/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Trafiksikkerhed
Fra : fritnat
Vist : 499 gange
150 point
Dato : 17-07-03 15:18

Jeg har en datter der fylder 5 år næste måneder. De sidste 3-4 måneder har hun fået lov til at færdes alene på stille villaveje i op til en km. afstand oftest på cykel. Hun har altid gået/cyklet/skøjtet osv. meget og er blevet meget grundigt trænet i trafikken mest på vej frem og tilbage i børnehaven. Når hun færdes alene er hun altid på vej eller tilbage fra en ven/veninde og der blevet ringet. Hun er en meget fornuftig pige og der er aldrig sket det mindste - hun kommer altid uden forsinkelse. Nu har de opdaget på hendes BH at hun færdes alene og jeg er blevet kraftig frarådet at fortsætte - der er blevet nævnte indberetningspligt. Jeg er lidt rystet. Forældre til hendes mange venner har aldrig sagt de synes det var uansvarlig at de skulle sende hende hjem alene. Jeg synes det ville være synd for hende hvis vi stopper hun nu. Hvad skal vi gøre?

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 17-07-03 15:34

Jeg ved faktisk ikke rigtig hvad jeg ville syntes om det, hvis det var mig der skulle sende en 5-årig ud i trafikken alene, men jeg kender heller ikke forholdene på de veje hun færdes på...

du skriver "stille villaveje" men er det ALTID KUN stille villaveje.?!!?

Hvis ja, og de er sikker på at der ikke sker hende noget når hun færdes selv og du føler sig på at hun ikke finder på at krydse veje der er trafikerede, så vil jeg da mene at det er ok.
Og du skriver også at hun er meget grundig trænet, men hvordan??
Det er faktisk kun dig selv der kan sige om du er sikker på at det er det rigtige at sende hende afsted...!!

Selvfølgelig skal hun da have hjælm og andet sikkerhedsudstyr på, for hvis det skulle ske at hun vælter, vil du ALDRIG kunne tilgive dig selv for at have "sjusket" med sikkerheden...

Og så kan jeg ikke lade være på at tænke lidt på mia-sagen, og undskyld hvis jeg frembringer unødig frygt, men jeg regner da selvfølgelig heller ikke med at det foregår om aftenen, at hun er ude på "længere" cykelture..!??!

Men hvis du føler at hun er sikker nok i trafikken, så lad hende da endelig fortsætte, det kan være hun lige frem blive en super sikker trafikant i fremtiden, når hun lærer det fra så tidlig en alder..

Men held og lykke med det - og husk SIKKERHEDEN!!!

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 17-07-03 16:17

Hej Fritnat

5 år vil jeg absolut også mene er alt for tideligt. Man kan slet ikke kræve så stor tillid fra et barn der ikke er ældre. Brug gåturen sammen med hende når du henter og bringer hende til at småsnakke lidt om hvordan dagen er gået, hvad i glæder jer til osv osv. Lad det blive en lille hygge stund at gå den lille tur sammen og ikke en sur pligt som du gerne vil undgå.
Jeg håber du finder en god løsning.

Kh.
TulleTine

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 17-07-03 16:19

Indberetningspligt???

Til de sociale myndigheder? Til Politiet?

I min verden må det komme an på det enkelte barn...
Min er opdraget lissådan (og er blevet voksen uden traumer)
Jeg har altid kunnet stole på ham - han har altid hørt efter (uden at være et gennemført englebarn)

Andre(s) børn ville måske ikke kunne klare opgaven før 7-8 årsalderen...
Og der findes voksne der ikke kan begå sig...

Personligt mener jeg at man kan overbeskytte sine børn...
Og man skal ikke glemme, at man som forældre har pligt til at gøre sine børn selvstændige...

Min mening - sagt kort:
Hvis du stoler på dit barn - og dit barn har det godt med "sine opgaver"
...så fortsæt den sunde opdragelse...

Hvis dit egentlige spørgsmål går på "indberetningspligt" så blir jeg dig svar skyldig...
...syns bare jeg ville gi' min mening...

Mange hilsner fra ann-vibeke

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 17-07-03 16:22

Jeg synes bestemt det lyder fornuftigt det i har gjort. Børn starter jo i skolen som 6 årige i dag, hvis man vælger det, og så er det da bestem at foretrække at de er velforberedt frem for at de skal til at lære det til den tid.

