/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skovflåt/tæger
Fra : ockendon
Vist : 935 gange
150 point
Dato : 18-07-03 09:21

Har nogen et godt råd om hvordan jeg kan forebygge at de ulækre skovflåtene/tægerne sætter sig fast på hund og kat? Begge er langhårede.

Accepteret svar
Fra : Eifelvuf

Modtaget 160 point
Dato : 18-07-03 09:27

Hej Ockendon

Læs dette:

Hvordan fjernes flåter?

Flåter skal fjernes, så snart de opdages. Der er enighed om at en flåt som har siddet i mindre end 24 timer ikke har overført infektioner.

Det er vigtigt at hele flåten fjernes.

En flåt fjernes lettest med en "flåtfjerner" eller en "tægetang". Denne griber om hovedet nede i huden, og flåten fjernes ved at tangen ubesværet drejes. Herved kommer hele flåten ud.
Man kan også tage fat om flåtens hoved med en pincet, og derefter forsøge at få den til at slippe sit tag, ved enten at dreje den rundt eller ved at lave et langt sejgt træk. Pas på at flåten ikke går i stykker.
Man skal ikke følge de gamle husråd om at nulre flåten med olie, vaseline eller margarine. Man risikerer at flåten tømmer alt sit maveindhold ud, hvorved der er større risiko for at den overfører infektioner.
Hvordan beskyttes dyr og mennesker mod flåter?

Dyr som færdes i naturen får flåter. Dette gælder specielt hunde, f.eks. jagthunde som færdes meget i skov, krat og højt græs. Katte som lever udendørs og fanger mus og andre smågnavere inficeres også med flåter.

Hunde kan behandles forebyggende mod flåter med Ex-spot® eller Frontline® Vet..

Katte kan behandles forebyggende mod flåter med Frontline® Vet. Katte TÅLER IKKE Ex-spot®.

En vaccine mod borrelia burgdorferi forventes at komme til Danmark i løbet af nogle år.

Mennesker inficeres med flåter ved dels at færdes i naturen og ved at omgås familiedyr med flåter, som endnu ikke har bidt sig fast.

Børn har oftest flåtbid på overkroppen, omkring ørerne og i hovedbunden. Det er derfor vigtigt, dagligt at se børnene efter for flåter i specielt disse områder, f.eks. i forbindelse med bad.

Voksne har oftere flåtbid på benene og langs med f.eks. bukselinningen.

Man kan mindske risikoen for flåtbid ved at have tætsiddende lange bukser på når man er på tur i skov, krat og områder med højt græs. Strømper skal helst udenpå buksebenene, eller bukserne skal ned i støvlerne således at der er en flåtsikker afslutning.

De små larve og nymfestadier er kun ca 1-2 mm. store og kan derfor nemt komme ind. Ofte opdager man slet ikke at de har bidt sig fast.

Du skal kontakte din dyrlæge hvis….

Du vil have råd og vejledning i forebyggelse af flåter.
Dit familiedyr har flåter, og der udvikles en reaktion omkring bidsteddet,
Dit familiedyr har haft en flåt og nu viser tegn på: feber, træthed, halthed, epilepsi, fascialis lammelse, muskelsmerter og usikker gang.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 18-07-03 09:39

Jeg har prøvet Front-line, men synes ikke det virker særligt godt. Kan Ex-spot købes på apoteket? Jeg kikker både hunde og katte efter 2 gange per dag, og kan fjærne mellem 3 til 10 stykker per gang (med en tægefjærner).

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 18-07-03 09:47

Hej !

Jeg ved faktisk ikke hvor Ex-spot er nemmest at få fat i. Desværre. Måske andre ved det ?

Med venlig hilsen

Eifel & co.

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 18-07-03 10:14

Hej,
Læs her. http://www.netdyredoktor.dk/Medicin/Medicinleksikon/medicin_exspot_vet.html
Jeg bruger det til min hund i årevis

Mvh,

Henning, Holland *<

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 18-07-03 11:31

Tak for svaret Eifelvuf.

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 18-07-03 13:18

Velbekomme ockendon.

Fandt i øvrigt lige den her til dig - http://www.brain-damaged.com/showimage2.html?image=17.jpg

Det kan man da kalde ægte kærlighed, eller ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 18-07-03 14:35

Det kunne have været mine - bortset fra størrelsen.

Hver er & Co.?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-07-03 17:22

Ex-spot købes på apoteket. Hvis din hund bader meget, så virker det ikke mod flåter mere end 1-2 uger (taler af egen erfaring) -Katte kan ikke tåle ex-spot. Jeg piller ca 2 af min hund (retriever) daglig, men hun skyller sikkert endnu flere af i de omkringliggende søer.

Kommentar
Fra : Dharma

Dato : 24-07-03 00:35

Hej!!

Til forebyggelse af tæger/flåter og lopper er der nogen der påstår, at hvidløg er godt. Hvidløgen skulle gå i blodet og det kan de "små dyr" ikke li'. Jeg giver selv mine hvidløgstabeletter men ved egentligt ikke om det hjælper, for mine hunde har aldrig været plaget af nogle af delene. Så om hvidløgen hjælper eller jeg bare er heldig..........????Så det kunne måske være værd at prøve??

Hilsen
Dharma

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 24-07-03 07:34

Hej Dharma, jeg har bugt både ren hvidløg og piller, men det virkede ikke på mine