/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kopi beskyt data cd
Fra : 75653
Vist : 959 gange
100 point
Dato : 22-07-03 21:34

Hej er der nogle der kender en GOD måde til at kopibeskytte min data cd
Jeg har en cd med et program som er blevet udviklet til mig, og det ønsker jeg at kopi beskytte så det ikke vil være muligt for evt. kunder at kopiere cd'en eller har mulighed for at kopiere datafilerne i brugbar stand til HD'en.

Jeg har prøver TZ copy protection, freelock, cd-protection, ccd-lock mm. men har hvergang kunne kopiere cd'en i clone eller alcohol 120%.

Det må helst gerne være et Freeware, da jeg er ved at være træt af at skulle købe programmer som jeg ikke kan bruge...

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 22-07-03 21:49
Kommentar
Fra : 75653

Dato : 22-07-03 21:52

Ja jeg har været alle programmerne i gennem.

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 23-07-03 08:46

som du selv skriver kan det altid kopieres.
Hvis der var et 100% sikkert kopisikring tror jeg microsoft ville blive meget glade.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 23-07-03 09:22

hvordan bruges, og hvem bruger cd´en, jeg tænker her på om der kan være et alternativ til kopibeskyttelsen

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 23-07-03 12:56

>>Jensalexander
Jammen hvis der forfindes en 100% kopi sikring ville a da gerne have fingre i den

Ved godt at der ikke findes noget det ikke kan kopieres, på den ene aller den anden måde.
---------------------------------------------------------------------------------------
>>lengberg
Cd'en benyttes ved installation, retter programme installeres.

Det er primært mindre firmaer der skal benytte cd'en.

Hvad mener du med alternativ kopi sikring ??? Når jeg begynder at sælge programmet (hvis nogle vil købe det) skal det være dem næsten umuligt at kopiere cd'en, da jeg benytter cd-check.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 23-07-03 13:37

Nu er jeg forvirret:Hvis du vil sælge progammet, som ligger på cd´en, må køberne da gøre med det hvad de har lyst til.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 23-07-03 19:55

Ja og nej
Kunderne må benytte programmet ja
Kopiere det Nej

Det bliver solgt på licens 1 cd = 1 licens

Du må jo heller ikke kopiere MS programmer som du lyster barefordi at du har købt dem

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 23-07-03 20:09

Jeg må godt have én kopi liggende, det gælder for alle programmer, selv musik cd´er.
Prøv at læs her, nederst på siden om EDB-progammer, det kan fortolkes som man har lyst til: www.kum.dk/sw5386.asp

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 23-07-03 20:38

"Digital kopiering - hvad er lovligt?
Folketinget har i december 2002 vedtaget en ændring af ophavsretsloven. Ændringerne er sket på baggrund af det såkaldte Infosoc-direktiv fra EU.
Fra og med den 22.december 2002 gælder der derfor følgende regler for privat kopiering af musik-cd’er og dvd-film.
Kulturministeriet og Forbrugerrådet har udarbejdet denne kortfattede information om reglerne.

Generelt
Ifølge ophavsretsloven må du udelukkende tage såkaldte digitale kopier af fx cd’er og dvd-film, hvis det er til ”personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand”. Digital kopiering vil eksempelvis sige kopiering ved hjælp af cd- og dvd-brændere samt downloading fra internettet. Det er dog forbudt at omgå kopispærringer for at fremstille kopier. Du må under alle omstændigheder heller ikke fremstille en kopi på grundlag af et ulovligt forlæg, fx en ulovlig kopi af en cd.

Lovlige kopier
Du må gerne:
- Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
- Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
- Kopiere en cd/dvd lånt på biblioteket
- Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
- Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
- Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
- Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
- Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder kryptering på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
- Bryde en dvd-regionskode

Ulovlige kopier
Du må ikke:
- Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
- Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens samtykke
- Forære kopien af en cd/dvd væk
- Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
- Videresende et digitalt leveret værk via din e-mail.
- Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

Edb-programmer
Ovenstående regler gælder ikke for edb-programmer, herunder computerspil. Her må du ikke foretage kopiering til personlig brug, men derimod kun nødvendig brugs- og sikkerhedskopiering. Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der beskytter edb-programmer."

Det er korrekt..

Jeg er ikke bange for at, mine kunder sælger programmet vidre. Det jeg er bange for at hvis de har flere pc'er at de kopiere og benyter programmet på flere pc'er uden at have licens til det.

Derfor bliver der lagt, hvor om jeg selv ønsker det, men af nødvendighed en cd-chek på programmet.
Men for at ungå at man "Bare" kopiere cd-cheken med over på en anden skive er det en nødvendig hed at kopi beskytte cd'en. For selve cd-cheken er simpel at lave, aj man kunne sågalt lave det med nogle gamle .bat koder hvis det var det man ønskede..

Kan du nu forholde dig til hvad det er jeg ønsker og mindst af alt hvofor..

