/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Føde"kasse" til gubby
Fra : TLT
Vist : 5770 gange
20 point
Dato : 02-01-02 20:26

hvornår skal jeg sætte gubby'en i kassen?
jeg ved jo ikke hvor langt den er i graviditeten.
Hvad koster et sådan fødekasse, og hvor længe
skal ungerne og moderen gå i kassen?

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 30 point
Dato : 02-01-02 20:38

Når du synes at den er så tyk at den er ligeved at "briste" - det er her erfaringen tæller; men klart hellere for tidligt end for sent! En fødekasse koster vel ca. 30 kr. Moderen skal flyttes så snart hun har født ellers æder hun ungerne !

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-02 23:38

"TLT" <TLT.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:p1JY7.10998$Zm5.1029679@news000.worldonline.dk...
> hvornår skal jeg sætte gubby'en i kassen?
> jeg ved jo ikke hvor langt den er i graviditeten.
> Hvad koster et sådan fødekasse, og hvor længe
> skal ungerne og moderen gå i kassen?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Hej TLT

Det er unødvendigt at købe en fødekasse for at få yngel fra Guppyer.
Skil dig istedet af med dine Platyer (de elsker små Guppy-yngel-snacks), og
sørg så i øvrigt for, at dit akvarium er godt tilplantet. Der skal også gerne være
nogle rødder i akvariet, og de må gerne ligge på en sådan måde, at de danner
mange små revner, sprækker og huler, hvor ungerne kan søge tilflugt - men
hvor "de gamle" ikke kan komme ind. Brug fantasien. Halve eller kvarte, rensede
kokosnødder kan også gøres til fine huler.

Sidst - men ikke mindst - skal du sørge for, at hunnerne er i flertal i dit akvarie.
Jeg vil anbefale, at du i alt har 4 hanner og 6-8 hunner i dit akvarie.

Når du skal ud og investere i nye Guppyer, er der nogle ting, som du skal kigge
efter. Hunnerne skal helst være store og kraftigt byggede. Hanner må endelig ikke
have "en hængende hale". Disse hanner er højforædlet i en sådan grad, at deres
krop ganske enkelt ikke kan bære halen. De har derfor svært ved at svømme.
En sådan han har ikke mange chancer for at charmere sig ind hos hunnerne.
I øvrigt er det en skændsel, at man kun har tænkt på finnepragten, da man
forædlede disse fisk.

"De gamle" Guppyer vil helt sikkert æde en del af ungerne, men er dit akvarium
velindrettet, vil du alligevel se en masse unger vokse op. Selv havde jeg på et
tidspunkt Guppyer i et akvarium med kun 54 liter vand, og jeg fik så mange
unger, at jeg havde meget svært ved at få dem afsat. Og så har du endda 85 liter
til din rådighed, så deeeeeet...........

Guppyen er efter min mening en meget undervurderet fisk. Guppen betragtes af mange
som en "begynder-fisk", og det er synd. Den har kvaliteter, som burde give den en
langt højere status.

Held og lykke.

Vh
Kent

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-02 09:01

"Kent" <Jacko@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3c338bc5$0$62857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "TLT" <TLT.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:p1JY7.10998$Zm5.1029679@news000.worldonline.dk...
> > hvornår skal jeg sætte gubby'en i kassen?
> > jeg ved jo ikke hvor langt den er i graviditeten.
> > Hvad koster et sådan fødekasse, og hvor længe
> > skal ungerne og moderen gå i kassen?
Til TLT og Kent.
Det er for så vit i orden det Kent skriver - men det nedstående er noget
sludder - jeg har opdrættet og udstillet i det meste af verden med Guppyer i
over 40år og med meget store trialgelhaler og aldrig oplevet problemer med
"hængende haler" og med befrugtning af guppyhunnerne - Kent - når man
skriver "svarre" på et indlæg skal man passe på ikke at generalisere og kun
svarre på det man har forstand på.
Bjarne
> Når du skal ud og investere i nye Guppyer, er der nogle ting, som du skal
kigge
> efter. Hunnerne skal helst være store og kraftigt byggede. Hanner må
endelig ikke
> have "en hængende hale". Disse hanner er højforædlet i en sådan grad, at
deres
> krop ganske enkelt ikke kan bære halen. De har derfor svært ved at svømme.
> En sådan han har ikke mange chancer for at charmere sig ind hos hunnerne.
> I øvrigt er det en skændsel, at man kun har tænkt på finnepragten, da man
> forædlede disse fisk.

