/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Er her nogen som skal ha' tegnet hus?
Fra : spock28
Vist : 591 gange
170 point
Dato : 22-07-03 12:26

Hvis I står og skal bygge hus og skal bruge diverse tegninger, fx. grundplan, fundaments/kloakplan, detaljetegninger og facadetegninger, så er I velkommen til at kontakte mig for "assistance". Jeg har uddannelsen bag mig til at kunne klare den side af byggeriet...

Kommentar
Fra : mschmidt

Dato : 22-07-03 13:06

Hvor I landet holder du til ?

Jeg bor i Jyllinge (Nord for Roskilde), og har brug for en der kan lave bl.a. snittegninger og afløbstegninger tegningerne til et nyt 166m2 1-planshus sammen med mig, og samtidig lære mig at bruge lidt AutoCAD.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 22-07-03 13:23

Jeg bor i Randers, jeg har da bil, men det er lidt langt... Jeg ville da ellers gerne lære dig at bruge AutoCAD, men det tager nok lidt mere end en enkelt dag *S*

Kommentar
Fra : hansne

Dato : 26-07-03 20:17

Jeg skal have bygget en ny garage. Væggene skal opføres i træ (2 gange 4 tømmer yderst lodret, og 2 gange 2 tømmer på tværs indvendig), med internit udvendig og krydsfiner på indvendig side. Ialt en konstruktion der kan indeholde 150 mm isolering. Taget skal opføres med 30 graders hældning, med en limtræsbjælke i midten,hvorpå spærene skal ligge. Limtræsbjælken skal være selvbærende. Jeg forestiller mig at der i taget skal være 150mm isolering. Loftet skal beklædes med troldtæk indvendig og ståltrapez udvendig. GARAGENS MÅL UDVENDIG BLIVER IALT 8 GANGE 5 METER. Den ene langside står i skel. Hvad mener du om denne opgave???

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 26-07-03 22:26

Hvad jeg mener om denne pågave? Jeg ved ikke rigtig, hvad du vil ha' mig til? Hvis du har været tømrer (faglærer) i 25 år behøver du vist ikke hjælp udefra *S* eller???

Kommentar
Fra : hansne

Dato : 27-07-03 18:21

tak for din henvendelse. Teknisk forvaltning her i aalborg vil have en "prof." udført tegning, for at godkende et sådan projekt. Så det var hjælp til dette min henvendelse gik på.........

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 29-07-03 11:25

Skriv til mig på spock73@get2net.dk

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 04-07-04 20:51

hvilken uddannelse er der tale om?

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 04-07-04 21:12

Teknisk Assistent

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 05-07-04 09:47

Nu må du ikke misforstå mig, men jeg læser dit oplæg som om du kan hjælpe folk med at lave deres tegninger. Det du kan er vel at rentegne folks skitser?
Dermed ser jeg et problem, for hvis folk tror de med en rentegning har fået deres byggeri "godkendt" og derefter bygger efter det, så kan opstå store skader!!

Men det kan også bare være mig der læser dit oplæg forkert!

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 05-07-04 10:36

Jeg kan som teknisk assistent lave (tegne) de relevante bygningstegninger ud fra div. ønsker og muligheder, så de kan blive godkendt hos teknisk forvaltning. Jeg snakker ikke om at rentegne, men om at tegne helt fra bunden!

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 05-07-04 14:55

Stadig ikke helt med. Mener du dermed at du kan rådgive folk om hvad de skal bruge af f.eks. dimensioner og beslag/søm? Eller mener du at du kan tegne det folk ønsker, altså tegne en linie og på en bjælkeplan og angive bjælken som f.eks. 95x95mm?

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 05-07-04 14:56

....hvis du er blevet oplyst at bjælken skal have dimensionen 95x95mm!

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 05-07-04 15:03

Jeg kan tegne de tegninger der skal til for at få byggetilladelsen godkendt og jeg kan lave de nødvendige beregninger.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 05-07-04 15:06

Jeg rådgiver ikke om søm, beslag, skruer m.m. Det er vist ikke lige mit job, men håndværkernes.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 05-07-04 15:20

MEd andre ord kan du angive bjælkedimensionen (i et mere eller mindre simpel tilfælde). Vil nu mene det er rådgiverens ansvar hvilke beslag og søm der anvendes. Ligesom det er rådgiverens ansvar at dokumenterer stabiliteten i huset, altså om huset er udsat for væltning eller glidning i forbindelse med vindpåvirkning (og for den sags skyld vandret masselast). Stabiliteten kan kun sikres ved at man fører lasterne til fundament, hvilket kun kan ske hvis man har styr på samlingerne m.m. Altså er det ikke nok at lade dte være op til håndværkeren. Men man kommer selvfølgelig langt med en SBI-anvisning (hvis forudsætninger herfor er overholdt).

