/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvordan får jeg installeret win98
Fra : jakobal
Vist : 372 gange
150 point
Dato : 17-07-03 18:24

Hej,
Jeg har fået en gammel bærbar PC (ca 5 år) foræret. Mit problem er, at den inden jeg fik den var blevet formateret. Jeg har ingen startdiskette og den kan ikke "finde" cd-rom drevet. Hvordan får jeg installeret win98 cd-rom'en

Hilsen

Jakobal

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-07-03 18:27

Du skal have fat i en start diskette !!!
du kan få den fra din stationære pc!
Hvis du bare bruger 98 eller 2000, eller du kan evt. låne en af en Kammerart!

Hvis du boer nær Århus så kan jeg også låne dig en

TAK
Michael
Rustica.dk

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-07-03 18:34

Hejsa
du kan hente bootdisc her
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm

når du har hentet de ndu vil bruge, indsæt en diskette og dobbeltklikker du på filen og
der dannes en bootdisc

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 18:34

Eller Du kan hente en boot disk her http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-07-03 18:38

Ja det må jeg sige de link var jo de helt del bedre end det jeg kom Med

Super duper, så har jeg da ogs lige disse links !!!

God sommer gutter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-07-03 18:48

Fortsættelse af Rustica.dk
Læg din w98 i en pc luk skuffen tryk på skift-tasten indtil den er færdig med at blinke. Gå i stifinder>klik på + i w98>der står bootdisk>kopier filerne fra mappen over på en diskette. (jeg har ikke prøvet denne metode, da jeg lige nu kører win 2000)
Men en w95 diskette kan også gøre det.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-07-03 18:50

ja de links er meget bedre.
Emesen.

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 17-07-03 18:55

OK, nu er der liv i den. Men den kan stadig ikke "finde" cd-rom drevet. Er det fordi den mangler den rigtige driver?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 19:02

Nu har du jo kun fået nogle link om boot diske.. når du har oprettet din boot disk.. genstarter du computeren og går ind i bios.. og vælger at boote op på diskettedrevet..

Hvid du er i trivl om hvordan du kommer ind i din bios.. så skriv lige hvilken slagts computer du har..

Når du er færdig inde i ios og genster igen. og computeren læser fra disketten kommer du til et punkt hvor dun kan vælge med eller uden cd-rom.. her skal du selvfølig vælge med.. og når disketten er færdig indlæst for du en dospromt.. c:>

Hvis du vil formatere drev c: ( c:>format c: )

Hvis du vil installere Windows skla du skive drev ( skriv D: enter ) og så (install eller setup )

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 17-07-03 19:13

Bios'en sat op til at boote på diskettedrevet. Det ser ud til at den slet ikke finder cd-rom drevet (det er et eksternt drev) ??

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 19:19

Jeg har godt nok aldig brugt et sternt drev.. men jeg kan forstille mig at du skal have fat i en dos diver.. hvad hedder dit drev ??

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 17-07-03 19:44

det er et dell drev (pc'en er også dell)

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 20:01

hvilken boot disk har du lavet ??? (win98 se)

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 17-07-03 20:04

ja

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 20:08

Jeg vil meme at du skal bruge en dos driver til dit cdrom drev.. står der ikke andet end dell på drevet ??

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 17-07-03 20:10

så vidt jeg kan se er det Oaktech

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 20:28

Prøv at gå ind på denne side og download driveren til dit drev.. og pak filerne ud.. og læg dem over på en diskette.. og så når du er bootet op sætter du disketten i og skriver install

Link http://66.246.16.46/cdroms.htm

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 19-07-03 10:48

I dos får jeg stadig at vide, at det ikke er den rigtihe devicedriver når jeg skriver

A: MSCDEX/ D: MSCD001 / L:D / M:12

I stedet for MSCD001 har jeg skrevet andre driver navne ex OAKCDROM.SYS.

Intet hjælper. Jeg er ikke nogen dos-haj, kan nogen hjælpe så jeg kan få liv i cd-rom drevet?

Jakobal

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-03 22:41

Et CD-ROM drev G i DOS :

config.sys -> device=c:\cd\oakcdrom.sys /D:cd000 ..( Forudsat din driver ligger i c:\cd )

autoexex.bat -> c:\dos\mscdex.exe /D:cd000 /L:g /M:10 ..( Forudsat din MSCDEX.EXE ligger i c:\dos )

Hvis du i config.sys har:

DOS=HUGH,UMB
device=c:\dos\himem.sys
device=c:\dos\emm386.exe noems

kan du bruge :

devicehigh=c:\cd\oakcdrom.sys /D:cd000

og i autoxec.bat :

loadhigh autoexex.bat -> c:\dos\mscdex.exe /D:cd000 /L:g /M:10

Jeg har aldrig prøvet at installere et extrent drev i DOS før, skal dertil siges, men prøv det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-03 22:45

Ups.. extrent = externt

Rettelse:
loadhigh autoexex.bat -> c:\dos\mscdex.exe /D:cd000 /L:g /M:10

til :
loadhigh c:\dos\mscdex.exe /D:cd000 /L:g /M:10

en copy/paste smutter.

Er vist lidt træt

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 31-08-03 00:36

Lykkedes det?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 09-10-03 08:06

Det lykkedes aldrig, men du gjorde et godt forsøg. Jeg fik en ven (computernørd) til at hjælpe med at få det til at virke...Spørgsmålet er hermed lukket
MVH
Jakobal