/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ang. copyright
Fra : Kris
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 25-07-03 09:47

Min kæreste og jeg har lavet nogle billeder vi ønsker at få trykt på nogle t-shirts. Men inden vi gør det ønsker vi at få copyrighted billderne. Hvor og hvordan får man gjort det?

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 25-07-03 10:21
Accepteret svar
Fra : Ishoey

Modtaget 50 point
Dato : 25-07-03 12:59

Du kan også se her http://www.gpi.dk/ophavsret.htm

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 25-07-03 13:19

Skal man så få det gjort i USA?

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 28-07-03 22:16

Copyright er ikke et dansk udtryk. I Danmark benytter man "ophavsret" og denne ophavsret har man automatisk. Man behøver altså ikke at foretage sig noget for at hindre andre i at bruge billederne. Hvis andre benytter dine billeder er det ulovligt uanset om du skriver det ene eller det andet. Det fremgår af "Bekendtgørelse af lov om ophavsret":

§ 1, stk. 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

§ 2, stk. 1. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 06-08-03 14:04

Tak for svaret Ishoey.