/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
hvilken magt har incasso-firmaerne??..
Fra : EazyOne
Vist : 2955 gange
200 point
Dato : 22-07-03 00:27

Hejsa..
Jeg har et ca 4år. problem med en ISP(udbyder) der overtog min oprindelige udbyder.
Sagen er at jeg har fået et incasso-firma på nakken, over nogen penge jeg IKKE mener jeg skylder.
However de oprindelige regninger blev betalt via net-bank, og jeg kan derfor ikke fremvise kvitteringer.
Mine spørgsmål går på:
1. Da min oprindelige ISP blev solgt til den nye, er der åbenbart opstået rod i regnskaberne, og er jeg nu skyldner i et ANDET firma?.. (Har været ude for det samme med mine forsikringer, men DE skrev dog til kunderne, at de(kunderne) havde mulighed for at opsige alt uden varsel)

2. Pågældende incassofirma har sendt et brev hvori de skriver de vil møde op på min adresse "..med henblik på en drøftelse af afvkling af gæld..", har de ret til overhovedet at gøre det?. Og er jeg forpligtet til at lukke dem ind?

3. Hvad har et incasso firma overhovedet hjemmel til?. (udover måske at smide mig i RKI)

/EazyOne

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 00:48

>EazyOne

Selvfølgelig kan du få en dokumentation fra din netbank, der viser hvad du har indbetalt, og til hvilket kontonummer.

Dernæst: Har du bestridt det krav, som firmaet der har sendt dig til incasso påstår at have. Hvis du har, så følger:

”Efter inkassoloven må et inkassofirma ikke tage et bestridt krav til
inkasso, men skal udtage stævning og vinde en "rigtig" retssag.
Hvis inkassofirmaet prøver at gennemførere en inkassosag, handler det
strafbart og skal blot meldes til politiet.”

Har du på noget tidspunkt underskrevet en accept af den påståede gæld - f.eks. et frivilligt forlig? Hvis dette er tilfældet, behøver de ikke først at gå via fogedretten, men kan med det af dig underskrevne gældsbrev som dokumentation indberette dig ril RKI.

Om deres ret til at aflægge dig visit kan du læse i § 12 i Lov om inkassovirksomhed
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_inkas.htm

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 22-07-03 01:29

Hej igen har læst lovteksten.. den er sq ik til at blive klog på.. fx:
§ 13. Ved tilbagetagelse af løsøre skal autorisationsindehaveren indhente skyldnerens skriftlige samtykke til tilbagetagelsen. Skyldneren skal senest samtidig med tilbagetagelsen have udleveret en kopi af det skriftlige samtykke.
Nu er der jo ikke tale om løsøre, men om en påstået service.. (gammel internet-forbrug)!.

Og hvad lægger du i "bestridt"?
Jeg har allerede telefonisk fortalt at jeg IKKE mener at skylde pågældende beløb!
(og nej..jeg har IKKE modtaget en stævning el.!)

Så dvs. at jeg IKKE behøver at lukke dem ind i mit hus ikke?..
Eller i så fald, kan de vel IKKE røre NOGET SOM HELST!?

/EazyOne

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 01:56

Vi tar det sidste først. At bestride et krav, vil sige, at du nægter at skylde firmaet noget, eller ikke at skylde dem alt det de siger. De skal så dokumentere at deres krav er korrekt, og kan så, hvis du nægte dette gennem en advokat udtage en stævning mod dig. Sagen kommer så for fogedretten, som afgør hvem af jer der har ret.

Hvis du får ret, kan de bare fi.. af.
Får de derimod ret, vil man i retten forsøge at få pengene af dig, eller at indgå en betalingsaftale. Du kan også under ed afgive en insolvenserklæring, hvilket vil sige, at du erklærer for retten, at du ikke har noget af værdi, der kan gøres udlæg i. Du vil så få fred i mindst 6 mdr. Før kan kreditor ikke få det samme krav for en fogedret igen.

