/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
ungerne hos gubbyen minus fødekasse
Fra : TLT
Vist : 853 gange
50 point
Dato : 03-01-02 10:26

Nu er gubby ungerne kommet jeg kan ikke nå at købe en fødekasse, kan jeg selv lave en? hvis ja, hvordan oh hvad skal jeg bruge.

eller har du et andet råd til mig!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-02 11:23

du kan tage noget af akvarievandet op i en spand eller lign. og fiske
ungerne over i .... så kan du fylde akvariet igen bagefter... og gå ud og
købe fødekassen... så skulle den være home sweet :)
-Simon

"TLT" <TLT.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:CkVY7.11149$Zm5.1068594@news000.worldonline.dk...
> Nu er gubby ungerne kommet jeg kan ikke nå at købe en fødekasse, kan jeg
> selv lave en? hvis ja, hvordan oh hvad skal jeg bruge.
>
> eller har du et andet råd til mig!!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-02 11:24

lol se tiden, jeg svarede før du skrev - jeg må være synsk :)
-Simon

Kommentar
Fra : atuggi

Dato : 03-01-02 13:54

Ja det er jo en længere historie. Fæørste gang i 1981 da jeg købte mine gubbier gik der ikke mere end et halvt år før de havde født det første kul unger. Samme problem som dig endte jeg med at have, da jeg heller ikke havde en fødekasse. Jeg gik straks igang ude i mit nye værksted (jeg var lige flyttet ind i et hus i Århus) Nu var gode råd dyre og jeg troede at man skulle have en autoriseret kasse til ungerne, men det er IKKE nødvendigt, man kan sagtens lave en selv. Jeg har altid ment at selvgjort er velgjort, så jeg gik straks igang med projektet. Først prøvede jeg med en lille tændstikæske, som jeg fik til at være på bunden med en lille sten, men den ville de ikke gå ind i, nok mest fordi den ikke var totalt ren, og dette er jo meget vigtigt når man snakker om små fisk, som ikke kan fordrage snavs og skidt, ganske som vi mennesker, som jo heller ikke kan fordrage den slags svineri. Derefter tog jeg et lille honningbæger, som jeg lavede et lille hul i, og det var jo perfekt, da man kan kiggge ind til ungerne og de kan kigge ud på en selv, så det er meget sjovt, og meget let at rengøre mod snavs og skidt. Først ville de ikke derind, men så ville de gerne, så det var jo meget godt. Men kodeordet i denne sammenhæng er selvfølgelig som med alt andet : RENLIGHED, da de små størrelser ikke kan li' snavs og lort.
Håber du kan bruge mit råd, og god fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-02 15:36

Hej TLT
Jeg vil nok også fange dem og op i en spand med vand fra dit akvarium-og så få fat i en fødekasse eller et mindre akvarium de kan gå i.
Men ellers er her et godt råd til en måde du selv kan lave en fødekasse på
I et ca. 20 liters akvarium limer man med silikonelim to glasplader fast til bund og sider, så de danner en tragt. Sprækken ind til yngelafdelingen skal ikke være mere end ca. 2 mm og i det største rum, hvor hunnen går og føder sine unger, er det klogt at have en forholdsvis tæt beplantning af fintløvede planter. Dette giver ungerne en første beskyttelse, indtil de søger ind i yngelafdelingen. For enden af akvariet, i den ende hvor yngelafdelingen er, sørger man for at have en forholdsvis svag lyskilde, der tiltrækker ungerne, medens resten af akvariet står uden lys på.
Denne fødekasse har den fordel, at man også kan have hannen gående i det største rum, idet ungerne ret hurtigt tiltrækkes af lyset, søger ind gennem "rusen", og kommer i sikkerhed for forældrefiskenes evt. efterstræbelse.
Det var måske en ide at bruge denne fødekasse i stedet for de commercielt fremstillede, der i langt de fleste tilfælde er så små, at det må betragtes som dyreplageri at sætte fisk ned i dem.
Håber det er noget du kan bruge
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 03-01-02 16:06

Hej TLT
Takker får point
Det er da godt mit råd var så godt-at du ligefrem skriver det som et tip
og på den måde optjene superpoint (SMART)
men ok fair nok
MVH og en Godt Nytår Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-02 20:59

"Simon..." <simons@pc-dot-.dk> wrote in message
news:a11bi2$jf4$1@sunsite.dk...
> lol se tiden, jeg svarede før du skrev - jeg må være synsk :)
> -Simon
>
hhmmm, er du ikke en time bagefter, så vidt jeg husker kommer 11 efter 10