Jeg kan også tilslutte mig nogle af nicolehh´s synspunkter, men selvfølgelig har hun cykelhjelm på når hun cykler, har alle børn ikke det i dag ? og med hensyn til Mia sagen, ja den strejfede også mig, sådan er vi forældre jo, men det nytter jo ikke, vi kan jo ikke pakke vores børn ind i vat, eller forhindre alskens ulykker.
Jeg hører selv til "høneforældrene" men mine unger kom da godt igennem barndommen trods alt min uro.
Jeg har selv et barnebarn der skal starte i børnehaveklassen efter sommerferien, og hun er så vidt jeg ved ikke blevet forberedt til det, såm hende vil jeg da være mere nervøs for. Så jeg synes du gør det rigtige fritnat

Jeg er en stor beunder af forældre der tør give deres børn et ansvar, efter at de selvfølgelig har lært dem hvad det drejer sig om.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 17-07-03 17:44

hejsa
spørg i børnehaven hvad de mener med indberetningspligt i forbindelse med at din datter færdes alene på stillevej m.m jeg er sikker på der må foreligge en misforståelse.
Hvem skulle de kunne indberette det til?
Min datter havde selv ca. samme alder da hun begyndte at færdes alene i trafikken (vi bor på landet, så trafikken er også her meget begrænset).
Min mening er også du skal lade hende fortsætte, når du selv er tryg ved det
m v h

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-07-03 18:32

Det er desværre ikke alle pædagoger, der er deres opgave voksne.

Men fortæl pædagogerne i børnehaven, at hensynet til din datter
vejer tungere end hensynet til dem.

Fortæl dem også, at du selvfølgelig er MEGET ked af, at du ikke
kan opdrage din datter, som de ønsker - men at det trods alt er
din datter og ikke deres.

Ulempen er bare, at hvis de virkelig indberetter dig, kan du godt
få problemer. Også hos de sociale myndigheder er den bedrevidende,
magtfuldkomne type nemlig - desværre - godt repræsenteret.

Men de må så ha´ samme besked.
Det er noget besværligt - men bedre end bare at indordne sig.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-07-03 18:45

Hej Fritnat

Selvfølgelig skal din datter da have lov til at cykle på de stille villaveje....hvis hun ikke kan øve sig der, hvor pokker skal hun så lære at cykle alene. - og sålænge der bliver ringet, så du ved hvornår hun er hjemme kan jeg ikke se noget problem der

Som Rellom så rigtigt fortæller er det ikke alle pædagoger der er deres opgave voksen, samtidig med at de tror de ved bedre end andre...

Hvis pædagogerne i din datters børnehave kun har fået af vide at hun færdes i trafikken alene, så kan jeg godt forstå dem, men så skal du bare forklare dem at sådan hænger tingene ikke sammen og som Rellom også skriver, så fortæl dem at det nu engang er DIN datter og dig der opdrager hende.

Kom lige til at tænke på en episode for nogle år siden, hvor nogle pædagoger i en vuggestue ikke havde helt styr på hvor de havde deres børn.... så et par stykker af dem sad og legede ved motorvejen ....UPS

// Toupie

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 17-07-03 22:19

Til Nicolehh:
Tak for svaret.Min datter har altid holdt de aftaler vi har lavet bortset fra et par gange i starten hvor hun måtte mindes at hun skulle ringe hjem.
Jeg har trænet hende som man nu gør med at lære hende at blive på fortov, stop med kantsten, sig når vi skal over vejen, fortælle hvad der er farligt, hvor man skal kigge, hvad man skulle være opmærksom osv. Så har jeg observeret hende når hun har troet hun var alene. Jeg har snakket meget om hvad hun vil gøre hvis sådan og sådan og så er det blevet efterprøvet nogle gange ligsom da der kom en hund efter hende. Hun har stort set altid brugt egne ben til at komme i BH der ligger 1½ km væk.
Hun bruger hjelm og hun vælter nogle gange men sjælden alene.
Vi har tænkte på Mia-sagen - også før. Det er ikke om aften men jeg tror heller ikke det er kun om aften. Det er uhyr sjælden at det går så galt men jeg tror en god portion selvtillid hos barnet og forældre der er i god kontakt med deres børn er de bedste man kan gøre.

