/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Orme/larver i ærter
Fra : hellesally
Vist : 1040 gange
200 point
Dato : 25-07-03 15:53

Hej andre Kandu-brugere.

Har lige siddet og spist en masse friske ærter. Så friske at der også var laver i (opdagede dem inden de røg i munden). Kom så til at tænke på, hvad bliver der ud af ormene/larverne - hvis man ikke spiser dem altså. Bliver de til sommerfugle eller hvad ?

En anden ting er, når man laver kartoffelmos/kartoffelsalat m.v. - hvorfor f...... skal man så altid bruge mange flere kartofler, end hvis folk bare spiste kartoflerne "som bare almindelige" kartofler.

(Er godt klar over, det måske ikke er den rette kategori og jeg måske får "ballade", men jeg er skingrende ligeglad

Mange sommer-kullerhilsner

Helle

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-07-03 16:04

Æhhh, de er da nogenlunde lige så svære som mine, de der spørsgmål Helle!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-07-03 16:05

Når det er mos, tror jeg folk spiser mere (inden de fatter at de er blevet mætte). Når det er kartoffelsalat, har jeg nu den modsatte opfattelse.

Den med larverne, det kommer vel an på hvilke larver larven har ædt (fik du den?).

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 200 point
Dato : 25-07-03 17:17

Hej Hellesally

Det er ærte-viklerens larve du har spist.
Det er en ca. 14 mm stor sommerfugl med brune vinger.
Der er en sort-hvid striver rand på forvingerne.
Den er ganske almindelig.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 23:02

Mht. kartoffelmosen, så er det pseudovidenskablige svar :

Når kartoflen moses efter at være blevet kogt ud, ødelægges stivelses proteinerne. Dette medfører større massefylde eftersom strukturen er tættere pakket. Dvs. Samme vægt kartofler fylder mindre. Skal du lave en portion der fylder 1 L. skal du altså bruge flere kartofler, hvis de er moset.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-07-03 23:18

Jeg spiser ikke så meget kartoffelmos,sååå kan jeg ikke få pointene.Spekulerede lidt over hvad "LAVER " i ærter var for nogle størrelser.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 23:26

ofa -> De laver noget larverne, men det skal man ikke tænke på før de er lavet om.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : hellesally

Dato : 26-07-03 16:14

Tak for svaret 2603ph.

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 26-07-03 16:17

Hov.... var lige lidt for hurtig. Takker alle for svarene og ville gerne kunne ha' delt point'ne (håber det er stavet rigtigt OFA !!!). .

God week-end.

Helle