/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad skal jeg lave?
Fra : sabelfisk
Vist : 910 gange
50 point
Dato : 19-07-03 13:33

Hej jeg ville bare høre om der er nogen dr har et godt forslag. Mine forældre kommer hjem efter en treugers ferie i aften kl 23.00. Jeg er taget op i deres hus, og vil gerne lave noget lækkert til dem, men ikke alt for tungt, da man nok ikke er så sulten på den tid. Det må ikke være alt for dyrt, Men alle forslag er velkomne. Jeg vil gerne gøre d rigtig lækkert, for jeg har savnet dem pisse meget...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-07-03 13:42

Hej Sabelfisk.
Hvor er det dejligt at se, at nogen savner sine forældre som du giver udtryk for at du gør.

Hvad med mørbradbøffer m. champignon a la creme og nye kartofler. + Salat

Nemt - sommerligt - dejligt og ½billgt

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-07-03 13:45

Hvis mørbrad er for dyrt, så kan du bruge nakkekoteletter , fadkoteletter, skinkeschnitzler, ..... der er næsten ingen begrænsninger.

Skriv, hvis du vil ha hjælp!!
Ram

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 19-07-03 13:53

Hej sabelfisk

Hvad med nogle små natmadstærter, det er ikke så "tungt" og heller ikke så dyrt.

Ingredienser:
Tærtedej,

125 g. margarine.
200 g. hvedemel.
1 tsk. salt.
½ dl. kærnemælk.

Fyld.

150 g. frossen grøntsagsblanding.
100 g. røget skinke.
3 æg.
1 dl. mælk.
2 spsk. friskrevet parmesanost.

Fremgangsmåde:
Margarinen smuldres i melet.
Salt og kærnemælk tilsættes, og dejen æltes let sammen.
Dejen hviler i køleskabet MINDST 1 time.

Dejen udrulles og 6 små tærteforme beklædes hermed. (Du kan jo også bare lave EN stor hvis du ikke har små forme)
Forbages ca. 15. min. ved 200 grader.
Grøntsagsblandingen optøs, skinken skæres i terninger og
blandes med grøntsagerne.
Fyldes i de forbagte tærter.
Æg, Mælk og parmesanost piskes sammen og hældes over.
Stilles i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min.

Håber i får en hyggelig feriesnak

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-07-03 13:56

Hej Sabelfisk.
J
eg havde ikke hæftet mig ved, at det var kl. 23 om aftenen, så Bantams forslag er nok en mere passende mulighed.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 19-07-03 14:05

Hej igen

Man kan jo også hvis man ikke har lyst til den helt store forberedelse servere et dejligt stykke franskbrød med rejer, pyntet med mayon., dild og citronskiver.

Mvh
Bantam

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-03 14:06

Sabelfisk.

Jeg tror ikke at du skal forberede ret meget spiseligt. Lidt rugbrød og pålæg.

Noget andet de nok ville blive glade for: Rent sengetøj, udluftning, se køleskabet efter for "madrester" samt at der er pænt og rent når de kommer hjem. Det ville være noget, som jeg ville sætte pris på. At komme hjem til rent og velduftende hus det må være dejligt.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 19-07-03 14:12

hej sabelfisk
Hvad med et stykke med tatar og hele pivtøjet,samt en god ostemad .
Kold øl og en snaps uhmmmmmmmmmmmmm
mvh mcloud

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-07-03 14:53

Et stykke franskbrød vendt i smør/margarine med et spejlæg (stegt på begge sider) og ovenpå noget russisk salat. En kold øl/kaffe/the
Det er ikke sikkert de er så sultne. (jeg kan godt spise to)
Og som "Ans" siger, et frisk hus er dejligt at komme hjem til.
Emesen.

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 19-07-03 15:00

Ram2> De ville nok kigge lidt hvis jeg stod klar med mørbrad bøffer.. *ss* Men ja jeg har faktisk savnet dem mere end jeg troede muligt, også mine to søskende en pige på 15 og en dreng på 14, og jeg vil for alt i verden vise dem d..
Bantam> Rejemadder havde jeg også tænkt på, men det er lidt traditionelt (altså i min fam.) Men jeg r blevet ret interesseret i dine grøntsags tærter... *ss*
Ans> Jeg r i fuld sving, sidder lige et øjeblik og puster ud og venter på min kaffe skal løbe igennem. Men ellers har jeg Vasket sengetøj, gjort rent og bagt franskbrød til i morgen tidlig..
Mcloud> Tatar er råt kød ikke? Jeg har aldrig smagt det, og jeg ved man ikke skal være kræsen, men råt kød? Smager d virkelig godt? Jeg tror jeg r for panisk med sådan noget, skal også altid have stegt min bøf overdrevet meget, kan slet ikke klare den r d mindste rød.. *ss*
Lader tråden stå åben lidt endnu hvis dr skulle være flere forslag..

