/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
rydde op på c-drev
Fra : osSso
Vist : 1910 gange
100 point
Dato : 18-07-03 11:41

Jeg bliver i øjeblikket bedt om at rydde op på c-drevet hele tiden, der er ikke mere plads (ud af 2 GB). Jeg bliver da sindsyg af at hele tiden blive bedt om at slette ca. 18MB.
Nu er jeg ikke computer-nørd, jeg har en computer og bruger den, punktum, så hvis der er nogen der giver mig hjælp, venligst tag i betragtning at jeg ikke fatter en dadel om den maskine
Der ligger sikkert en masse programmer jeg kan slette, men hvordan finder jeg ud af hvad jeg kan undvære uden at der laves ravage?
På mit d-drev har jeg 3GB hvoraf 1 GB er fri, det bruger jeg hovedsageligt til mine digitalfotos som der jo ikke er plads til på c-drevet. Derudover er der et E-drev som har 3GB, hvoraf 2,2 GB er fri, kan jeg låne af dem, eller skal den plads bruges til noget andet (der står installdir ud for E:)?
Jeg har windows98 hvis den oplysning kan bruges til noget...
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 18-07-03 12:07

Hallo osSso ( fed signatur )

Du skal først lige tjekke Hvor meget plads du igrunden bruger på dit c-drev. Tjek dette via "denne computer". Har du under 100 mb ledig har du det kedelige problem at der ikke er plads til midlertidige filer og den slags. Så for du altid den besked at du skal rydde op når du beder computeren arbejde bare den mindste smule for dig.
Drop ideen med at bruge et af de andre drev til pladsbesparelser. Det eneste du kan og må flytte derover er tekst-filer og billeder. Det ville være dumt af dig at flytte filer som hører til et program. Det bedste du kan gøre er at tjekke hvad programmer der ligger på c-drevet og hvis du har dem liggende på en installations disk/cd, så fjern programmet med "tilføj/fjern programmer", og installer det påny, men på et af de andre drev hvor der er mere plads.
Du skal bare fjerne alle de tekstdokumenter og billeder du har liggende (det giver ofte MEGET mere plads end du regner med). Det som er vigtigt for dig er at du kommer ned på mindst 300 mb fri plads på dit c-drev så slipper du for din hadede besked.

Prøv dig frem. Så skal du nok finde plads..! =0)

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 18-07-03 12:10

Allerførst kan du prøve at lave en diskoprydning: Start ->Programmer ->Tilbehør ->Diskoprydning (alle drev)
Lad dine programmer ligge i C:\.....
Alt det andet (breve, billeder, musik o.s.v.) smider du over på et drev, hvor du har ledig plads.

Meeeen: jeg ville nok selv finde kr. 500 - kr. 700 frem fra mine gemmer og købe en ekstra harddisk. Til den pris bør du kunne få en på 40 GB.

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 18-07-03 13:01

for 700 kr., kan man let få 60 - 80 Gb hdd. man skal dog være påpasselig med hva man køber. Køb ikke IBM, de har selv sagt at de ikke er stabile nok. Køber man maxstor, skal man kun købe fluid serien, ellers larmer den for meget. Westen Digital har jeg ingen erfaringer med, men har hørt at de skulle være meget holdbare. men ærligtalt, så synes jeg lige at du skulle skrive hvad din computer kan (processorkraft, ram, grafikkork, m.m.) Det kan du se, hvis du højreklikker på denne computer, og vælger egenskaber. Der står dog ikke noget om grafikkortet, men eller har du vel fået en beskrivelse af den, da du købte den. Det jeg så vil frem til her, er om det mon bedre kan betale sig at købe en helt ny computer. Det kan man få til rimelige penge i dag....ca. 3000 kr. (Hvis man IKKE, og jeg sagde IKKE, køber den i et "Super"-marked)

/ZeroXP

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-03 16:51

På skrivebordet har du en mappe - dokumenter. Den kan du flytte over til dit E drev.
H-klik på mappen dokumenter>egenskaber>
i placering skriver du>E:\dokumenter>anvend>OK>
Så fylder dine dokumenter da ikke op.
Du kan også evt. slette et program, og så oprette samme program, men nu placere det på dit E drev (den spørger selv under indstallationen om du vil have programmet på C:\programmer\programnavn og her skal C udskiftes med E). Det er nu kun en lille del af programmet der lægger sig på C drev.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : osSso

Dato : 19-07-03 13:50

Tak for svaret emesen.
Også tak for de andre forslag.