/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
17 år uden kørekort
Fra : thomasorndrup
Vist : 412 gange
20 point
Dato : 24-07-03 12:16

Jeg er en 17 årig dreng, som har en gammel bil u/ plader som jeg bruger til markræs, sommetider kan jeg finde på at køre en lille tur på vejen da vi bor i en lille "by".

Så mit spørgsmål er hvis jeg bliver taget af po2litiet, på en offentlig vej, hvad kan de så gøre...??? Kan de udsætte mit kørekort eller give mig en bøde eller.......???

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 24-07-03 12:22

begge dele.. De må udsætte dit kørekort til du er 21, så det ville jo være surt, jeg mener du får en bøde på 5000 kr.. Så du skal nok lige tænke dig over det næste gang..

Men nogle gange blive de ikke så sure.. For det er ikke al tid de synes det er dumt, nogle mener faktisk det er godt med lidt øvelse inden kørekortet.. Men det kan jeg jo ikke love de vil sige.. Du vil nok også få en bøde for bilen uden plader..!!! Så tænk dig om!!

Kommentar
Fra : thomasorndrup

Dato : 24-07-03 12:35

Okay så tror jeg bare jeg holder bilen inde på marken for eftertiden indtil jeg bliver 18 og for kørekort. Og bil m/ plader.

Ved du så hvad der sker hvis min lillesøster som er under 15 år kører på en gammel puch maxi på vejen det kan de vel ikke gøre så meget ved eller kan de...???

Accepteret svar
Fra : martinussen

Modtaget 30 point
Dato : 24-07-03 12:39

hmm.. Hvordan er det nu med børn under 15 år.. De kan vist ikke give nogle bøder.. Men de kan tage en alvorlig snak med jeres mor.. eller sådan noget.. Det kan godt være i kan få en lille bøde.. 300-500 kroner.. Men hvis det sker fem gange i steg så kan det godt være at de slår ned.. Men i bor jo også i en lille by, og det er en pige der kører på en puch maxi.. så jeg tror ikke der sker noget..

Det var en god ide hvis du kan vente med at kører på vejen.. Ellers skal du ud og fræse ´på den nærmeste lille grusvej.. Der kørte jeg fx. bil første gang..

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 24-07-03 13:24

Det værste der kan ske er, at du laver en personskade uden at være ansvarsforsikret. Selvom forsikringsselskaberne har en pulje, der betaler, så hænger du alligevel principielt på skaden resten af dit liv.

Godkendelse af svar
Fra : thomasorndrup

Dato : 24-07-03 13:37

Tak for svaret martinussen.

Du skulle vel aldrig vide hvor meget 2 takts olie der skal i benzinen til en påhængsmotor til en båd
Er det det samme som til en knallert eller er det forskelligt jeg kan nemlig ikke huske hvor meget jeg plejede at blande i...???

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 24-07-03 15:23

ingen anelse.. Men til knallert skal der 2 % i.. mere ved jeg ikke.. Men prøv og lav et spørgsmål om det..!

Kommentar
Fra : thomasorndrup

Dato : 24-07-03 18:39

okay thanks...