Det var en lang historie....

At du pr. telefon har forklaret dem, at du ikke mener at skylde dem noget, er svært at bevise. Du skal sørge for at al kommunikation mellem dig og firmaet foregår skriftligt, og helst med kvittering fra posthuset.

Lovens § 13 er i denne sag underordnet

Du skal skrive til incassofirmaet, at du bestrider det påståede krav. Husk kvittering. Hvis det er et juridisk korrekt incassofirma, vil de tage skridt til at sagen kører den rigtige vej rundt. Hvis det er et ”Gorilla” firma, synes jeg du skal henvende dig til politiet.

Under alle omstændigheder har du dine rettigheder iflg. § 12, og hvis de skal tiltvinge sig adgang med magt, kan dette kun ske ved fogedens hjælp, og dette medvirker han ikke til, hvis sagen ikke er behandlet som loven foreskriver.

Jeg kan ikke se, at du kan forhindre dem i at komme til din bopæl, men jeg kan samtidig heller ikke se, at du, hvis det kun er incassofirmaet, har pligt til at lukke op.

Det værste du kan gøre, er IKKE at gøre noget.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 02:02

>EazyOne

Jeg glemte at skrive, at du skulle se at få fat i kopier af kvitteringerne til disse regninger du mener at have betalt. Med dem i hånden lukker du for dem én gang for alle. Kan de ikke forstå dette, så lad dem slæbe dig i retten. Så kommer de til at æde retsafgift, sagsomkostninger,mv og det kan jo blive dyrt for dem.

På den anden side. Kan du ikke skaffe disse kvitteringer, får du svært ved at bevise, at du har betalt. Så handler det jo om at begrænse din skade, og du står dig nok billigst ved at give op, og betale.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 22-07-03 02:09

hmmm mit første svar er forsvundet men jeg prøver lige igen - korter i det da noget allerede er besvaret

Mht tilbagetagelse - tja så er der jo ikke noget at komme efter hos dig og du er heller ikke dømt endu, derfor har de ikke ret til at hente noget som helst

Ja inkassofirmaer har lov til at sende konsulenter ud på din bopæl, men skal varsle det til dig først. I varslet burde de også anføre at du kan nægte dem ret til at komme..Du skal bare skrifteligt meddele dem at du ikke vil have de kommer. DETTE SKAL DE RESPEKTERE. Gør du ikke det må de gerne møde op..Første gang skal de meddele hvornår de kommer, er du ikke hjemme vi de ofte ligge en seddel om at de kommer igen. Denne gang behøver de ikke varsle deres besøg først..De har dog aldrig ret til at komme ind uden en retskendelse, hvilket de ikke får uden forudgående fogeddom derfalder ud til derer fordel

Om de har nogen reel magt - tjaaa naaa..inkassofirmaet kan ikke gøre andet end at sende konsulenter rykkere og indberette til RKI. en RKI indberetning kræver at der først har været sendt min 3 rykkere hvoraf den sidste skal være et §10 varsel..Det vil sige at der på rykkeren skal fremgå at dette er sådan et varsel og at betales der ikke inden 10 dage så vil de registere dig..Nu ved jeg ikke hvor stor dit udestående er, men ved mindre gæld er det altid det lukkede regíster man indberettes til. det vil sige at det kun er dig og det firma der indberetter der umiddelbart kanse du står i registret. Ikke mange er klar over det,men det står faktisk på den lyserøde seddel man får fra RKI
Kan inkasofirmaet ikke få pengene hjem ved aftale, forlig eller foged så har det reelt ikke mere magt ud over fogedretten, men der skalaltså en gæld af en vis størrelse til før man gør det pga de høje salærer ect. Desuden så kan en sag derer tvist om ikke gå i foged retten. Den skal først afgøres ved domstolen, hvilket ofte koster flere penge end selve udeståendet og derfor ikke er aktuelt mm det er en principsag for firmaet...Er sagen under 3000 kr kan firmaet vælge at afskrive den og derved få momsen tilbage , hvilket de i langt de fleste tilfælde vil få mere ud af end en retsag.