Til TulleTine:
Tak for svaret. Du er i mindretallet! Vi har altid forkastet sådan faste aldersbegrænsninger. Når vores datter vil noget hun ikke er "gammel nok" til så spørger vi hende om hun kan det og det som er forudsætninger til det hun vil. På den måde opstiller vi en masse krav - nogle opnåelige for hende. Vi mener det virker motiverende i sted for nedslående. Til gengæld skal man holde aftalen hvis det vise sig hun kan klar det.
Vi har masse af hygge stunder. Når hun vil på besøg så er hun ikke meget for at snakke oftest cykler hun langt foran og venter på mig og cykler vi sammen vil jeg helst have at hun koncentrere sig for så er hun på vejen og ikke fortoven. Det er på ingen måde en sur pligt!
Du mener 5 år er for tidligt baseret på hvad? Min erfaring siger mig noget andet og jeg er åbenbart langt fra alene.

Til Ann-Vibeke.
Tak for svaret. Ja, det mener jeg også men man kan ikke ignorer normerne. Det er bestemt ikke rart hvis de fleste mener man er uansvarlig over for ens børn, specielt ikke dem som skal passe dem og børnene ser op til.

Til Stormfeldt.
Tak for svaret. Ja, det mener jeg også men skolen er måske ikke det samme som før, de fleste kører deres børn frem og tilbage til fare for de få der bruger deres ben.

Det kunne vær rart hvis jeg havde noget faglig jeg kunne bruge.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-07-03 22:40

Hej Fritnat

Ifølge lovgivningen kan og må børnehaven ikke lave en indberetning til kommunen uden at have dit samtykke....dvs. det må de, hvis har prøvet at snakke med dig og du nægter at samarbejde - men det er kun i meget grove tilfælde. Hvis børnehaven alligevel laver en indberetning, kan du klage til kommunalbestyrelsen. Hvis kommunen med eller uden dit samtykke laver en indberetning til kommunen, kan kommunen give dig en "hjemmehos" som hjælper dig med at klare hverdagen og opdragelsen af dit barn: Men bare rolig, det gør de ikke bare fordi du lader dit barn cykle alene på stille villaveje

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-07-03 22:56

Hvis du er meget bekymret og stadig i tvivl, kan du altid ringe til mødrehjælpen og få gratis råd og vejlledning - de har en socialrådgiver som kender til lovgivningen og kan fortælle dig præcis det du har brug for at vide

Du kan prøve at kigge på deres hjemmeside http://www.mhj1983.dk/

// Toupie

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 11-08-03 20:21

Jeg har spurgt Rådet for Større Færdselssikkerhed om emnet mht. at cykle og fik flg. svar:
Af færdselslovens § 50 fremgår følgende: ”Barn under 6 år må ikke cykle uden at være under ledsagelse af og kontrol af en person, der er fyldt 15 år.” – og ifølge færdselsloven´s § 49, stk. 5 er det ligeledes forbudt at cykle på fortovet: ”Det er forbudt at cykle på fortov eller gangsti, medmindre andet følger af de regler af de regler, der fastsættes af justitsministeren efter §14, stk. 4. Cykel skal trækkes over fortov eller gangsti. Cyklist kan dog køre over fortov eller gangsti når det sker fra en sidevej.”

Så svaret ....... er jo: Nej det må hun ikke. Loven er selvfølgelig lavet fordi børn under seks år på ingen måde er i stand til at klare sig på trafikerede områder. Faktisk peger alle undersøgelser på, at før, barnet når 10-12 års alderen, kan man ikke regne med, at børn kan bedømme andre trafikanters hastighed og hensigt, eller beslutte, hvad de selv skal gøre i vanskelige situationer. Som forældre må man vurdere barnets modenhed, erfaring med trafikken og vejen sværhedsgrad, før man sender barnet ud på egen hånd.

Man må nok sige loven bliver ikke overholdt.
Har BH ret alligevel?

Fritnat

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 11-08-03 20:55

Tja... Hvis der er hvad der står i oven har BHén jo al ret til at indberette dig...
Men helt ærligt, jeg har også læst og hørt om at det er tilladt for små børn at cykle på fortorvet...???

