/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
pudsning af sydvæg
Fra : sabransky
Vist : 2541 gange
50 point
Dato : 21-07-03 23:11

Jeg har sandblæst en sydvendt væg og skal nu til at pudse den op igen .
Spørgsmålet er skal jeg bruge mørtel til pudsningen eller skal der kun bruges sand og cement i 4-1

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-07-03 23:33

Jeg ville bruge ½ cement, 1 murecem, 4 sand. På solskindsdage vil jeg med jævne mellemrum forstøve lidt vand på den, så den har noget at hærde af.

Accepteret svar
Fra : pleif

Modtaget 50 point
Dato : 24-07-03 17:54

Alt afhængig af hvor hårdt underlaget suger, og hvad vejr det er, kan du variere cement-, murcem- og vandindholdet. Jeg blander altid i forholdet 1:4 dvs. 1 del cement eller murcem til 4 dele mørtelsand. Murcem gør mørtelen fed, og det kan godt blive for klistret at pudse i hvis der er for meget murcem i forhold til cement. Prøv at begynde med 3 murcem og 1 cement til 12 skovlfulde sand (hvis det kan være i blanderen) - det giver en trillebørfuld. I øvrigt bør du, for at opnå den rette styrke, blande i en tvangsblander og ikke en tromleblander, hvis det ellers er muligt at fremskaffe.

Godkendelse af svar
Fra : sabransky

Dato : 26-07-03 20:52

Tak for svaret pleif.