/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad mon....
Fra : calista
Vist : 849 gange
100 point
Dato : 18-07-03 19:34

"self- raising flour" er??

Dette indgår i en opskrift jeg har fundet på nettet, men det eksisterer vist ikke på dansk. Kiggede ellers i en velassorteret forretning efter noget der kunne minde om "selv- hævende mel", men ak nej.
Nogen forslag til hvordan man erstatter dette?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-07-03 19:45

hmmm...det lyder mægtig amerikansk...mel med tørgær er jeg sikker på.
mvh Christina

Kommentar
Fra : netper

Dato : 18-07-03 19:51

Self raising flour recipe

INGREDIENTS

500 grams flour

20 ml Crème-of-Tartar

10 ml Bicarbonate of Soda

Sift all the ingredients together four times and then seal tightly in a clean container until needed.

Title: Self raising flour recipe
Description: A quick and easy method to make your own self-raising flour - for the days when you desperately need this type of flour and you forgot to buy a packet.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-07-03 19:56

>calista.

På:http://www.gourmed.gr/gourmet-glossary/cooking-ingredients/show.asp?gid=95

Skriver de:
A wheat flour which incorporates a chemical raising agent.

Så det kunne godt være som Skingur skriver.
Tørgær må kunne betegnes som: chemical raising agent, men kan formodentlig også være andre kemikalier.

Jeg mener at Netto på et tidspunkt forhandlede den slags mel.

mvh
Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-07-03 19:57

Det er vist en opskrift på selv at lave selvhævende mel, som kan stå klar til når du har brug for det...................eller ta'r jeg helt fejl.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-07-03 20:00

ohøj - jeg sad og kiggede på netpers indlæg og svarede ud fra det.
Sådan er det hver gang jeg bevæger mig ud i et køkken.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-07-03 20:03

http://www.motion-online.dk/bikarbonat_fakta.htm
Om bikarbonat... = bagepulver.

Så det behøver ikke være tørgær, men bagepulver! (eller natron eller hjortetakssalt!)

Mvh

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 110 point
Dato : 18-07-03 20:06

Opskrift på "selvhævdende" mel

http://www.maduniverset.dk/show_tips.phtml?tips=55

Ram

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 18-07-03 20:12

Tak for svaret ram2.
Det var lige præcist det jeg skulle bruge :)
Og Netper..din var også god, men knap så brugbar idet, der var nævnt creme of tatar...

Tak for forslagne alle

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 18-07-03 20:28

Det er mel med bagepulver.

Kommentar
Fra : shopasia

Dato : 19-07-03 10:37

Kære alle.

self- raising flour er muligt at købe i alle asiatiske butikker

1 kg koster ca. kr. 20,00

Med venlig Hilsen

Per

Shop Asia
Peter Bangsvej 108
2000 Frederiksberg
Telefon 3879 1520
www.shopasia.dk