/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Re-vaccine af min perser!
Fra : llo
Vist : 469 gange
200 point
Dato : 25-07-03 10:21

Jeg har en perserkat (en hun), som nu er fyldt 7 år og blev streralliseret sidste år.
Jeg har haft hende helt fra killing af, hvor opdrætteren havde sørget for at vaccinere hende med FEL-O-VAX IV som dækker over
Kattesyge, katteinfluinza + clamydia, derefter har jeg sørget for at få hende re-vaccineres følgende 1 gang pr år.

Mit spørgsmål er nu, er dette fortsat nødvendigt? Hun er udelukkende indekat og er aldrig i selvskab med andre katte.
Jeg er lige blevet indkaldt til re-vaccinen hos dyrlægen, men er blevet i tvivl om hvor vidt det egentlig er nødvendigt, når hun ikke er udekat!
Jeg har hvert år fået af vide af min dyrlæge, at hun er sund og rask og sagtens kan blive op til de 15 år. Min dyrlæge giver hende hvert år samtidig med re-vaccinen et tjek for knuder osv.

Håber en venlig sjæl vil hjælpe mig.

Mvh.
Lone

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-07-03 10:38

llo

Jeg har en kat på 12 år. Den er ligeså meget ude, som den er inde. Den er aldrig blevet vaccineret. Har aldrig været syg. Jeg tror ikke at det er nødvendigt, når din kat altid er inde, men spørg dyrelægen.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-07-03 10:39

ups dyrlægen

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 25-07-03 11:10

Hej llo

Jeg tror det er noget du må gøre op med dig selv.

Jeg har 2 indekatte, og de bliver vaccineret hvert år. Fordi når jeg
er på ferie, så er de i pension, men også fordi, at hvis de skulle
smutte ud af døren, og gå på opdagelse. Det er sket en gang, hvor
min hunkat smuttede uden jeg så det, og var væk i 5 dage, og der
var jeg glad for at hun var vaccineret.

Nu skriver ans godt nok, at han har en kat der er både inde og ude,
og den aldrig er blevet vaccineret eller har været syg. Men jeg ville
ikke løbe den risiko, for hvem ved hvornår en kat bliver syg. Og måske
netop fordi det er en indekat, har den måske nemmere ved at "rage"
noget til sig, hvis den skulle smutte ud.

Med venlig hilsen
og god weekend
Mone

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-07-03 12:47

De fleste pensioner modtager (heldigvis) ikke katte, der ikke er vaccineret. Men hvis den aldrig bliver passet ude, kan du vel godt lade være.
mvh Christina

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-07-03 16:44

Vi har 4 indekatte, der alle bliver vaccineret en gang om året. De har en løbegård, hvor der tit kommer fremmede katte på besøg, men det er jo heller ikke til at vide, hvad man slæber med ind til dem under skoene, når man har været ude. Jeg TØR simpelthen ikke lade være. De får en "fuld" vaccine hver gang.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 28-07-03 22:24

Ja , det er strengt nødvendigt, smitterisikoen forsvinder ikke ved at katten ikke har omgang med andre katte, mennesker kan selvom de ikke kan få sygdommene være smittebærere på hud og tøj. det er ikke sjældent at en indekat får katteinfluenza, det er derfor ikke værd at spare vaccination og som du siger så er det jo også den perfekte lejlighed til at lige få tjekket vidunderet..
Hvis jeg lyder hård er det fordi jeg tidligere har hjulpet med at fange katte med kattesyge ind til aflivning og tro mig det er en grusom sygdom for katten.
og du ved man tilgiver aldrig sig selv, hvis den bliver syg og man kunne have undgået det..