/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Retrieversnor til LP1?
Fra : Birgitta
Vist : 923 gange
120 point
Dato : 20-07-03 17:15

Min dejlige røde retriever og jeg skal til lydighedsprøve i september måned. Da hun var helt ung, gik vi til retrievertræning og brugte derfor en såkaldt retrieversnor: en snor med en løkke i hver ende, -én til mit håndled og én til hendes hals. Dette er senere blevet vores "lektiesnor", vi bruger den altid, når vi træner. Og hun går som en drøm med den på, og trækker aldrig. -Så er det jeg vil spørge, om der er nogen, der véd om det er ok at bruge samme snor til selve den officielle DKK prøve. -Det betyder jo, at i de øvelser, hvor jeg forlader hende, der vil hun sidde "ganske nøgen" altså helt uden halsbånd på. Mon det er lovligt? -Jeg har læst reglerne for disse prøver, men der står altså ikke noget om det. Er der nogen, der har prøvet det?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-07-03 18:10

det er vel op til dommeren, hvis denne mener at det er i orden er det vel det, prøv at kontakte dommeren og hør de er som regel til at tale med.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-03 18:16

Jeg ved da ikke allerede, hvem der er dommer. Det mener jeg, at jeg først får at vide ca. 10 dage før udstillingen. Og så er det egentlig ligemeget...

Accepteret svar
Fra : TanteBlaa

Modtaget 120 point
Dato : 20-07-03 19:14

Jeg har selv retreiver... I Dansk Retriverklub må vi bruge den snor (udstillingsline) både på markprøver og til brugsprøver. Til brugsprøven sættes hunden af og man tager snoren af. Når den er kaldt hejm. Det er da bare at rette en henvendelse til DKK.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-07-03 19:19

Arrangøren ved hvem hun/han vil søge som dommer, ellers ved din raceklub hvilke regler der plejer at være gældende, det gør de i KHKG-klubben, der hvor jeg er medlem.
Da der er rift om dommerene, er klubberne tidligt ude, dette er min erfaring, men mine hunde(en Kaukasisk Owtscharka og en Sarplaninac) er ej heller helt almindelige racer her i DK, så der er ikke mange dommere til racer som disse.
mvh Keld

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-03 17:02

Altså, lydighedsprøven finder sted på den store internationale DKK-udstilling i Ballerup d. 19-20 september. Der kommer et endnu uvist antal tilmeldinger til de forskellige klasser. Sandsynligvis nok til at holde et vist antal dommere beskæftiget de to dage, som udstillingen varer. Men hvem lige netop jeg får til dommer bliver da ikke afgjort før de ved, hvor mange hunde, der bliver tilmeldt i de forskellige klasser. Min raceklub er jo en retrieverklub og dér er det selvfølgelig ikke noget problem at bruge retrieversnor, -en jagthund skal jo helst ikke have halsbånd på.
Keld, det er ikke eksteriør, jeg er bekymret for. Dér får hun selvfølgelig retrieversnor på som de fleste andre. Men til lydighedsprøven er der en forfærdelig masse regler, som skal overholdes til punkt og prikke. Og det er jo faktisk ulovligt at lade sin hund færdes uden halsbånd, selv om jagthunde gør det alligevel.
Jeg er ikke så vild med at ringe til en tilfældig dommer og høre, hvad han mener. For hvis det er noget, de ikke har spekuleret på før, så er det nemmeste for ham at sige nej, det må man ikke. Hvis jeg møder op i ringen med en hund, der kun har trænet i retrieversnor, så er der større chance for, at vi får lov til at bruge den. Også fordi der faktisk ikke står noget om det nogen steder i reglerne.
Det var bare meget rart, hvis der var nogen, der havde prøvet det...
TanteBlaa, kender du ikke nogen retrievere, der dyrker DKK Lydighed?

Kommentar
Fra : TanteBlaa

Dato : 21-07-03 19:13

Det tror jeg da nok, jeg vil lige prøve at gøre et ring rundt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-03 18:10

Jeg gik op til prøve med retrieverline på og dommeren sagde ikke et kuk, og vi fik 1. præmie. -Så det må man åbenbart gerne.
Egentlig skulle jeg så have pointsene selv, men det kan man jo ikke, så de må gå til TanteBlå.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-03 18:11

Tak for svaret TanteBlaa.