Men hvis der er loven skal den jo overholdes...
Lidt synd og skam syntes jeg, for hvis det er det der har passet jer alle bedste, så syntes jeg det er kedeligt at skulle stoppe, selvom loven jo nu engang skal overholdes...

Tænk over det, og find så ud af en løsning der kan gøre alle tilfredse, ikke mindst datteren, der jo ikke ville kunne forstå, hvorfor hun nu pludselig ikke må cykle mere...

Accepteret svar
Fra : tutfis

Modtaget 150 point
Dato : 12-08-03 10:44

hej

jeg kan ikke se at pæd. er berettigede til at indberette i dette tilfælde. de kan dog være usikkere på om etr barn i den aldre kan klare at cykle hjem alene... som de andre siger at hun er dygtig/stille veje m.m ringer altid hjem så i ved hvornår hun er hjemme.

det kan være at pæd. synes det er uansvarligt; i det som pæd har du egentligt ansvaret når du sender barnet ud af døren for at barnet kommer hjem på en sikker og ansvarlig måde; men som mig bekendt bliver de regler opfattet som at man sender ikke et barn ud og køre i en bil med en forældre/person som er beruset, eller påvirket på anden måde!

det de ville kunne indberette er at hun er undre 6år og derfor ikke må cykle alene i trafikken som loven siger! men når hun begynder i skole er der en del børn som ca er de 6 år som sendes ud i trafikken uden at de er helt trygge i trafikken-også har vi de mange hente/bringe børn som bliver hentet/bragt og kørt alle steder- og på et tidspunkt skal de altså lære at begå sig i trafikken. og i den børnehave jeg har arbejdet i har vi også brugt det med at børne godt kunne tage hjem alene af sikker vej hvis forældrene bedte os om at sende dem hjem her taler vi om børn på 5-6år altså kommenden skolebørn og ´der blev ringet når de kørte fra bh og forældrene gik dem i møde! men det sket efter forældrenes ønske og en samtale om hvordan det skulle forgår!

men vi opfatter vel alle reglerne forskelligt.

mine erfaringerne er at pæd er bange for at indberette til de forskellige myndighedere og disse erfaringer er både draget på privat person da det skulle 6 indbettetelser af en person i min familie for omsorgssvigt ( hun gav aldrig børnen mad, rent tøj, hende på 4 var mor for hende på 2. da vi rydde legligheden fandt vi sprøjter gemt hist oh her) alle indberettelserne kom fra familien børnes mormor og pæd indberettede INGEN ting og de havde heller ingen kommentar da myndighederne henvendte sig!

som en der har arbejdet i faget og som læser pædagogik så synes jeg at pæd i den bh reagere lidt voldsomt og at de skulle heller snakke om det stille og roligt-så de har alle facts i at i lader hende cykle hjem og hvordan det forgår! synes det er flot at i lære hende at begå sig i trafíkken-det er der ikke mange der gør nu til dags det er nemmer at ind og ud af bilen! såsom nicolehh så prøv at finde en løsning i alle er tilfredse med ikke mindst for datteren det er jo hende det drejer sig om og hende der ville have svært ved at forstå at hun ikke må cykle mere!

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 31-08-03 16:52

Fritnat.
Al respekt for at man træner sine børn i trafiksikkerhed.
Det burde alle forældre gøre, men jeg er enig med TulleTine i, at man uanset hvor meget man stoler på sit barn, så er 5år godt nok meget tidligt at skulle forholde sig til begrebet "frihed under ansvar".
Faktisk var din datter jo kun 4½år, da I lod hende færdes alene på villaveje op til 1 km afstand fra hjemmet.
Er uheldet ude er det da bedøvende ligemeget om det er lyst eller mørkt; eller om hun er 10 eller 1000 meter væk fra hjemmet.
Hvad der er rigtigt for dig i den givne situation, er det da kun dig selv der kan afgøre, men jeg undres over, hvorfor du stiller et spøgsmål, hvis ikke du kan klare, at andre har en anden holning end du selv.
Dit svar til TulleTine viser tydeligt, at du ikke bryder dig om at få svar der ikke lige passer dig (surt for både dig og andre).

P.s. Jeg er enig med dig TulleTine.

Mvh Fridaflip...

