/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Kan jeg rense oliemalingen af penslerne ~
Fra : Hermannsen
Vist : 8871 gange
20 point
Dato : 20-07-03 17:06

Jeg maler oliebilleder herhjemme. Er lige startet og maler med 4 - 5 pensler ad gange, oliemaling og bruger linolie.
Problemet er, at jeg hader at bruge terpentin og sprit og den slags hårde midler til at rengøre med.
Så derfor spørger jeg:
1) Hvor gør jeg af terpentin og spritrester, hvis det er nødvendigt at bruge det?

2) Kan jeg nøjes med at rengøre pensler og mine hænder med vand og sæbe, evt. brun sæbe?

kærligst
Britt hermannsen.

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 30 point
Dato : 20-07-03 17:17

1) principielt skal du "opsamle" dine brugte kemikalier i passende beholdere og aflevere dem på din nærmeste genbrugsstation/kemikalievogn

2) Du kan godt nøjes med vand og sæbe. Tør pensler ordentligt af i papir, og brug en god grundrens og varmt vand.

Tip: Hvis det kun er for at penslerne ikke skal tørre ind inden du skal bruge dem igen - og du maler med jævne mellemrum - kan du med fordel bare sætte dem i almindeligt vand. Der kan de holde sig i et godt stykke tid. Så tørrer man dem bare lige i en klud, og så er de klar til brug.

Mvh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-03 17:24

Naarh, det kan du da ikke. Du kan jo bare prøve med en enkelt pensel. Den bliver da ikke ren med vand og sæbe. Jeg plejer at dyppe penslen forsigtigt i terpentinen og så tørre den af på avispapir. Dette gentager jeg nogle gange, til der ikke er mere farve, der smitter af på avisen. Så skyller jeg den i et glas med terpentin, med skruelåg på, så det kan gemmes, og tørrer den godt i en klud eller mere avispapir. Og så skyller jeg den i et andet glas med ren terpentin. Glassene gemmer jeg til næste gang. Hvis du slutter med at vaske din pensel med vand og sæbe, så skal du være helt sikker på, at den er helt tør, inden du bruger den igen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-07-03 17:43

Brug lugtfri petrolium i stedet for terpentin. Det er bedre for farverne, og for dig. tag 2 glas med låg, og kom petrolium i begge. der skal ikke mere i, end at det godtog vel dækker hårene på den største pensel du har. det ene glas bruger du til den grove rengøring, den anden til når du tror penselen er ren.tør det grove af i en avis. rengør derefter i det glas til det grove , og tør ind i mellem af, i avisen. når dentil det grove er blevet meget beskidt, kan du filtre det igennem et kaffefilter. Det du filtrerer fra skal afleveres på genbrugspladsen, så det kommer til Komune Kemi. Dette gør du når du skal bruge penslerne med det samme.

Du kan vaske det hele af i koncentreret opvaskemiddel, Men tør odet værste af i en avis. Du kan bruge brun sæbe, og da er den flydende nemmest af arbejde med, men selv foretrækker jeg den koncentrede opvaskemiddel. Den har lettere ved at få olien og vandet til at emulgere.

Der findes Oliefarver, der er blandbare med vand, men min personlige holdning er at ud fra det jeg har prøvet, har jeg svært ved at se deres berettigelse. Hvad er det du gerne vil opnå, siden du maler med oliefarver og linolie. Du får helt klart en flot dyb glans, men nogen tøretider der siger spar 2 til alting og etmed tiden seriøst gulningsproblem. Med den rigtige vejledning, kan du langt hen af vejen nå de samme resultater + meget mere ved at bruge akryl.

Hvilke mærker bruger du i farver. Køb kunstnerkvallitet, så alipper du for de fleste materialefejl.

Send et par billeder af det du laver, og fortæl hvad du gør eller vil opnå, og jeg vil give dig de tips du har brug for, eller komtil den workshop der er omtalt under tips. Du kan bruge a.c@rosmon.dk eller tlf 26 28 37 70, og vil du se mere, så www.rosmon.dk og/eller www.denblaapalet.dk

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-07-03 17:47

HUSK !!! Klude eller papir o.l. med linolie og /eller oliefarver på udgør en BRANDRISIKO !!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-03 18:03

Den billigeste løsning hedder : RAPSOLIE. Du kan sætte dine pensler i blød i rapsolie. Koster 'ingen ting' Ca. 8 kr. pr. lt. i Netto. Det opløser alle lindolie baserede produkter. Ingen lugt eller noget og NUL brandrisiko. Når dine pensler har stået i blød i et døgn, vasker du dem simpelt rene med SULFO og varmt VAND.

Maler-Klat : </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-07-03 10:34

4-5 pensler er ikke meget til et maleri. Når du maler med dine rengjorte pensler, SKAL de være tøre, derfor skal du rense dem i lugtfri petrolium, ellers kan du få problemer på langt sigt. Sulfoen/ opvaskemidlet skal skyldes Grundigt ud efer rengøringen af dine pensler.

Godkendelse af svar
Fra : Hermannsen

Dato : 21-07-03 14:27

Tak for svaret kanjegik.
      Det var godt at vide, at jeg ikke behøver kemikaler såsom terpentin osv.

Tak for hjælpen!
Britt.