Der er i øvrigt ret skrappe regler for hvad man må tage som udlæg for gæld, hvis man bliver dømt i forgedretten og ikke har likvide midler til at afvikle gælden.....

Hvis du vil bestride en inkassosag, så er en telefonisk henvendelse principielt lige så god som en skriftelig. Du står bare stærkere med en skriftelig, da du har har bevis på at en klage forligger

Jeg vil anbefale dig at skrive til dem - fortælle hvad du mener er galt og bed om kontuudtog, hvor både dine faktureringer og indbetalinger fremgår..Måske kan du her se hvad der er gået galt...Det er dog altid skyldneren der skal bevise at udestående er betalt...derfor vil jeg råde dig til at få din bank til at finde indbetalingerne frem og faxe en kopi til firmaet...Men rent faktisk kan de ikke stille så meget op hvis du nægter at betale....

inkassomedarbejderen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 02:23

>smoelfemor

Hvis du arbejder i et incassofirma, som din signatur antyder, finder jeg det helt naturligt, at du kan henvise til hvor i "Lov om incassovirksomhed" nedenstående citat kan dokumenteres.

[citat]
I varslet burde de også anføre at du kan nægte dem ret til at komme..Du skal bare skrifteligt meddele dem at du ikke vil have de kommer. DETTE SKAL DE RESPEKTERE. Gør du ikke det må de gerne møde op
[/code]

Hvis du ikke arbejder i et incassofirma, synes jeg det er noget misvisende at underskrive sig som "incassomedarbejder", og tjener kun det skumle formål at understøtte påstandene i dit indlæg.

I øvrigt vil jeg da takke dig for, at bekræfte de fleste af de ting jeg anfører i mit indlæg.
Jeg tror dog ikke, at det havde været nødvendigt af hensyn til EazyOne at gentage de almindeligheder som kopier af kvitteringer, skriftlig kommunikation mv.

Jeg er sikker på at EazyOne forstod første gang.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 02:52

>EazyOne

Jeg beklager, at jeg skrev:
[citat]
Sagen kommer så for fogedretten, som afgør hvem af jer der har ret.
[/code]

Hvis din påståede gæld ikke er dokumenteret( f. eks. et underskrevet frivilligt forlig), skal sagen som "Smoelfemor" bl.a. skriver, først behandles i retten, hvis kreditor ønsker dette, før sagen kan sendes i fogedretten.
Gældens korrekthed skal være afgjort før den kan indbringes for fogedretten, som udelukkende tager sig af, hvordan den kan afvikles.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 22-07-03 03:43

Citat:
Hvis du arbejder i et incassofirma, som din signatur antyder, finder jeg det helt naturligt, at du kan henvise til hvor i "Lov om incassovirksomhed" nedenstående citat kan dokumenteres.

Det er ikke reguleret i lov om inkassovirksomhed men en del af God inkassoskik som alle autoriserede inkassovirksomheder skal følge for at beholde deres autorisation

Hvad må inkassatoren ikke?
Med lovens egne ord må inkassatoren ikke udsætte dig for urimelig pression, skade eller ulempe. Det betyder jfr pkt 4

KOPI FRA PRAKSIS OM GOD INKASSOSKIK:
Inkassatoren må ikke møde op på din arbejdsplads.
Han må heller ikke fortælle din arbejdsgiver, kolleger eller andre om din gæld.
Han må ikke komme med urimelige trusler om konkurs eller politianmeldelse (medmindre dette er aktuelt).
Han må ikke tiltvinge sig adgang til dit hjem
Inkassofirmaet må ikke sende posten i konvolutter, hvor der f.eks. står "inkasso" eller "rykkerskrivelse".
Inkassatoren må ikke ankomme i en bil eller have en beklædning, hvoraf det fremgår ,at han er inkassator

At så længe der versere en tvist om kravet så kan skyldnere forlange at hans ejendomsret ikke krænkes..det vil sige at han har ret til at nægte besøg....