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 19-09-03 13:39

Fridaflip.
Jeg er ikke sikker hvad du mener når du skriver at 5år er godt nok meget tidligt at skulle forholde sig til begrebet "frihed under ansvar". Min toårig datter får lov til at bære en glas ind til bordet hvis hun kan gøre det på en ansvarlig måde hvis ikke så tager jeg glasset fra hende og det forestår hun udmærket. På den anden side er det for meget at forlænge hun kan lege alene inde på hendes værelse hvis hun ikke larmer for meget. Men den kan min ældste datter forholde sig til. Det kommer end på hvor abstrakt begrebet er ikke? Altså en baby kan godt forholde sig til begrebet tyngdekraft ude fra erfaringer men ikke på den måde Newton gjort da han formuleret tyngdeloven.
Jeg er ikke enig med dig mht. uheld. Jeg tror du tænker på at hun blive kørt over og så kan man måske sige det er lige meget hvor gammel hun er. Det vi tænker på er at hun kan nemmere blive bange hvis det er mørk og så kan hun finde på at gøre ting som hun ellers ikke vil. Desuden ser hun ikke så godt hvis det er mørk og det har betydning for hvor farligt det er. Afstand er vigtig fordi hun skal stadigvæk have mod til at komme hjem hvis hun f. eks. vælter og slår sig. Det har også betydning for hvor lang der kan gå hvis jeg skal ude og lede efter hende hvis hun ikke dukker op.
Jeg stillede spørgsmålet fordi jeg gerne vil vide hvad den almindelig opfattelse var da jeg kommer fra en anden kultur hvor ingen vil reagere. Jeg forestår ikke hvorfor du tror jeg ikke kan klar at høre en anden holdning. Jeg brød mig ikke om TulleTines svar pga. hendes snak om sur pligt. Altså at hun mente vi gjord det for vores egne skyld. Det mente jeg var en meget urimelig antagelse.
Mvh.
Fritnat

Kommentar
Fra : smpk

Dato : 20-09-03 22:24

Hej
Indberetning er noget man gør nor et barn på den ene eller anden måde bliver misrøgtet eller svigtet jeg mener at pædagoger i din datters BH kommer med tomme trusler er I ikke selv tryg ved at hun cykler på de små villa veje det lyder sådan på mig.Det er rigtig at børn først er trafiksikker fra ca. 12 år men det er til at cykle på trafikeret vej og krydse disse veje grunden til dette er at børn under 12 år ikke kan koncentrer sig om trafikken men let bliver distraheret af andrer personer eller legetøj
jeg mener at det i gør er ok da man jo ikke kan gå og pakke vores børn ind i vat hele deres barndom
jeg er den generation som ifølge forskerne ikke skulle være i live i dag da jeg startede med at cykle til skole som 6 årig ca.5 km. jeg har aldrig siddet i en autostol eller kørt med cykel hjelm og sådan kunne jeg blive ved giv dog vores børn en muglighed for at udvikle sig og gøre nogle ting som giver dem lidt frihed
hilsen smpk

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 08-10-03 12:01

Fritnat
Ja den er go!! Men var det nu udtalelsen om den "Sure Pligt" du ikke brød dig om
[citat]
Jeg brød mig ikke om TulleTines svar pga. hendes snak om sur pligt.
[/code]

Du skrev sådan til Tulle Tine
[citat]
Tak for svaret. Du er i mindretallet!
[/code]

*LOL* I mindretallet! - Hvordan synes du lige selv det lyder?? - set i forhold til at du har fået NI mennesker til at give en kommentar, hvoraf de SYV giver dig helt eller delvis ret i, at din datter på fem år skal have lov til at cykle i skole.

Danmark er et dejligt land med lidt flere indbyggere end NI!!!!!

Frida

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-10-04 18:29

Hejsa
Spørgsmålet har været åbent længe nu, du skal huske at lukke spørgsmålet. Dette gøres ved at trykke i højre hjørne, på accepter svar ovenover det svar, du synes er bedst. Har du ikke fået et svar, der er tilfredsstillende, så kom med en kommentar her, så kan der måske komme et brugbart svar

Ha' en fortsat god dag

Godkendelse af svar
Fra : fritnat

Dato : 23-10-04 00:43

Tak for svaret tutfis.