/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
orm eller sandorm
Fra : na12
Vist : 9652 gange
100 point
Dato : 19-07-03 17:05

Hejsa

Jeg skal ud og fiske på lillebælt. og har fået at vide at det beste er orm. helst sandorm, men kan også bruge alm. orm fra haven? de er lidt nemmer at få fat i.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 19-07-03 17:13

hej na12
jeg tror sagtens du kan bruge sandorm,ellers vil jeg tro du også kan bruge powerbait
mvh mcloud

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 110 point
Dato : 19-07-03 17:25

Du kan godt bruge haveorm, men de er ~~~så ikke så effektive som sandorm. Nu ved jeg jo ikke hvad det er du vil fiske, men orm er jo hovedsageligt til fladfisk. De fleste havne her oppe i nordjylland har en forretning hvor man kan købe sandorm, mon ikke det også findes ved Lillebæltsbyerne?
Tag nu en pirk eller anden blink med på turen, du kunne jo rende ind i torsk, makrel eller anden mere spændende fisk.
Knæk og bræk
M.v.h. John

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-07-03 17:26

Der skulle stå - - a l t s å

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 19-07-03 17:27

Du kan sagtens bruge almindelige orm, MEN, sandorm er bedst. De kan leve lidt længere i saltvand end regnorm. Du får som regel også en større "kødklump". Jeg har selv tit gjort det, at jeg har taget en line med 60 -120 g bly i enden, og 3-5 kroge op af linen. har jeg kun få sandorm, som man tit køber, har jeg ofte kommet regnorm på hver anden, og der er tit lidt forskel. dog, har vi de dage hvor de spiser alt, er sildestrimler også gode, og sommetider tager de også fluer.

Skal du ud på lillebælt, kan du med stor fordel bruge pirk og ophængerfluer, det kan både give torsk, og store fladfisk.

På Fredericia havn er natfiskeri med orm på bundliner fortræffeligt, det var det i hvert fald for 25 - 30 år siden, og vandkvaliteten er IKKE blevet ringere end dengang.

Knæk & Bræk
A.C.Rosmon

P.S: Du kan jo se om de berygtede DRÆBERSNEGLE kan bruges, for derved løser du 2 problemer på én gang: du får madding, og der forsvinder nogle snegle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-03 17:50

BRUG SANDORM.

Der er intet liv i regnorm. Hvis du går efter Torsk eller 'Flade' får du INTET på regnorm. Ørred måske... Hvis du er heldig. På bundsnøre, på denne årstid :

SANDORM.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-07-03 21:55

Som molokyle og de andre, MEN hvis du vil fange hornfisk er regnorm nummer 1

mvh srhansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-03 22:25

srhansen ->Nej , så skal du bruge sildestrimler!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-03 22:26

srhansen -> ...eller bedre; tobis.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-07-03 10:12

@molokyle enig og helt enig , men af orme vælger rigtige hornfisk regnorm

mvh srhansen

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 20-07-03 10:15

Glem alt om regnorm.
Fladfisk skal fanges på sandorm eller, de mere holdbare, børsteorm. Regnorm kan kun bruges til ål.
Sørg for at bruge forfang bundet på min. 0.5mm line, brug kroge af god kvalitet, og køb gerne nogle perler i farver eller blot hvide som kan bindes på linen over krogen,- det giver klart flere hug. Brug en 60-100g pirk i farver som vægtbelastning. Lad gerne den ene krog sidder over pirken og den anden slæbe efter hen over bunden.
Så skulle den ged vist være barberet.

Mvh Pauli.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-03 10:43

Fisker du med flåd, kan du også bruge pauli's råd med perler. En lille lysperle lige over krogen virker som 'attractor' og giver flere hug end uden perle.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-07-03 11:12

Hej pauli

Jeg selv har fanget adskillige steelheads og en enkelt havørred på regnorm. Jeg læste også på www.lystfiskeri.dk, at man havde fanget mange hornfisk på flåd og regnorm, desværre kan man ikke bladre tilbage og læse artiklen, som jeg mener er fra juni.

Jeg har dog fundet en anden artikkel om ålefiskeri i saltvand på regnorm:
http://www.angling.sej.dk/dansk/kystenkalder.htm

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : na12

Dato : 22-07-03 07:41

Tak for svaret dabj.

jeg skal ned til lillebælt på Torsdag, og jeg vil prøve at kører ned til stranden og grave nogle sandorm op, vis ikke så vil jeg tage nogle orm fra haven, hvis jeg nu ikke kan købe sandorm nede på havnen.

mvh na12@pc.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-03 08:37

na12, hvis du skal have succes med at 'grave' sandorm op, må jeg lige komme med et par 'fif'.

Det hedder at 'stampe' sandorm. Man tager et smalt ca. 1 meter langt bræt. Der slås et søm i de det ene endestykke, således at det rager lidt ud fra træet. På dette søm binder du en snor. Du går nu ud i vandet til det når midt på låret. Brædtet holder du nu ned mod bunden med den ene fod. Snoren har du i hånden. Nu stamper (løfter først brædtet med snoren og pumper det ned med foden) du en 4-8 gange i bunden. Ormene vil da prøve at flygte op af bunden og væk fra stamperiet. Med en køkken si fanger du så de flygtende orm. Du flytter dig ca. 2 meter og gentager seancen.
Man kan i stedet for et brædt, bruge et kosteskaft med en skive (ca. 50 cm i diameter) monteret i den ene ende. Skiven skal sidde som et hjul på en vognstang. Du kan nu støde denne skive mod bunden. Samme princip som før.

Du kan se på sandbunden om der er sandorm. Der skal ligge sådan nogle små forhøjninger af 'sand pølser' på bunden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-03 08:40

Ps. Det går lettere, hvis du borer nogle store huller i brædtet eller i skiven.

</MOLOKYLE>