/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
GOD "gammeldags" æggekage opskr. ønskes
Fra : bantam
Vist : 3588 gange
200 point
Dato : 25-07-03 16:58

Hej

Har pludselig fået lyst til at vi skal have æggekage og en dram til aften, men har faktisk aldrig selv prøvet at lave en rigtig æggekage.

Håber nogle på dette sene tidspunkt har en rigtig god opskrift, så vil jeg blive glad

Vi er kun 2 personer!!!

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 17:08

Hej Bantam

Ingredienser:
Æg
Salt
Peber
Fløde
Bacon
Purløg
Tomater

4 æg piskes med en gaffel sammen med salt peber, og en lillesjat fløde. Du har forstegt bacon og skåret tomater i skiver.

Op på en pande med æggemassen. Hvis du har en pande uden plast el. træhåndtag, så sæt det hele ind i ovnen på 230 gr.

Hvis du har en alm. pande så læg et låg på, og "bag" den for svag varme.
Inden den er helt færdig - æggeamssen skal være cremet og blød - lægger du tomatskiver og bacon på.
Gør den færdig.
Drys rundhåndet med hakket purløg, og server med godt rugbrød øl og 1 snaps med det samme..

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 25-07-03 17:09

Glemte lige at sige at det SKAL IKKE bare være en afskrevet fra nettet, for der kan jeg sagtens selv finde nogle, men helst hjemmeprøvede som i selv er glade for.

mvh
Bantam

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 210 point
Dato : 25-07-03 17:12

Hej bantam
Jeg plejer at gøre flg. Dette er gammeldags flæske æggekage med purløg og tomater.
6 æg
1 1/2 spsk. mel
1 dl mælk
8-10 skiver røget flæsk eller en hel pakke bacon.
1 mellem str.løg finthakket
Salt og peber
Hakket purløg og tomater til pynt

Pisk æg,mælk,mel ,salt og peber sammen.Steg bacon eller flæsk på panden til det er færdigt ,hæld næsten al fedtstoffet væk ,lad flæsket ligge på panden og hæld æggemassen over ,steg på middel varme eller brænder den på .Pirk lidt i æggemassen med en gaffel så den bliver stegt lige meget over det hele.Når æggekagen ikke er fugtig mere på overfladen er den færdig og kan pyntes med hakket purløg og båd skåret tomater,og som du selv skriver er en dram og et godt glas øl rigtigt til.

Velbekommen og god fornøjelse
mvh mcloud

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 17:13

Tilføjelse.

Hvis du kan li det, så køb et stk. Bacon, og skær selv skiverne. Så kan du få dem i den tykkelse, som jeg synes er lækkert, i stedet for den alm. tynde i plast.

Ram

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 25-07-03 17:20

hej igen
jeg havde også en tilføjelse,æggekagen kan vendes og bages på den anden side på et låg som man gjorde i gamle dage,men jeg syntes personligt at den første måde er den bedste
mvh mcloud

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 17:21

>Mcloud

Vi er ret enige om hvad der er godt,
men jeg må lige spørge dig, hvad skal det mel der.???

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 25-07-03 17:26

Hej Ram2

Melet skulle efter fortællingen få æggemassen til at hæve en smule i forbindelse med mælken,æg og varmen,og du har ret vi har mange sammenfaldne meninger ,men man kan jo ikke tåle formeget af det gode ,jeg har haft 3 blodpropper ,men derfor har mad og opskrifter stadig min store interesse,bare meget meget mindre fedt og mere motion.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-07-03 17:35

>Mcloud.
Uha uha. Det er ikke godt med de propper. Så er det med at lægge kursen om, hvad du jo så også har gjort.

Mel eller ej. Jeg fik engang en flæskeæggekage i en "skovhytte" i Odense ikke så lang fra Odense Å. Det er suverænt den bedste jeg nogensinde har fået. Håndskåret bacon og rigeligt af det. Jeg spurgte dem selvfølgelig hvordan.
Ganske enkelt. Ind i ovnen med "kagen". Æggemassen får kagen til at hæve op, uden brug af mel.

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 25-07-03 20:38

Tak for svaret mcloud.

Ja det blev "din" æggekage vi spiste, og den smagte pragtfuldt.

Var lidt i tvivl om løgene skulle i æggemassen eller svitses i baconfedtet, jeg gjorde det sidste.

Også tak til ram2

Vil helt sikkert også prøve din måde med at bage den i ovnen.

God weekend herfra

mvh
Bantam