Men hvis du kan disse ting er det fair nok. Ellers synes du skal passe på at læmand ikke lader sig overbevise om at han sidder med et endelig projekt der er i overensstemmelse med gældende normkrav og god bygningsskik!! At kommunen godkender det er ikke ensbetydende med at materialet er i orden. Mange kommuner kviterer rent faktisk blot for modtagelsen uden at kikke nærmere på projektet. - Kommunen har heller ikke noget ansvar!

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 05-07-04 17:12

Der skal intet med om beslag, søm osv. for at få bygningstegninger godtkendt hos kommunen. Men der skal som regel vedlægges en materialebeskrivelse, men den går ikke i detaljer. Bjælkeberegninger skal kun med ved specielle konstruktioner. Jo, samlingerne er op til håndværkerne - de bruger som regel alligevel andre materialer end de vi anbefaler i byggematerialet.
Og bare for at slå det fast igen: Jeg kan aflevere det endelige projekt til godkendelse hos kommunen når det gælder alm. beboelse. Og jeg har "lært" om bjælkedimensioner, belastninger, vejr-, og vægtpåvirkninger.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 05-07-04 19:04

Det er så din vurdering. Min vurdring som konstruktionsingeniør er umiddelbart en anden!!

Det er rigtigt at du ved et meget simpelt hus ikke behøver de store dimensioneringer. Men der skal faktisk ikke meget kreativitet til fra bygherrens side før f.eks. stabiliteten ikke er OK uden der f.eks. sikres med glidningsforankringer.

Jeg ville være forsigtig med at rådgive folk hvis du ikke har 100% styr på tingene! Der med ikke sagt at du ikke kan rådgive, jeg sætter bare spørgsmålstegn ved det.

Nu vil jeg ikke rode mere i det!
Men du er velkommen til at spørge hvis du kommer i tvivl om noget.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 05-07-04 22:16

Jamen, jeg takker såmen... Hvorfor skulle jeg ikke have styr på tingene? Jeg har da min uddannelse!? Tror du virkelig jeg kunne finde på at tegne noget som ikke ville kunne holde... Jeg tager mit arbejde meget seriøs! Jeg tager altid mod gode råd og stiller gerne spørgsmål, hvis der er noget jeg er i tvivl med... så tak for det.
Jeg håber da også at du som bygningskonstruktør har 100 % styr på sagerne - vi skulle jo næppe ha' et hus der falder sammen, hva'?

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 06-07-04 07:52

ikke bygningskonstruktør, men (konstruktions)ingeniør. Selvfølgelig har jeg 100% styr på det jeg laver, men mener ikke at teknisk assistent er en uddannelse der er baseret på at man skal kunne bygge et hus. De tekniske assistenter jeg kender kan ihf. ikke med deres uddannelse udtale sig om et byggeri i form af dimensioner, men alene "rentegne".

Er der forskellige grene af uddannelsen? - f.eks. hvor man bliver undervist i statik?

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 06-07-04 08:16

Undskyld, konstruktionsingeniør, min (læse)fejl. Okay - så har du ikke fuldt med teknisk assistent uddannelsen, nu teknisk designer uddannelsen. Jo, en nyuddannet teknisk designer skulle gerne kunne tegne et hus, jeg fik da 11 i mit afgangsprojekt, som netop var indenfor byggelinien, og som faktisk var et hus. Man lærer om dimensioner, statik, påvirkninger + meget mere. Det der med rentegning er vist noget der hører fortidens uddannelse til.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 06-07-04 20:38

Men trods alt ikke samlinger og stabilitet.... I lærer vel ikke om f.eks. søjleberegning og specifikke materialer som sådan, f.eks. jernbeton? Et decideret normkendskab er vel heller ikke en del af uddannelsen, eller er det?

- undrer mig bare, da jeg ikke har hørt om den nye uddannelse...

tillykke med karakteren i øvrigt.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 06-07-04 20:45

Jo, det du nævner er alt sammen med i uddannelsen - men jeg er dog sikker på at du, med din uddannelse, har et dybere kendskab til det end jeg har. Du kan jo prøve at kontakte din lokale tekniske skole for at høre om uddannelsen og hvad den indebærer/indeholder, jeg ved ikke helt om du tror på mig.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 06-07-04 20:53

Har ikke grund til ikke at tro dig. Undrede mig bare...

Kommentar
Fra : JESPERSKIFTER

Dato : 25-07-04 17:15

Hej Hvad koster det ca at få tegnet et stuehus til en landbrugsejendom det skal ca være 8x16 meter i gammel stil.Jeg kan med billeder forklarer hvordan det skal se ud udvendig. tegner du grundtegninger og 3D agtige tegninger eller hvordan.
Jeg bor tæt på Randers

Mvh Jesper

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 25-07-04 17:36

Skriv til mig på spock73@get2net.dk - jeg tegner grundtegninger og hvis du ønsker det 3D tegninger.