/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Rustfrie bolte, skruer, møtrikker og aks~
Fra : JOHN
Vist : 1942 gange
20 point
Dato : 04-04-01 10:37

Hej alle I kloge hoveder!

Jeg er ved at sætte en BMW R100RS fra '79 i stand og vil i fremtiden undgå problemer
med rust!
Er der nogen der kender et dansk eller tysk firma (www.) der sælger disse i sæt (skruer, bolte, møtrikker og aksler) elller som løse dele!?
Jeg har fundet en fra UK (The Bolt Guy) men med £-kursen er han ikke i høj kurs

MVH
John

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-01 11:39

> Jeg er ved at sætte en BMW R100RS fra '79 i stand og vil i fremtiden undgå
problemer
> med rust!
> Er der nogen der kender et dansk eller tysk firma (www.) der sælger disse
i sæt (skruer, bolte, møtrikker og aksler) elller som løse dele!?
> Jeg har fundet en fra UK (The Bolt Guy) men med £-kursen er han ikke i høj
kurs

Almindeline bolte køber jeg hos Sanistål, og de er ganske villige til at man
går på plukke job på lageret, og så betaler pr stk. Angående aksler er det
nok mere et job om at snakke med et maskinværksted (gerne et der er
underleverandør ti lskibsindustrien) og få dem til at dreje nogle i rustfast
stål.

Mads Lund
Ninja9RT

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-01 13:25

JOHN <JOHN.news@kandu.dk> wrote in article <9aemcf$is7$1@sunsite.dk>...
> Hej alle I kloge hoveder!
>
> Jeg er ved at sætte en BMW R100RS fra '79 i stand og vil i fremtiden
undgå problemer
> med rust!
> Er der nogen der kender et dansk eller tysk firma (www.) der sælger disse
i sæt (skruer, bolte, møtrikker og aksler) elller som løse dele!?
> Jeg har fundet en fra UK (The Bolt Guy) men med £-kursen er han ikke i
høj kurs
>
Jeg har før handlet ved Montagetechnik Rotenburg når han er på stumpemarked
i HErning.

http://www.marktplatz-rotenburg.de/index.php3?menu=7&eintrag=0000000897
Email: montagetechnik-rotenburg@t-online.de

--
Søren
lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk
"Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
good", J.B. Lenoir

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-01 15:30

"JOHN" <JOHN.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:9aemcf$is7$1@sunsite.dk...
> Hej alle I kloge hoveder!
>
> Jeg er ved at sætte en BMW R100RS fra '79 i stand og vil i fremtiden undgå
problemer
> med rust!
> Er der nogen der kender et dansk eller tysk firma (www.) der sælger disse
i sæt (skruer, bolte, møtrikker og aksler) elller som løse dele!?
> Jeg har fundet en fra UK (The Bolt Guy) men med £-kursen er han ikke i høj
kurs
>
> MVH
> John
>
Johannes Fog Byggemarked (Lyngby/KBH) sælger rustfri (A2/A4) bolte, skruer,
skiver, m.m. i løs vægt.

Mvh, Palle.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-01 19:42

JOHN <JOHN.news@kandu.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9aemcf$is7$1@sunsite.dk...
> Hej alle I kloge hoveder!
>
> Jeg er ved at sætte en BMW R100RS fra '79 i stand og vil i fremtiden undgå problemer
> med rust!
> Er der nogen der kender et dansk eller tysk firma (www.) der sælger disse i sæt (skruer, bolte, møtrikker og aksler)
elller som løse dele!?
> Jeg har fundet en fra UK (The Bolt Guy) men med £-kursen er han ikke i høj kurs
>
> MVH
> John
>
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Det er ikke altid godt at skifte til rustfri, da originalboltene ofte er af højstyrke stål. Specielt motorblokbolte er
på hårdt arbejde og der er vist også noget med at rustfri bolte 'brænder fast' i alu.

JR

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-01 21:56

>
> Det er ikke altid godt at skifte til rustfri, da originalboltene ofte er
af højstyrke stål. Specielt motorblokbolte er
> på hårdt arbejde og der er vist også noget med at rustfri bolte 'brænder
fast' i alu.
>
Korrekt, rustfrit er en dårlig varmeleder, og udvider sig ikke på samme måde
som sort. Derfor kan du være uheldig, og miste et par snoninger i
aluminumsblokken når du en dag skruer dækslerne af igen. Jeg har dog selv
brugt rustfri bolte uden problemer.
Ang. aksler, kan jeg nok formidle en kontakt der kan lave dem. Send mig en
mail, hvis du er interesseret.

Asger
ZX-10

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 07-04-01 09:28

Der er ingen problemer i at bruge rustfri bolte/møtrikker istedet for de
originale vel at mærke at man ikke erstatter de bolte hvor der er en speciel
kodning på ( typisk bolte på højtydende racermaskiner - som har fået speciel
stål bolte for at holde vægten nede ) som man kan læse mere om i sin
værkstedsmanuel eller nogen gange service bog - det man skal vær opmærksom
på er at når man bruger rustfri i ALU, at ALTID give det kobberfedt og
spænde det efter moment der står forskrevet i sin værkstedsmanuel. Men helt
klar man kan ikke bare tage rustfri og knokkelspænde - så skal det næsten gå
galt. Og til sidst - der er masser af MC-tilbehørs firmaer rundt omkring i
verden der sælger rustfri bolte - og hvis det ikke virkede, solgte de jo
heller ikke noget.

mv.
KB

JR skrev i meddelelsen ...
>
>JOHN <JOHN.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9aemcf$is7$1@sunsite.dk...
>> Hej alle I kloge hoveder!
>>
>> Jeg er ved at sætte en BMW R100RS fra '79 i stand og vil i fremtiden
undgå problemer
>> med rust!
>> Er der nogen der kender et dansk eller tysk firma (www.) der sælger disse
i sæt (skruer, bolte, møtrikker og aksler)
>elller som løse dele!?
>> Jeg har fundet en fra UK (The Bolt Guy) men med £-kursen er han ikke i
høj kurs
>>
>> MVH
>> John
>>
>> Leveret af:
>> http://www.kandu.dk/
>> "Vejen til en hurtig løsning"
>>
>
>Det er ikke altid godt at skifte til rustfri, da originalboltene ofte er af
højstyrke stål. Specielt motorblokbolte er
>på hårdt arbejde og der er vist også noget med at rustfri bolte 'brænder
fast' i alu.
>
>JR
>

Kommentar
Fra : JOHN

Dato : 09-04-01 08:23

Mange tak for de mange svar!

Det kommer jo langt omkring sådan et spørgsmål. Jeg er klar over "problemet" med ALU/RUSTFRI, men det er der jo allerede svaret på hvordan det undgås. Indkøb i byggemarket etc. er OK, men det er jo kun "standard"størrelser, hva' med alle de sjove bolte/skruer etc.?
Mht. aksler kan det være jeg vender tilbage til Asger, tak!
Mange tak for jeres respons allesammen!
MVH
John

Godkendelse af svar
Fra : JOHN

Dato : 19-07-01 08:24

Tak for svaret KB.