/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilation i tagrum
Fra : pihlen1
Vist : 1884 gange
50 point
Dato : 24-07-03 20:48

Mit sommerhus har en bemærkning i tilstandsrapporten om, at der mangler korrekt ventilation i tagrum. Jeg har forestillet mig at lave små huller med et hulbor rundt i udhængsbeklædningen forneden, med ca. 1 m mellemrum, og så sætte en slags rist i. (Har set ovenstående på en udestue). Er det en god ide, eller er der nogen der har en bedre ?.
Mvh Pihlen1

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-03 21:19

Ja du taler om metoden til at fremstille et rundt ell. firkantet hul til en rist ikke.
Og det lyder som en god måde at lave det på.
Når der skal ventileres skal der ikke bare luft ind men også ud, og helst i toppen ude i gavlene.
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-07-03 22:01

Jeg vil forslå et hulbor på 100 mm og riste i og en 6 atykker af slagsen.
Små huller stopper let.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 24-07-03 22:20

Du kan købe nogle billige taghætter, der blot sættes ind i rygningen, hvis du har et eternittag. En 3-4 stykker af dem til 150 kr. stykket vil være passende, samtidig med at du skaber gennemgang af luft i dit udhæng.

Men trænger loftet til udluftning. Hvordan er lugten deroppe? Hvis der er kondensvand på bagsiden af tagpladerne eller på spærrene, eller der er høj luftfugtighed så er den nævnte løsning med rygningstaghætter en rigtig god løsning.

Men kravl ikke op på taget uden at tage de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.......

Kommentar
Fra : pihlen1

Dato : 24-07-03 22:31

Jeg har haft en tømrer oppe og kigge på taget. Han har haft et par af rygningspladerne taget af, og siger at taget/rockwollen både ser og lugter frisk. Han mener alt vil være spild af penge. Men hvis jeg ikke gør noget, vil ejerskifteforsikringen ikke dække hvis der senere skulle opstå skader, fordi det er påpeget i tilstandsrapporten. De taghætter til 150 "Vestjyde", kan du specificere dem nærmere. De billigste jeg har set koster 300, og førnævnte tømrer sagde, at hvis de skulle have nogen effekt, skulle der en i hver tagrygningsplade. D.v.s. ca. 25 stk. En 3-4-5 stykker ville passe mig fint, kombineret med hullerne i udhængsbeklædningen.
Mvh. Pihlen1

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-07-03 11:21

http://www.dansketernit.dk/brochure/pdf/Blad_280.pdf

der kan du læse alt hvad der værd at vide.

Accepteret svar
Fra : Rygiel

Modtaget 50 point
Dato : 27-07-03 18:27

En hovedregel er at der skal være min. 5 cm fra overkant isolering til underkant tagmateriale ved loft til kip. Jeg er i tvivl om du har loft til kip, eller et egentlig tagrum. Men i begge tilfælde, ville jeg foreslå en udluftningshætte, der passer til bølgeprofilen, på dine eternitplader. Placer en i ca. hver 3. spærfag, og så lav hullerne i udhænget. Det er den nemme løsning. Den lidt mere omfattende, men også håndværksmæssige korrekte løsning, ville være hætterne, men så tage dine underbrædder ned, og så sætte dem op igen, med ca 1 cm mellemrum mellem hvert bræt. Så skulle der være rigeligt luft.

Godkendelse af svar
Fra : pihlen1

Dato : 04-08-03 00:21

Tak for svaret Rygiel.