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 23-07-03 21:14

Ja, nu fes den ind, og at det er ikke nemt det der, men det behøves jeg nok ikke at fortælle dig

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 23-07-03 21:17

Det har du ganske ret i, hvorfor tror du at jeg spørger mig for her inde

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 23-07-03 21:40

Det må kunne lade sig gøre,lidt ligesom når man køber en fabrikscomputer med en cd der kun passer i den pågældende computer. Hvis folk absolut vil brænde den er der ikke noget at gøre.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-07-03 11:43

Hejsa
Jeg har desværre ikke løsningen, men et forslag......

her
http://www.holmberg-hansen.dk/

har de et (flere) regnskabs program, hvor man kan hente bla. en demo version der kun gælder en angivet
måned, såfremt man køber en licens til programmet kommer det på en cd og en diskette, programmet installeres
fra cd'en og første gang programmet startes beder den dig om at indtaste passsword, dette gemmes på disketten, og computeren.
det der så sker er, key'en ligger så på den computer programmet er installeret på, og for at få det over på en anden
computer, skal key'en tilbage på disketten, og programmet kan så ikke startes fra den første computer igen før disketten er til stede.
almindelig diskette kopiering kan ikke lade sig gøre !!! du får en typisk "disk io error" ell. "disketten er ikke formateret."
ell. "kan ikke læse fra drev a:\>"

jeg vil dog her undlade at skrive hvordan man kan omgå dette......

jeg syntes du skulle prøve at tage kontakt med firmaet og høre om de vil oplyse dig om hvad de bruger til det.

deres email er info@holmberg-hansen.dk
og tlf. 54 16 10 14

jaja, jeg er klar over cd'en bare kan kopieres men den kan ikke bruges til noget uden disketten...

jeg mener også at den type "dongle" blev kendt i de gamle DOS dage

og næste problem er "hvornår er computere diskette løse ?"

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 26-07-03 12:26

Hmm hvad forhindre folk i at installere på 2 pc'er, programmet på cd'en kan jo ikke se at det tidligere har været installeret på en anden maskine.. det er ulempen ved cd-r skiver, man kan ikke få maskinen til at ligge oplysninger baglæns, når skiven først er brændt.

Og så ser jeg på det med en vis skeptis da som du selv skrive, diskette løse pc'er.. Jeg ved at mindst 2 af mine kunder ikke har diskette drev i deres maskine, og så indrømmer jeg at jeg finder løsningen lidt "besværlig" for kunderne.

Men takker for forslaget

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-07-03 15:27

enig. men som sagt bare et forslag

programmet kan installeres på alle de computere man lyster, men er kun brugbart på een.
key'en skal være på computeren før programmet virker, hvis man skal have det til at virke på en anden
computer skal keyen ned på disketten, og indlæses på den anden computer.

Man kan sige det nogenlunde sådan her:
a: kan du ikke give mig en kopi af programmet ?
b: jo
a: lækkert
b: udlevere en kopi
a: programmet spørger efter diskette og key
b: hmm, jeg kan ikke lave en kopi af disketten, og hvis jeg giver dig den har jeg jo ikke
selv nogen key, og jeg kan ikke bruge programmet.

programmet er ubrugeligt uden key.

og iøvrigt vil jeg selv spørge holmberg-hansen om hvad jeg skal gøre hvis jeg ikke har noget diskettedrev...
for de må have en løsning på dette.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 27-07-03 16:11

For mig at se er det det samme som en cd-check i dette tilfælde benytter man bare en diskette "en slags hardlock"
For hvis cd'en ikke var kopibeskyttet på den ene eller anden måde (Cd-check) kunne man uden problemer installere på en anden puter, da som tideliger nævnt at man ikke kan skrive informationer baglæns på en cd, her ved mener jeg at programmet på cd'en ikke på nogle måder har mulighed for at tjekke om hvorvidt at det er installeret på en anden maskine... Der for må der være en slags kopibeskyttelse på cd'en ligeså og at det er ud fra denne kopi beskyttelse at selve nøglen bliver genereret. Principet er det samme som hvis du henter en shareware program på nettet, det vælger du at betale for så du får en nøgle... Men der er intet der forhindre dig at udlevere den nøgle til en ven !

Kan du følge mig ?????

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-03 18:26

Ja da, jeg kan sagtens følge dig, og ved også godt hvad det er du vil..

meeen, det program du eftelyser er ikke opfundet endnu, men derimod brænder programmer som kan knække
"diverse koder"
ta f.eks sony som påstod deres nye PS2 ikke kunne kopieres og den nye "safedisc" som også skulle være
umulig at knække.
Det er bare et spørgsmål om tid, hvorlænge der går før det lykkedes at knække koderne.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 27-07-03 18:56

Si si
det er præsis som at beskytte sit hjem, vil tyven ind kommer han ind... Det eneste man køber ved at have flere låse på døren er tid.
Samme princip er det med kopibeskyttelse, hvis man vil kopiere programmet mm. så finder man en måde det er kun tiden det tager...
Men man kan ved at kopibeskytte sin data gøre det så besværligt at "normale" ikke gidder at prøve at cracke kopi beskyttelsen !

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 02-07-04 02:55

Yo dk, du får pointne for denne gamle tråd som ikke jeg har fået lukket , ikke at der kom meget ud af den, men jeg brugte til deles din løsning dog med undtagelse af at jeg benyttede mig at USB/HTTP.