/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
funktioner
Fra : she79
Vist : 681 gange
50 point
Dato : 19-07-03 08:43

hej

Jeg sidder netop og kigger i min gamle matematikbog, for at genopfriske mit matematik. Nu er jeg kommet til afsnittet om funktioner - og så er mit spørgsmål:

Hvis en cykelrytter kører 35km/t i, hvordan opskriver jeg en funktion c, som angiver den tilbagelagte vejlængde, som funktion af den anvendte tid t?

Kommentar
Fra : simon100

Dato : 19-07-03 11:18

det må være noget hen ad:

c = t * (35 / 60)

c = længde der er cyklet i km
t = cyklet tid i min

Den kan også laves lidt mere precist (sek. og meter):

c = t * (3500 / 3600)

c = længde der er cyklet i meter
t = cyklet tid i sekunder

Accepteret svar
Fra : sabelfisk

Modtaget 50 point
Dato : 19-07-03 13:21

c(t)= 35*t
Hvor t skal være angivet i timer. Hver gang der r gået en time har cykelrytteren kørt 35 km. Hvis rytteren har kørt i 6 timer:
c(6)= 35*6
c(6)=210 km

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 19-07-03 13:25

Hvad Simon100 skrev r forkert, du skal ikke dividere med 60 eller noget, det r netop angivet i km pr time, dvs. som jeg før skrev 35*t.
Man kan også tjekke med enheds beregning:
Strækningen c måles i km
Tiden T måles i timer/t
farten måles i km/t
c(t)=35*t da km=(km/t)*t for (km/t)*t = (km*t)/t = km

Godkendelse af svar
Fra : she79

Dato : 28-07-03 09:16

Tak for svaret sabelfisk.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 30-07-03 15:30

Jeg synes du burde takke Simon100 for sit svar. Det er nemlig meget bedre end sabelfisks. Skal du bruge sabelfisks funktion c(t) = 35*t til at beregne den tilbagelagte afstand efter at have kørt 37½ min. er du nødt til at omregne de 37½ min til timer (dvs 37½/60). Det behøver du ikke med Simon100s funktion.
Under alle omstændigheder vil det bedste svar være:
1. Regner du i km og timer er funktionen c(t) = 35*t
2. Regner du i km og minutter er funktionen c(t) = (35/60)*t
3. Regner du i km og sekunder er funktioner c(t) = (35/3600)*t
4. Regner du i meter og sekunder (35000/3600)*t (Simon100 har glemt et nul)

osv osv

VH Gert_h