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 03-01-02 10:23

Nu er gubby ungerne kommet jeg kan ikke nå at købe en fødekasse, kan jeg selv lave en? hvis ja, hvordan oh hvad skal jeg bruge.

Kommentar
Fra : kylle

Dato : 03-01-02 14:38

Det er heller ikke nødvendigt at købe en sådan "fødekasse". Jeg har taget en af min kærestes nylonstrømper og klippet benene af, og klippet dem op i siden, så jeg havde et størerer stykke "stof". læg den ene ende af stømpen et par cm under dit grus/bundlag, og den anden ende oppe over hjørnet af akvariet så der er en trekant af bunden der er fri. stil så et par rædder eller anden dekoration op af glasset og du har dig en OK "fødekasse".

med venlig hilsen kylle

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-02 22:23

"bjarne Halgreen" <bh@iktmail.cph.ih.dk> skrev i en meddelelse news:a11353$lnk$1@news.net.uni-c.dk...
> Til TLT og Kent.
> Det er for så vit i orden det Kent skriver - men det nedstående er noget
> sludder - jeg har opdrættet og udstillet i det meste af verden med Guppyer i
> over 40år og med meget store trialgelhaler og aldrig oplevet problemer med
> "hængende haler" og med befrugtning af guppyhunnerne - Kent - når man
> skriver "svarre" på et indlæg skal man passe på ikke at generalisere og kun
> svarre på det man har forstand på.
> Bjarne

Hej Bjarne

Det lyder meget mærkeligt, at du aldrig har set Guppyer med "hængende haler".
Jeg har skam set det tit, og det er uden tvivl et problem. Jeg har set hanner,
som havde en meget smal og spinkel krop, men med en enorm hale, hvorfor deres
krop faktisk tegnede et fladt V. Jeg har endvidere selv haft Guppy-hanner med
"hængende haler" i et akvarium, og det var helt tydeligt, at de svømmede hjælpeløst
rundt efter hunnerne uden chance for at kunne befrugte dem (og glem alt om sygdom).

Selvfølgelig siger jeg ikke, at hanner med store haler per definition er svage
hanner. Men at hanner med "hængende haler" er et stort problem - det er
ganske enkelt et faktum.

Sådan er det jo, når man laver et indlæg i en nyhedsgruppe - der vil altid være en
modsat mening, og ok med det. Ellers ville der jo heller ikke være meget sjov ved
det hele .

Vh
Kent

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-02 22:35

Nu skrev jeg, at hannernes krop tegnede et fladt V. En lille fejl. Så er det vist
nærmere et *omvendt* fladt V.

Vh
Kent

Kommentar
Fra : frynzz

Dato : 09-04-04 12:19

Hey TLT!
Du kan se på gubbyen om den er gravid ved at maven vokser. Når så gubbyen har en stor sort plet bagi, hvor man kan skimte små sorte pletter i, er det tid til at sætte moderen over i et yngle akvarium. Det kan godt være der går nogle dage -alt efter hvor meget man kan se de små stote pletter. Når moderen så har født, tager du den hen i det almindelíge akvarie igen, da hun ellers spiser sine unger, ikke godt. Her skal ungerne så gå til de er begyndt at få farve, og de skal være over 1 cm. lang. Ungerne fodrer du bare med det mad du giver de andre fisk; det skal dog være meget fint knust/de må ikke få levende foder. En føde kasse behøves ikke, bare du sørger for at få moderen op når hun har født. Ellers koster den omkring 100 kr. Ungernes akvarie kan du indrette med sten/potteskår/planer/eller hvad du nu syntes. Ungerne behøver ikke det store, med mange planter og hele baduljen. Men det kan dog være en idé. Jeg har selv haft gybby unger en del gange, og de har ikke haft planter hver gang. Bare sten og nogle muslinger i kunne gemme sig under. Da jeg aldrig har haft flere akvarie-lamper, har yngle akvariet stået under en alm. lampe. Det fungerer udemærket, gubbyerne tager ikke skade. Jeg har stadig ungerne fra det førte kuld. De er blev store, voksne og har det fint.
Gubbyer er dejlige, held og lykke med det fremover. Håber du kunne bruge svaret.
Knuzzer Frynzz!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-04-04 11:15

