/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Helt ny PC
Fra : jamera
Vist : 449 gange
100 point
Dato : 17-07-03 19:56

Hej

Det drejer sig om en helt ny PC, hvor jeg skulle installere et styresystem, enten '98 el. XP.
Først ville jeg jo formatere harddisken - men Det virker som om den prøver at boote op på netværk??, den skriver nogle "koder" jeg ikke forstår...jeg har fået den til at søge efter boot på floppy først, og det gør den også i 1 sekund, men så skifetr den over til en skærm, hvor overskriften er fra det indbyggede Netkort gætter jeg på - til sidst står der RPL-ROM-FFC: derfra tæller den langsomt op til 50 og skærmen går i sort.....hvad sker der og hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-07-03 20:00

Kan du komme i bios.
Står den i bios til a som first boot.
Emesen.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-07-03 20:00

det er noget boot over netværket....men lad det ligge

sæt den til at boote på cd, indsæt cd'en......... boot på den og installer.....det er langt det nemmeste

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 17-07-03 20:18

jamen det er jo netop det der er problemet...........den læser jo hverken floppy eller CD

undskyld - jeg kan åbentbart ikke udtrykke problemet klart nok..........eller det er måske nok ikke et problem der er oppe ret tit???

ja jeg kan komme i bios ( skærmbilledet ryster sjovt nok når jeg starter lortet ) og jeg mener den eneste indstallere floppy er a:

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-07-03 20:23

Her er et par ting som jeg ville prøve
1) Fjerne alle unødvendige ting som er sat til maskinen....printer/scanner/netkabel osv.
2) vælg "setup default" inde i bios

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-07-03 20:26

Jo problemet er oppe tit - med forskellige årsager.
Har du proppet noget grej i maskinen, af nogen slags.
Har du selv samlet den.
Når du er i bios læser jeg rigtigt at der ikke vises hverken HD eller floppy.
Emesen.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-07-03 20:29

Det kan være at cd og floppy bare er sat løst i maskinen og de har glemt at sætte stik i

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 17-07-03 20:32

Der er endnu ikke sat nogle unødvendige tingeltangel-ting til..........jeg har endda prøvet at disable netkortet........

Jo i bios ser alt normalt ud..........den viser det hele rigtigt........måske nogle jumpere skal justeres?
Den er købt hos www.compumail.dk - samlet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-07-03 20:39

Hvis du kan se floppy og HD kan du også et sted sætte den til at boote fra en af dem. Prøv at kigge lidt rundt i bios. Det kan hedde first boot device og det kan stå som A,C,cdrom under boot device, som regel i linie to på hoved menuen.
Emesen.

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 17-07-03 20:48

for fanden emesen du har ikke forstået problemet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-07-03 20:49

Næ det har jeg nok ikke så.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-03 21:10

jamera,det er sku da ikke en måde at skrive til folk på,der prøver at hjælpe dig.

Manse9933

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-07-03 21:40

jamera

du skriver du har sat den til at boote fra A drevet først, (1. boot device) dette ændre du til cdrom
og 2. anden boot device skal du sætte til ide 0 og du kan så vælge at disable 3. og 4. boot device

som jeg har forstået dit spørgsmål så står 2. boot device til netvork derfor får du din fejl.

nu skulle den gerne boote op fra din xp cdrom, under installationen af XP laver du din formatering enten til
fat32 eller NTFS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-07-03 21:43

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 17-07-03 22:01

Der er INGEN boot device der står til network........ALT i bios står normalt.......LÆS dog hvad jeg skriver

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 22:06

Hvilket bundkort har du... ???

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-07-03 22:07

jaja i andre...... jeg forstod det heller ikke

jamera..... læs det lige selv:
og jeg mener den eneste indstallere floppy er a:

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 17-07-03 22:08

AMD ECS K7VMM+

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 17-07-03 22:11

Det er jo også muligt at installere en floppy mere, nok kaldet B

svaret kommer af spørgsmål 17-07-03 20:00, som jeg heller ikke helt forstår

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-03 22:20

gå ind i bios setup igen

start med standard CMOS setup
her sætter du ud for
Pri Master til Auto
Pri Slave til auto
sec master til auto
sec slave til auto
gå til advanced setup page
1st boot device = cd/dvd
2nd boot device = ide 0
2nd boot device= floppy
save change and exit
se evt din manual side 27 og 28
hvis du ikke har den kan du hente den her
http://www.ecsusa.com/downloads/manual_k7v.html

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 22:20

Hvad sker der hvis du disabler dit netkort i BIOS..
her = Features Setup Page => Ethernet Device skal stå på disable.. i dette forsøg

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-07-03 00:55

Prøv at slå Quick boot i Bios fra. Ligger måske under advanced settings

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 18-07-03 09:24

hmm.........i fortæller mig hvordan BIOS skal indstilles, er det så fordi i ikke har læst 17-07-03 22:01 ????????

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-03 09:49

såfremt du er sikker på din(e) diske bliver detected af din bios i opstart fasen, og som du skriver

"den skriver et eller andet med dit netværkskort."

Så er det din bios opsætning der skal rettes.
RPL-ROM-FFC koden kunne også tyde på at OS/2 er enabled, og denne skal være disabled eller sat til "no"

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-03 10:01
Kommentar
Fra : jamera

Dato : 18-07-03 17:54

Så lykkedes det alligevel..........Der er i BIOS noget der hedder FFC ( eller noget ), der var sat til enabled, efter at jeg satte den på auto, så kunne jeg boote. FRa CD-Rom må jeg indrømme, droppede Win98 og instl. XP.

undskyld forstyrrelsen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-07-03 20:28

Ja det må du sgu nok sige! Det der med undskyld forstyrrelsen! *LOL*

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-10-05 17:30

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?

Godkendelse af svar
Fra : jamera

Dato : 21-10-05 10:51

Tak for svaret dk.