/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvafslibning
Fra : jamandus
Vist : 3115 gange
10 point
Dato : 21-07-03 14:30

Jeg har lige købt sommerhus med et flot men slidt trægulv. Jeg ville gerne selv slibe det, men har ingen erfaring med gulvafslibning.
Hvordan gør man?
Har I nogle gode råd?

Kommentar
Fra : lally

Dato : 21-07-03 15:26

hej.

lej maskinerne ved delpin. De kan hjælpe dig på vej

http://www.delpin.dk/hvem_set.html

lally

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-07-03 15:29

Gå hen til det nærmeste byggemarked - malerafd, der kan du leje en gulvafsliber og det tilbehør der skal til. De fleste byggemarkeder kan også vejlede dig. Du kan også gå i en Flügger farver og leje en maskine med same gode vejledning.
Emesen.

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 21-07-03 15:31

Da vi sleb gylve spurgte vios for der hvor vi lejede slibemaskinen. Det var faktisk ikke så svært efter de havde forklaret hvordan. Man skal dog være meget varsom med maskinen da det er let at komme til at slibe for meget af - sker det er det næsten ikke til at rette op på igen

Du får det pæneste resultat hvis du forinden afslibningen fjerne dørtrin og kantlister....

Et godt råd er at arbejde sig frem med konstant hastighed når du betjener maskinen - så kommer der ikke ujævnheder. husk at du ikke må stoppe op. Start med ikke at slibe for meget at - så er det lettere at rette hvis der skulle komme ujævnheder

Accepteret svar
Fra : ise.jensen

Modtaget 10 point
Dato : 21-07-03 23:04

Hej!
Det er min erfaring, at de billigste gulv-afslibnings maskiner lejes hos Beckmann. Her mener jeg at man får en hel kasse med, hvori der ligger både afslibningsolie og forskellige typer slibepapir. Herefter afrejnes der efter forbrug.

Det er en god ide også at leje en mindre maskine til kanterne og under fx radiatorer, meget logisk kaldet en kantsliber, denne sliber som regel med runde slibeskiver, hvor den store maskine kører med en plade eller "bånd".

Det er en god ide at bruge afslibningsolie, da støv og især gammel lakering kan "brænde" fast på både slibe plasder og det nyslebne gulv, hvilket giver et ikke "rent" udseende, og det er ikke nemt at dække, hverken med olie eller lud. (jeg ved ikke hvad du har tænkt dig).

Lad være med at gøre rent FØR afslibningen, da det støver og sviner helt forfærdeligt, selv om der sidder en støvfængerpose på!

Jeg er rimelig enig med "smoelfemor", men det er også vigtigt at huske på, at især den store slibemaskine sliber gulvet i sin egen retning, idet den kører hurtigt frem og tilbage. Det betyder, at retningen kan anes i gulvet. For at mindske denne effekt bør man køre først en gang i samme retning i hele rummet, hvorefter man vender 90 grader, og kører på tværs af de opståede slibelinjer.

Endvidere skal du lade være med at dreje på den tændte maskine, det ses tydeligt!
Kør lige frem, sluk, kør tilbage og ryk en bane ud og start igen.

Inden du starter bør du tjecke, at der ikke er for store gab og slup imellem brædderne, da de vil fremstå tydeligt, hvis gulvet bliver lyst, fx med lud.

Det lyder lidt teknisk, men det er egentlig ganske simpelt! Bare husk på disse tommelfinger regler, og det bliver et lækkert gulv!

PS Det larmer en hel del, så brug øreværn og evt støvmaske.

GOD FORNØJELSE.
Med venlig hilsen Marie-Louise Jensen.

Godkendelse af svar
Fra : jamandus

Dato : 22-07-03 08:47

Tusind tak for svaret og de mange gode råd.

med venlig hilsen
Joy Amandus