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 19-07-03 15:03

Emesen> ej jeg er sikkert lidt dum, men hvad er russisk salat? *ss*.. Jeg kan da godt lave to ekstra, hvis du skulle komme forbi

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-07-03 15:08

>Sabelfisk. Hi hi,, man kan jo lære at læse hvad der står.

Bantams tærter skal jeg også prøve, og med hensyn til tartar, så er det vist lige som med lever - det er enten eller.

Jeg er vild med tartar, og kan sagtens følge Mcloud, og så lige den gl. Ole til at slutte af med. 5 *****

En god familie er guld værd!!!

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-07-03 15:09

Øh - jeg får det jo lavet - men der er vist bl.a. rødbedestykker i russisk salat, som er færdigkøbt.
Jo tak bare øllet ikke er alt for koldt.
Emesen.

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 19-07-03 15:14

Ram2> jeg tilslutter mig osten UHMMM ost er mit liv. (okay overdrivelse fremmer forståelsen ikke )
Emesen> Øllen vil være lige tilpads så.. Jeg ved forresten godt hvad russisk salat er.. *ss*, har dog aldrig hørt om d til spejlæg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-07-03 16:28

Sabelfisk!
Det hedder øllet for øllen er jo ental.
Jeg kan også lige snuppe en ostemad på groft rugbrød.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 19-07-03 16:59

Sabelfisk!

Uanset hvad du end finder på at lave til dine forældre og søskende, så tror jeg at gensynsglæden bliver det bedste.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 19-07-03 17:10

halløj igen
Hvad med en god sildemad og afsluttet af et stykke med gorgonzola ,rødløg og rå æggeblomme MUMS
mvh mcloud

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 20-07-03 17:38

Jeg har den lækreste opskrift - syntes jeg selv og så er den nem at lave. Mine forældre fik den serveret da de kom hjem fra ferie kl 00.30 i sidste uge:

Skinkestang:

1/4 KG champingnon
100 g kogt skinke
175 g flødeost
2 tsk mild sennep
½ tsk salt
2-3 spk klippet purløg

1 pk frossen butterdej

Skær svampene i skiver og svits dem på en tør pande. Skinken skæres i tern og kommen i en skål med svampene, flødeost, sennep, salt og purløg. Butterdejspladerne lægges ovenpå hinanden og udrulles til 25x35 cm. og læg den over på bagepladen. Fordel fyldet på midten af pladen. Siderne skæres i strimler på skrå ind mod midten. Enderne foldes først ind over fyldet og strimlerne lægges over hinanden - skiftevis højre og venstre. Pensles med æg og bages 30-35 min v 200 grader C. Serveres men en let salat....

Hvis man ikke gider flette siderne kanman bare folde dem ind over fyldet

smølfemor

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-07-03 17:43

>smoelfemor

Lyder lækkert, men Sabelfisk kan nok ikke nå at lave denne opskrift.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-03 17:54

Jeg tror at det hele er overstået. Sabbelsisk's forældre kom hjem i går kl 23.00

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-07-03 17:57

>ans.

Sig mig, har du drukket Ans? >>Sabbelsisk's<<

Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-03 18:18

Det var en ups. Måske er det mit tastatur, der er noget galt med.

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 20-07-03 21:34

hmmm øv typise mig ikke at opfatte det

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 20-07-03 21:35

hmmm øv typisk mig ikke at opfatte det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-07-03 00:12

sabelfisk!
Nu må vi høre hvordan det gik.
Emesen.

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 21-07-03 09:23

Hej.. det var super at se min dejlige familie igen.... Jeg lavede pandekager med fyld, (rejer, æg og en lækker sovs), d var fordi jeg de fleste af disse ingredienser i forvejen.. Jeg r så glad for alle svarene, og tænker stadig.... sommerkram

Godkendelse af svar
Fra : sabelfisk

Dato : 21-07-03 09:44

Tak for svaret ans. Jeg valgte at give dig pointene da jeg jo ikke (i den forstand) gjorde brug af nogle af kommentarene, men de var alle sammen så gode, og jeg blev meget glad for hjælpen. Derfor syntes jeg bare at din kommentar dækkede situatonen bedst, gensynsglæden var den bedste (slev om d blev nogle gode pandekager)
Men til alle, tusinde tak for de gode forslag, dr r flere af dem jeg stadig skal prøve!
mange glade hilsener til alle