Hey TLT!
Du kan se på gubbyen om den er gravid ved at maven vokser. Når så
gubbyen har en stor sort plet bagi, hvor man kan skimte små sorte
pletter i, er det tid til at sætte moderen over i et yngle akvarium. Det
kan godt være der går nogle dage -alt efter hvor meget man kan se de små
stote pletter. Når moderen så har født, tager du den hen i det
almindelíge akvarie igen, da hun ellers spiser sine unger, ikke godt.
Her skal ungerne så gå til de er begyndt at få farve, og de skal være
over 1 cm. lang. Ungerne fodrer du bare med det mad du giver de andre
fisk; det skal dog være meget fint knust/de må ikke få levende foder. En
føde kasse behøves ikke, bare du sørger for at få moderen op når hun har
født. Ellers koster den omkring 100 kr. Ungernes akvarie kan du indrette
med sten/potteskår/planer/eller hvad du nu syntes. Ungerne behøver ikke
det store, med mange planter og hele baduljen. Men det kan dog være en
idé. Jeg har selv haft gybby unger en del gange, og de har ikke haft
planter hver gang. Bare sten og nogle muslinger i kunne gemme sig under.
Da jeg aldrig har haft flere akvarie-lamper, har yngle akvariet stået
under en alm. lampe. Det fungerer udemærket, gubbyerne tager ikke skade.
Jeg har stadig ungerne fra det førte kuld. De er blev store, voksne og
har det fint.
Gubbyer er dejlige, held og lykke med det fremover. Håber du kunne bruge
svaret.
Knuzzer Frynzz!

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-04-04 11:16

Hey TLT!
Du kan se på gubbyen om den er gravid ved at maven vokser. Når så
gubbyen har en stor sort plet bagi, hvor man kan skimte små sorte
pletter i, er det tid til at sætte moderen over i et yngle akvarium. Det
kan godt være der går nogle dage -alt efter hvor meget man kan se de små
stote pletter. Når moderen så har født, tager du den hen i det
almindelíge akvarie igen, da hun ellers spiser sine unger, ikke godt.
Her skal ungerne så gå til de er begyndt at få farve, og de skal være
over 1 cm. lang. Ungerne fodrer du bare med det mad du giver de andre
fisk; det skal dog være meget fint knust/de må ikke få levende foder. En
føde kasse behøves ikke, bare du sørger for at få moderen op når hun har
født. Ellers koster den omkring 100 kr. Ungernes akvarie kan du indrette
med sten/potteskår/planer/eller hvad du nu syntes. Ungerne behøver ikke
det store, med mange planter og hele baduljen. Men det kan dog være en
idé. Jeg har selv haft gybby unger en del gange, og de har ikke haft
planter hver gang. Bare sten og nogle muslinger i kunne gemme sig under.
Da jeg aldrig har haft flere akvarie-lamper, har yngle akvariet stået
under en alm. lampe. Det fungerer udemærket, gubbyerne tager ikke skade.
Jeg har stadig ungerne fra det førte kuld. De er blev store, voksne og
har det fint.
Gubbyer er dejlige, held og lykke med det fremover. Håber du kunne bruge
svaret.
Knuzzer Frynzz!

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : emil10001

Dato : 10-12-08 14:56

når den har en sort plet
i røven