/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Regler ang. hegnslov
Fra : phrank
Vist : 894 gange
130 point
Dato : 18-07-03 13:27

Hej

Jeg bor i et rækkehus i Rødovre, og kunne godt tænke mig at lave en overdækket terresse. Ganske enkelt med 2 stolper en overlægger, nogle lægter og plastplader. Overdækningen bliver ikke lukket på nogle sider. Jeg snakkede med min nabo om det lille projekt, og hun svarede at det ville hun ikke have ( overdækningen komme i den side af haven der støder op til hende ) Jeg vil så høre, om der er nogle der ved hvilke regler der gælder, ved sådanne sager. Er der forskellige regler fra kommune til kommune? Det skal siges at den kommer til at blive bygget ud under tagudhænget. Jeg vil selvfølgelig gerne beholde det gode naboskab, men vil MEGET gerne, bygge overdækningen, fordi det er det bedste sted at stille vores barnevogn, når den lille skal sove.

Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-03 13:46

Du skal rette henvendelse til Rødovre Kommune, teknisk forvaltning. De vil kunne give dig et helt konkret svar.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : semmer

Modtaget 140 point
Dato : 18-07-03 13:53

Hej Frank

Du har naturligvis ret i, at det er særdeles vigtigt at bibeholde et godt naboskab.

Rent lovmæssigt, så er loven den samme over hele landet, men den fortolkes ikke altid ens. Dog er der visse regler, man ikke kan fravige, som f.eks. at hegnet mellem to grunde ikke må overstige 1,80 m , medmindre de to er enige om noget andet - samt at den første meter fra skel skal være helt fri for enhver form for bebyggelse, medmindre de to er enige om noget andet.

Du kan altså IKKE påberåbe dig nogen lov, der giver dig lov til at sætte et halvtag op, der rager ind over den første meter fra skel. Der kan du altså ikke bygge!

Medmindre I to bliver enige om noget andet

Klokken er nu ved at være 14. Du har lige tid til at smutte ned til bageren efter en god kage til kaffe. Inviter hende ind - forklar, at du har spekuleret og spekuleret, men ikke fundet løsningen, for du vil jo samtidig sikre dig et forsat godt naboskab - og bed HENDE komme med forslag til, hvordan hun mener, det vil være bedst at placere et halvtag, hvor den lille kan sove storhedssøvn.

Husk - hvis I to enes .......

Mvh - Semmer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-07-03 14:22

Jeg ved at f.eks et skur må man gerne bygge i skel, hvis højden ikke er over 1,80 stigende til 2,5 m 5 m. fra skel, der skal også være 5 m. til andre bygninger og skuret skal være under 10 m2. Det har ikke noget med dit halvtag at gøre men mere generelt.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 18-07-03 15:22

Hej Stig

Et glimrende eksempel på en svær lov! Derfor er der jo også i hver eneste kommune nedsat et hegnsynsudvalg, bestående af fornuftige mænd, som tager ud og kikker på den pågældende grund. De har loven som udgangspunkt, men har også en anden regel at vurdere ud fra - nemlig udsagnet "....med rimelighed....."

Heldigvis da. Og det er ikke umuligt, at en vurdering hos Frank ville give ham lov til at lade halvtaget rage lidt ind på den første meter, f.eks. hvis hans mur står 1 meter fra skel, men han skal have taget fastgjort på siden. Så er det ikke rimeligt, hvis en nabo kan stoppe projectet! Men så ryger naboskabet måske!

Det er en svær lov, som har givet mange gnidninger (og det, der er værre).

Mvh - Semmer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-03 15:37

Det var også derfor at jeg foreslog Frank at rette henvendelse til Rødovre Kommune.

Du kan jo evt. få opsat en markise. Det er da lovligt.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : phrank

Dato : 10-01-06 14:57

Tak for svaret semmer.