/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Reklamation over brugt bil?
Fra : andersdam
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 24-07-03 15:15

Jeg købte for et halvt år siden en brugt citroen saxo. Nu er gearkassen gået i stykker ( nogle lejer skal skiftes), men er det noget man kan kræve at forhandleren udbedre, man har vel et års reklamationsret. Loven siger at det er tilfældet hvis bilen er i ringere stand end man kunne forvente. Vil man kunne forvente at en gearkasse går i stykker efter et halvt år?
Bilen er fra 1996, har kørt 200.000 km, og kostede 40.000 kr.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 24-07-03 16:05

Den er lidt tricky

Du har efter købeloven http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm 2 år til at få udbedret fejl og mangler - og så er spørgsmålet om det er en fejl eller mangel.
Ja, man kan godt forvente at en gearkasse kan gå i stykker efter 200.000 km.

Det næste spørgsmål er så om du har købt efter købelovens regler eller købt bilen som beset - det står i din købskontrakt.

Mon ikke en venlig henvendelse til forhandleren ville være det bedste i første runde - og snakke med ham om I kan finde ud af noget, og derefter vurdere situationen.

Mvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-03 17:35

Jeg er bange for at det kan henføres til almindelig slid, med den alder og det antal kørte kilometer. Hvis det ender med at du selv må betale, så prøv lige at spørge hos citroén hvad det evt. koster.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : buch78

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-03 21:43

hejsa.. ifølge forbrugerrådet burde du kunne få laver din gearkasse..

men forhandleren vil nok ikke gå med til det.. og hvis du lavede en sag ud at det og tabe vil det nok overstige det gearkassen kostede at få lavet....

forbrugerrådet har omskrevet reglerne lidt så de er nemmere at forstå se link

Link = http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad/

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 24-07-03 21:44

Held og lykke med det...

Godkendelse af svar
Fra : andersdam

Dato : 28-07-03 09:28

Tak for svaret buch78.