmm Ragusa det er guffe ..... nogen der har fundet ud af om Premier Is findes mere .... ?

Naaah citronmåner er heller ikke lige mig - spiser faktisk aldrig kager af nogen slags *S

Karina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 23:44

>Fnolle

Nææ du. Ham molokyle er på galt spor med sin månekage. Dem kan han få allesammen helt for sig selv.

Er der noget med at de har 100 års jubilæum i år?? De må have haft travlt 1 1903 med at bage alle de kager, for det smager da ikke som om, at de har bagt nogen siden.

Skal det endelig være, så skal det være en Lady Cake. Den med denne skønne duft af Arsenik, og det ulækre syntetiske lag under chokoladen på toppen. Det dur.

Premier Is er opkøbt af en af de store, men jeg husker ikke hvem.
De havde en is der hed Nuggi Nuggi. Du godeste en oplevelse.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-07-03 23:53

Ram - åååhh ja husker godt Nuggi Nuggi de havde osse en der hed Hawaii - Nuggi Nuggi var i en lys indpakning .... med billede af en lille bondedreng fra en svunden tid, ak ja det kunne såmænd have været dig der var billede af *GGGG.....

Okay prøver at se om jeg kan spore mig ind på hvem der har købt Premier IS og knust mange drømme for mit vedkommende *snot*

1 minut senere :

og har fundet det nu - det er de der Nestlé - altså er det osse blevet til noget vegetabilsk is-roderi - tror jeg vil spørge dem om hvad filan det ligner at fjerne is som Nuggi, Bobbel Top, og Jordbærknas....

Karina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 23:56

Fnolle, gør du det. Bare gi dem nogen på Nuggi Nuggien

Godnat tak for i aften. Jeg kan se en citronmåne

Ram

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-07-03 23:57

http://www.nestlepremieris.dk/neobuilder.php?id=200101310918_147_3a77ca5a33eb0

der er tilmed billede af Nuggi Nuggi - og der er osse Koko .... kan så ikke se Jordbærknas og Meteor nogensteder - men skiltet er osse fra 1970 .....

Karina

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 26-07-03 11:27

Hej.

På fabrikken i Esbjerg hvor Premier-Is blev lavet, bliver der nu lavet Hjem-is.
Hjem-is flyttede der til for en 4-5 år siden, før lå de i Exnersgade i Esbjerg hvor Hjem-is startede i sin tid, efter den gamle is fabrik Grotte-is lukkede (Grotte-is var en fantastisk is)

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-07-03 11:35

Ram.. Jessen.. fra Galle og Jessen, der lavede pålægschokolade?

Jeg kan også godt huske Pernille og Senator chokoladen.. man kan I så huske den vaffel, der hed Woffler fra Premiere? Mmmm... der var ananas og kandiserede jordnødder i...

Molo.. jeg er "ny" nordjyde og har kun boet her et år.. oprindeligt er jeg vaskeægte århusianer i et utal af slægstsled!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 11:38

I 1970 var favoritten : Cocktail. Svagt lyserød flødeis med rom essens, rosiner og røde cocktailbær. Den smagte voksent.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 11:45

skingur -> Det er da ikke så længe siden man kunne købe Woffler. Højst 13 år siden Og yes, det var en rigtig 'girlcatcher' på Bellevue.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-07-03 11:47

Det tror jeg ikke på molo... for 13 år siden var jeg 17 og det ville jeg have kunnet huske!

uden for nummer, men pisøsregner det også der hvor I opholder Jer?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 11:48

Nej Skingur - Om igen. Kig her:http://www.gallejessen.dk/history.asp

Den Jessen (fra G&J) er ikke den samme som "min" Heinrich Jessen.

Århusianer. Tjaaae, nogen skal jo være det

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 11:55

skingur -> Sol fra en skyfri himmel Nope , jeg er næsten sikker på woffleren. Jeg boede i drenge kollektiv i Klampenborg og var 30. Så vidt jeg husker stod der Woffler på programmet, når der skulle scores på stranden, men nu er jeg også bleven gammel og hukommelsen svigter og nu er jeg også bleven gammel...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-07-03 12:03

Jaeee... men er jeg nu også århusianer, når jeg har forladt byen for bestandigt? Er jeg nordjyde, når jeg kun har boet her et år? På fædrene side har jeg ganske vist aner heroppe fra tip-tip tiden, meeeen...

Iøvrigt fik jeg en kanon vaffel den anden dag med valnøddeis og vanilleis..kan ikke huske mærket, men den var usædvanlig lækker og der var masser af chokolade på vaflen!!! 22 kroner!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 12:19

Nu om dage står den på vandis : Champagnebrus og Filur. Københavner-stang (Lyn-stang), hvis bølgerne går højt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-03 13:54

Ja mazarin tærte/kage uhmmm.
men ellers.
Citat
Skal det endelig være, så skal det være en Lady Cake. Den med denne skønne duft af Arsenik, og det ulækre syntetiske lag under chokoladen på toppen. Det dur.

Anton Berg er nu også meget go' til at røre noget mandelesens sammen.
Eyvind.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 16:28

>molokyle.

Hvor i Klampenborg boede du i kollektiv??

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 19:41

ram2 -> "SprællenBorg" Chrisianholm's Vej 2. ( Nummer 1. er Erimitage Slottet! ) Det var Tæppe Flemmings Villa :
2. balkonner + terrasse, svømmepøl (se'fø'li'), Billard i kælderen og Blå Engle på Facaden. Fint sku' det være... hø hø....

Tomsled, Molsled, Finnsled, Bensled, Palsled og Olsled.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-07-03 19:48

>Molokyle.

Nåe der. Flemming bor der stadig, men det er ikke ham der ejer det. Det er vist datteren - han ejer formentlig ikke noget overhovedet

Det må da være noget tid siden. Det ser da ganske nydeligt ud nu, hvis man kan li den slags finurligheder.

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 19:53

ram2 -> 1989-91

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 25 point
Dato : 19-12-03 13:30

Øbbedøbbe, Synes du ikke så småt det er ved at være lukketid Fnollerpige?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 19-12-03 13:32

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 19-12-03 13:34

Næææh det synes jeg ikke det er - men så pyt i denne juletid - er der andre åbne indlæg forfattet af undertegnede - kommer der vel en mail.
*GG.... sagt på en anden måde - de bliver jo nok fundet og så får vi se hvem der får point.
Meeen tror nu ikke der er så mange andre åbne ..... men det finder du vel ud af *G

Hej Hej

God Jul, du......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-03 13:45

Takker Fnollerpige, det var nu ikke for at score point, men jeg sad bare og kiggede lidt på min liste over de 287 spørgsmål jeg deltager i, der endnu ikke er besvaret/lukket.

Iøvrigt er det da nemt for dig lige at chekke, om du skulle have glemt et eller andet i din liste over: 'Dine spørgsmål'.

Hyg dig med juleknasen

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 19-12-03 13:55

Hej - ja ved det godt (tjekker så lige nu jeg er her alligeveller)
Ved godt du ikke sagde det for at få pointene - men netop fordi du gad gøre opmærksom på denne lille "upsser" kan du jo ligeså godt frem for så mange andre få dem.....

Jo tak og i lige måde (vedr. juleknasen )

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-03 16:38

- nu kom jeg for sent igen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-03 16:49

emesen -> Du må lære at stå tidligt op i denne buisness

</MOLOKYLE>