Hvad angår det andet gider jeg ikke kommentere det - jeg er her ikke for at kaste mudder

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 05:41

>smoelfemor

Klap nu lige hesten, og stop alt det hjemmestrikkede fortolkning.

Du skriver:
[citat]
I varslet burde de også anføre at du kan nægte dem ret til at komme..Du skal bare skrifteligt meddele dem at du ikke vil have de kommer. DETTE SKAL DE RESPEKTERE. Gør du ikke det må de gerne møde op..Første gang skal de meddele hvornår de kommer, er du ikke hjemme vi de ofte ligge en seddel om at de kommer igen. Denne gang behøver de ikke varsle deres besøg først..De har dog aldrig ret til at komme ind uden en retskendelse, hvilket de ikke får uden forudgående fogeddom derfalder ud til derer fordel
[/code]

Hvis bogstaverne har samme betydning for dig som for mig, så skriver du, at man bare skal skrive til dem (incassofirmaet) at du ikke vil have besøg, og så skal de respektere dette. Hvor i Himlens navn står det??? I loven?? Nej I retningslinier for god incassovirksomhed??? Nej. Altså en hjemmestrikket hø.

På dette link:
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=407
står der under afsnit 5

5. Personlige henvendelser
Inkassoloven åbner mulighed for personlig henvendelse til skyldneren, men dette skal dog ske i overensstemmelse med Inkassolovens §12. Reglerne er herefter at henvendelse kun kan ske til steder hvor der ikke er offentlig adgang hvor skyldneren har fået underretning her om. Henvendelsen må dog ikke ske mellem kl. 21 og 8, ligesom henvendelserne ikke må ske på søn- og helligdage. Ved henvendelser til forbrugere må dette kun ske på privatadressen og steder hvor der er offentlig adgang.

Jeg lægger et link til "Lov om incassovirksomhed" ind en gang til, samt et link til retningslinier for god incassovirksomhed ligeledes en gang til.

http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_inkas.htm

Jeg synes du som "Incassomedarbejder" skulle læse disse grundigt igennem, og så spare dine overfortolkninger. Det virker latterligt at slynge sådan engang husmandsjura ud offentligt, når enhver idiot kan læse sig til, at du ikke har forstået teksten i den lov og de retningslinier du i denne tråd refererer til.

Mudderkastning eller ej. Du skal ikke forvente, at man bare sidder og labber noget vrøvl i sig, som ikke er i overensstemmelse med virkeligheden, blot fordi du, for at give et skær af _"Jeg ved hvad jeg taler om"_,
underskriver dig "Incassomedarbejder".

AFslutningsvis skal jeg da også nævne, at det ikke har forbigået min opmærksomhed, at din formulerings og stave evne må siges at være i orden, for så vidt angår at debattere på Kandu, men tydeligt er i underkanten af det man forventer af en medarbejder i en incassovirksomhed. Det er selvfølgelig muligt at du skifter stil, afhængig af hvor du opererer. Det lyder dog ikke sandsynligt.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 21:42

>EazyOne

Håber du kan bruge noget af det, så du kan komme ud af den sag.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 22-07-03 23:14

Jeg har kunnet bruge RIGTIG meget af jeres info, din (ram2) var meget grundig.. (havde selv forsøgt et par timer finde lov 319, uden held), men smoelfemor, kunne på et sprog selv jeg kunne forstå beskrive tingene...

Og jeg sidder ligenu i det berømte dilemma!.. mht. point-delingen.. (eller manglen på samme mulighed i Kandu.dk)

/EazyOne

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 23:17

>EazyOne

Først til mølle ...... Jeg ved det ikke, det er jo din afgørelse. Har selv prøvet den situation så tit

Mvh
Ram