/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Egnsretter?
Fra : food_life
Vist : 987 gange
30 point
Dato : 30-12-01 22:06

På det gastronomiske felt interesserer jeg mig for egnsretter, og hvis du kender nogle der er speciel netop for dit område vil jeg meget gerne have dem tilsendt – også gerne henvisningssteder, hvor der er tilgængelige oplysninger om disse til tider meget ”funny” retter! Sæt dig til tastaturet og giv mig et skriv?

Accepteret svar
Fra : atuggi

Modtaget 30 point
Dato : 03-01-02 14:36

Hej.
Jeg har selv rejst meget i min tid, bl.a. har jeg været i Spanien, men nok om det. Det jeg ville sige er at under en af mine mange rejser inden for landets grænser stødte jeg i 1983 da jeg var en lille tur på Læsø på en af de mest interessante retter jeg nogensinde overhovedet har sat mine rene tænder i. Retten kaldes Læsø-kjøtjauna. Navnet giver i sig selv ikke den helt store mening men jeg synes at retten var så spændene at jeg satte mig for at undersøge betydningen af ordet. Jeg tog min gode stok, som jeg lige havde rengjort, og vandrede ned på det lokale museum. Her kunne kustoden fortælle mig at retten nok højst sandsynligt havde enkelte rødder i Sverige som Læsø jo engang var landfast med(altså under istiden), men det har jo egenligt ikke noget med retten at gøre, så tilbage til den: Kustoden mente at Læsø-kjøtjauna frit kan oversættes til Læsø-kødklumper, men hvad ved jeg, som kustoden sagde. Og nu til opskriften: Der skal bruges:
500 g hakket svinekød (helt rent)
ca. 2 dl mælk , husk at vaske koppen helt ren så der kan måles HELT præcist
1 dl mel
1-2 æggehvider
1 tsk salt
1/4 tsk friskkværnet peber
½ revet eller finthakket løg
25 g fedt, her kan f.eks. bruges smør og til nød kærgården

Først tilsættes kødet salten og derefter røres resten af ingredienserne i blandingen.
Kødklumperne formes med form og størrelse som frikadelle og steges cirka 4-5 min på hver side.

Jeg bruger ofte selv retten når jeg får mine børnebørn på besøg, da de siger at de godt kan lide at spise mine vikinge-kødklumper.

Håber du kan bruge opskriften og at du får lige så megen glæde af den som jeg har fået.

Mvh. Johannes Hoth

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 03-01-02 16:40

Tak for svaret atuggi -håber på at jeg får mange flere!.