/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
smertetærskel
Fra : moccarouladen
Vist : 1824 gange
50 point
Dato : 23-07-03 16:53

Hvem har det højeste smertetærskel - mænd eller kvinder??

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 23-07-03 16:59

kvinder <<< sagt af en mand!

ingen tvivl. det siger alle videnskabelige undersøgelser...

beck

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 23-07-03 17:04

Hvilke undersøgelser - og er det ikke blot et postulat fremsagt af feminister?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 23-07-03 17:05

I kan klare en fødsel.......

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-03 17:05

Jeg må nok indrømme at det stærke køn er det svageste, når det gælder smertetærskel.
Emesen.

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 23-07-03 17:30

Generelt har kvinder lavere smertetærskel - det opdager man som læge f.eks. når man ser folk på en skadestue. Det er (næsten) kun mænd der kommer med klemlus og smårifter.

Imidlertid er det meget påvirkeligt af koncentrationsevne og evnen til at visualisere (en form for selvhypnose) og her er mænd ofte bedre end kvinder til at "tænke" smerten væk hvis de bliver hjulpet til det f.eks. af en coach eller hypnotisør.

DocMark

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 23-07-03 17:51

lav smerte tærskel = tåler smerte dårligt!!

.... så du har vist byttet om på noget mr. læge

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-07-03 18:09

Der findes en længere diskussion om problemet her:
http://www.mandens.dk/mtm_se.asp?Soegeord=Tag%20det%20som%20en%20kvinde!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-07-03 18:31

Det kommer nok an på, hvordan man definerer smertetærskel. -ligesom med intelligens. For jo, kvinder skal jo være gode til at tåle fødselssmerterne, men vi ved jo også nok, at kvinder går tidligere til læge, når der er noget galt. Så kvinder bliver nok tidligere opmærksomme på, hvad der sker i deres krop, smerte eller andet ubehag, -mens mænd nok er bedre til at ignorere alarmerende symptomer.
-Men man udholder vel den smerte, man er nødt til at udholde, -resten render man vel fra, uanset om man er mand eller kvinde.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 24-07-03 04:36

Sådan som jeg ser det, har Doktoren også byttet lidt rundt, hvis det (næsten) kun er mænd der kommer med smårifter etc..........

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 24-07-03 11:02

Jeg tror - dog uden at være sikker - at kvinder har en lavere smertetærskel sådan at kroppen frigiver endorfiner tidligere end hos mænd med en højere tærskel. At det derfor er muligt for kvinder at udholde fødselssmerten.....

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 24-07-03 16:21

en tærskel er en middelværdi...

smertetærskel for hørelse er på et-eller-andet- dB og derover gør det stadig ondt, så det er en middelværdi

altså lav smertetærskel = tåler dårligere smerte tærskel end en der har en højere smertetærksel.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 24-07-03 16:21

en tærskel er en middelværdi...

smertetærskel for hørelse er på et-eller-andet- dB og derover gør det stadig ondt, så det er en middelværdi

altså lav smertetærskel = tåler dårligere smerte tærskel end en der har en højere smertetærksel.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 24-07-03 16:24

Øh, det siger du ikke??? Det er da logik for perlehøns.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 24-07-03 16:39

slap af, kloge åge, doktoren vidste det ikke...
så bør man jo ikke kalde sig doktor,,

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-03 17:12

Kvinder må simpelthen have en højere smertetærskel.
Bevis:
Kvinder tåler os mænd, men ikke nok med det, yderligere tåler de også sig selv.
Emesen.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-07-03 07:55

He HEEEEE

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 03-03-05 13:32

Det er et rigtigt godt spørgsmål......

Jeg personligt mener det er kvinderne som har den højeste smertetærskel............ da mange mænd er jo "lige ved at dø" når de f.eks har influenza.........og jeg ved ik lige med det mht. at vi kvinder føder børn der er jo også kvinder i mellem som skriger og skaber sig og igen lyder som om de er "lige ved at dø" *G* Ja så det er nok ikke helt nemt at svare på. Men nogle mennesker er nok mere pivede end andre.
Jeg kan derimod gå helt i spåner når f.eks. fagfolk inden for f.eks ryglidelser spørger én hvor mange smerter har du på en skala fra 1-10 ........det er da umuligt at svare på for en der stikker sig på en nål kan synes det gør pokkers ondt hvor en anden næsten ikke lægger mærke til det. Jeg mener smerter er individuelt fra person til person og ikke noget man kan måle i en skala.

Var bare min mening *S*

Kig evt. på http://www.minsmerte.dk og dan din egen mening udfra dem der skriver der

Knus Kristines