/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hjælp med lejeloven og boligforeningen
Fra : AnnetteS
Vist : 1915 gange
200 point
Dato : 02-01-02 04:14

Hej NG

Jeg tror, jeg har hårdt brug for hjælp.

Jeg står i en mærkelig situation.

Jeg starter fra starten af.

I juli 1999 flyttede jeg ind, som 17-årig i en handicapvenlig bolig i Taulov,
Fredericia. Boligen udlejes af Arbejdernes boligforening i Fredericia.

Da jeg flyttede ind modtog jeg en masse papirer,- deriblandt
mangellisten(indflytningsrapporten). Jeg var så uheldig at smide mangellisten
væk og kontaktede vores vicevært for at få en ny. Han sagde til mig, at jeg
skulle ringe til boligselskabets kontor og bede dem sende en ny med ham ud.
Samtidig gjorde jeg ham opmærksom på mindre ting jeg var utilfreds med. Bla.
var min have meget grim ved indflytning. Mit parketgulv var slidt voldsomt
nogle steder,- der manglede ligefrem lak nogle steder, andre var der revner på.

Han fik så den mangelliste med ud til mig og kom en morgen kl 7 med den i
hånden. Vi aftalte at han skulle komme igen i løbet af dagen når han fik tid,
så vi kunne gennemgå lejligheden fuldstændigt. Dette gjorde han ikke og den
efterfølgende tid rykkede jeg ham både tirsdag og torsdag når han var i
nærheden af ejendommen. Mangellisten blev aldrig lavet, og jeg vil egentlig
ikke mene det er min skyld når jeg flere gange har rykket viceværten, samt
holdt mig hjemme fra skole for at få den lavet.

Jeg flyttede fra lejligheden d. 1-11-2001. Der flyttede jeg til Viskinge i
Svebølle. Den 16-11-2001 ligger der et brev smidt på gaden foran mit nye hus.
Det er et brev fra boligselskabet om at de afholder besigtigelse d. 13-11-2001.
Altså tre dage senere end selve besigtelsen. Jeg ser at brevet er dateret d.
6-11-2001, men jeg modtog det jo alt for sent til at kunne deltage. Så modtager
jeg en synsrapport jeg er meget uenig i, og skriver til dem ang. den. De
affejer mit brev med at mangellisten skulle have været udfyldt. D. 19-12-2001
modtog jeg affejningen sammen med en endelig afregning som de kalder det. De
har til denne også vedlagt tre fakturaer på udført arbejde som er foregået uden
min viden.
Det skal lige siges at der allerede er flyttet en ny lejer ind i lejligheden.

For det første lejelovens § 94. Ved fraflytning gennemføres et syn af boligen,
hvorunder omfanget af lejerens forpligtelser efter § 25, stk. 4, og § 26
fastlægges. Synet foretages senest 2 uger efter, at udlejeren er blevet bekendt
med, at fraflytning har fundet sted. Den fraflyttende lejer indkaldes
skriftligt med mindst 1 uges varsel. Udlejeren og lejeren kan dog aftale et
kortere varsel, når lejeforholdet er opsagt eller ophævet. Syn kan undlades,
såfremt der ikke agtes fremsat krav imod lejeren om betaling af
istandsættelsesudgifter"

Det brev der lå på min vej ved jeg ikke hvor længe har ligget der, men det kan
da ikke blive min bevisbyrde kan det?

For det andet lejelovens § 14. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens
rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets
begyndelse, jf. § 25. Har lejeren pligt til helt eller delvis at istandsætte
det lejede ved fraflytning, kan det dog aftales, at det lejede først stilles
til lejerens rådighed indtil 14 dage efter lejeforholdets begyndelse, medmindre
der er indgået aftale efter § 44, stk. 3, eller § 93, stk. 3. I forbindelse med
indflytningen skal udlejeren under lejerens medvirken udarbejde en
indflytningsrapport. By- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om
indflytningsrapporter.

Iflg. lejelovens § 14. skal DE da sørge for den mangelliste,- eller
indflytningsrapport om i vil,- ikke?

Det eneste brev de i denne sag har sendt anbefalet og derfor kan bevise er den
endelige regning som er dateret d.19-12-2001. - Det må så siges at være deres
krav mod mig og derfor har de da også overtrådt tidsfristen på hvornår et sådan
krav skal falde,- 14 dage efter udarbejdelse af flytterapporten.

Da de jo netop ikke overholdte fristen for hvornår de skulle fremsende
regningen, regnede jeg med at få mine 12800 kr tilbage. I stedet for sidder jeg
nu med en regning på 8409,62 kr.
Jeg finder deres krav yderst uacceptabelt og er ved at skrive dem et langt brev
om dette.

Hvad skal jeg gøre og hvad har de egentlig ret til at kræve?

