/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Overvintring af Canna
Fra : dortedyg
Vist : 8886 gange
400 point
Dato : 17-07-03 14:42

Jeg har forgæves prøve at overvintre en canna indica. Den kom sig dog ikke efter vinteren. Jeg vil gerne høre hvordan I gør det. Altså hvornår I graver den op, hvordan opbevarer I dem - i hvad, underhvilke lysforhold osv. Jeg har 4 planter nu og vil meget gerne have dem til næste år også.

På forhånd tak for hjælpen

/dortedyg

Accepteret svar
Fra : falconi1

Modtaget 410 point
Dato : 17-07-03 15:39

Hej dortedyg

Canna.
Canna indica hybrid.
Efter nedvisning skæres blade og blomsterstilke af ca. 5 cm. over potten, som stilles ved 2-5 gr.Knolden kan også tages op og ind.

Falconi

Kommentar
Fra : falconi1

Dato : 17-07-03 15:45

Canna indica
Kanna vokser fra knoldede, fortykkede rhizomer, der kan deles om foråret. Rhizomerne deles i to, højst fire stykker, hver og et med et kraftigt skud. De plantes i potter og forkultiveres varmt og fugtigt. Husk mindst et øje på hver del!

Canna Indica skal være sat i en god porøs næringsrig jord og kræver vanding mindst en gang om ugen – især i blomstringstiden. Hvis ikke jorden er næringsrig nok, kan den gødes, der kan bruges kompost og langsomtomættelige organiske gødninger.

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 20-08-03 22:30

Jeg har selv 3 Canna, som er udplantet i haven. Når jeg graver dem op i efteråret, lader jeg dem tørre, så jeg kan ryste jorden af dem, hvorefter de med det samme plantes i potter i en god pottemuld og sættes til hvile i min kælder. I marts begynder jeg at vande dem, og så snart temperaturen er til det, sætter jeg dem i drivhuset, hvor de får lov at stå, indtil de første knopper viser sig. Så planter jeg dem ud i haven. Grunden til, at jeg lader dem blive i drivhuset er, at de hurtigere kommer i blomst. Hvis man planter dem direkte ud om foråret og forsommeren er kold, kan man risikere, at de blomstrer så sent, at man ikke får fornøjelse heraf.
mvh
Fulla

Godkendelse af svar
Fra : dortedyg

Dato : 03-01-04 14:02

Tak for svaret falconi1.
Dit svar ligner gartnerens og derfor tilfalder pointene dig.