Godt nytår.
Venlig hilsen Annette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-02 07:03

"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> wrote in message
news:3OuY7.10853$Zm5.973508@news000.worldonline.dk...
> Hej NG
>

> Da de jo netop ikke overholdte fristen for hvornår de skulle fremsende
> regningen, regnede jeg med at få mine 12800 kr tilbage. I stedet for
> sidder jeg
> nu med en regning på 8409,62 kr.
> Jeg finder deres krav yderst uacceptabelt og er ved at skrive dem et
> langt brev
> om dette.
>
> Hvad skal jeg gøre og hvad har de egentlig ret til at kræve?
>
Som jeg læser dit indlæg, har Boligselskabet, set ud fra deres synsvinkel
gjort hvad de skulle. Der er dog ikke udarbejdet en
mangelliste/indflytningssyn.
De har indkaldt til flyttesyn og afholdt flyttesyn. De har sendt dig en
forløbig opgørelse og til sidst en endelig regning.
Det fremgår ikke helt hvornår du modtager den foreløbige flytteopgørelse.
Ud fra dit synspunkt er der dog flere ting, der gør at det ser anderledes
ud. Det er dig der skal bevise at manglerne var til stede ved indflytningen.
Du bør derfor indbringe sagen for det lokale huslejenævn eller evt.
boligtretten. Her skal du evt. inkalde viceværten og den tidligere lejer.
Det er efter min bedste overbevisning meget svært for dig, at komme igennem
med disse mangelsindsigelser. Men prøv alligevel.

Jeg går ud fra at der er tale om en almennyttig boliforening, da det er lov
om almene boligers §14 du refererer til:

Karnov note til §14 i LAB:

(48) At indflytningsrapporten skal udarbejdes under lejerens medvirken må
indebære, at lejeren skal indkaldes til et indflytningssyn. Undladelse af at
udarbejde indflytningsrapport er ikke sanktioneret, men kan efter
omstændighederne indebære bevismæssig skadevirkning for udlejeren.

Det er her du har chancen!!! Det med den bevismæssige skadevirkning for
udlejeren.

PH

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 200 point
Dato : 02-01-02 09:00

Hej Annette
Først og fremmest Vedr:mangelliste
Den får du svært ved at bevise da du ifølge din lejekontrakt og loven selv skal sørge for at den bliver lavet inden for 14dage og afleveret enten til viseværten eller boligforeningen-men dette kan være forskellig fra boligforening til boligforenig-men prøv at se hvad der står på din lejekontrakt om dette
Vedr:besigtigelse af lejligheden
Har du en god sag da denne skal sendes anbefalet ud til dig-og det er den jo ikke blevet
Men du kan prøve at kontakte lejernes landsorganision eller hvis der findes en lejerforening i den by du bor
du kan også gå til gratis retshjælp men henblik på hvad du skal gøre for at få din sag i boligretten.
MVH og held og lykke Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 02-01-02 09:23

Hej Anette S

Det er en yderst ubehagelig situation du befinder dig i,- føler med dig. Umiddelbart er du oppe mod et Boligselskab som har dig i sin hule hånd.
Jeg vil råde dig til,-med det samme at tage kontakt til LLO,---Lejernes Landsorganisation. Du skal indmelde dig,-det koster ikke ret meget. Forelæg dem hele sagen,- tag Feks. et udskrift af dit brev her på "kandu",-.
LLO vurderer om du kan få ret i denne sag overfor Boligforeningen,-Derefter hjælper de dig tol at søge om Fri Process til en evt. Retsag mod Boligselskabet.
At blive ved med at kontakte Viseværten og uligselskabet på egen hånd, vil bare give dig "grå hår" før tiden.
Her har du Addr. på LLO i Frederricia: http://home11.inet.tele.dk/llolyng/Afdeling/LLOID22.htm

Held og lykke
Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 02-01-02 09:29

Ps: Gratis Retshjælp kan du læse lidt om her : http://www.familieadvokaten.dk/Emner/162.html

Desværre den hidtil Gratis Online Retshjælp på Opasia lukket.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-01-02 09:46

Tillæg
Vedr:mangelliste
Jeg skriver at man selv skal sørge for at få den lavet inden for 14dage
det skal forstås på denne måde kan man ikke få fat på viseværten som du jo har prøvet-så skal man ringe til boligforeningen-så må de jo sende en anden ud der kan gennemgå din mangelliste sammen med dig og få den underskrevet af jer begge,og sørge for at manselv har en kopi af denne liggende.
Men desværre har du jo ikke fået den lavet.Og da du ikke har noget på skrift som fortælder dig at du har prøvet at få fat i viseværten-bliver den svær at bevise-da en visevært nok ikke vil være på din side men boligforeningens
Men som sagt meld dig ind i Lejernes Landsorganision og tag en snak med dem om hvad der videre skal ske i sagen.
MVH Brian

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 02-01-02 14:44

Hej Annette S
Sikke da en redelighed du er landet i. Det er svært at komme igennem med dine modkrav, når du ikke har noget skriftligt om manglerne ved indflytning. Men - du skulle vel aldrig have taget billeder i forbindelse med din indflytning? Det vil nemlig være et ret stærkt kort at have på hånden, hvis du samtidig har LLO med på din side. Håber det lykkes for dig.

venlig hilsen Lise

Godkendelse af svar
Fra : AnnetteS

Dato : 02-01-02 16:02

Hej Briani,
Tak for svaret.
Jeg er i loven kommet frem til at det er dem der skal foretage indflytningsrapporten, men vil dog kontakte enten en advokat eller LLO omgående ang. min sag.

Kommentar
Fra : AnnetteS

Dato : 02-01-02 16:52

Til alles oplysning har jeg kontaktet en advokat som vil se på min sag.
Hvis i har interesse i det, skal jeg nok fortælle om det videre forløb af sagen.
Vh. og tak for hjælpen endnu engang - Annette

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-01-02 17:00

Hej Annette
Jeg syntes det er fint at du har kontaktet en Advokat til at kikke på din sag
og håber selfølgelig det bedste for dig-da Boligforeninger kan være en hård nød at knække
Jeg vil være meget spændt på at høre den videre forløb af sagen
MVH og godt Nytår Brian